Arctic Race of Norway gjør Nord-Norge mer attraktivt blant unge

Samhørighet og stolthet
- De unge er fremtida, og vi vet at det er sterk konkurranse om både kloke hoder og flinke hender. Det er derfor flott å se at spesielt unge folk mener at vi bidrar til å gjøre Nord-Norge enda mer attraktivt, sier Dybdal.
En ringvirkningsanalyse som er utarbeidet for 2022-utgaven av sykkelrittet, viser at arrangementet skapte ringvirkninger for nesten 140 millioner kroner i Nordland og Trøndelag. Dybdal legger likevel vekt på effektene som ikke kan måles i kroner og øre. For undersøkelsen viser også at sykkelrittet har betydning for samhørighet og tilhørighet, og bidrar til å skape stolthet i lokalsamfunnene. Han er glad for at så mange utnytter kraften i sykkelrittet til å skape verdier for sine lokalsamfunn, og å gjøre Nord-Norge mer attraktivt.
- Vi har fra starten av hatt et mål om være mer enn et sykkelritt. Vi ønsker å være et verktøy for positiv utvikling i nord, og for markedsføring av Norge i utlandet. Vi hadde aldri vært der vi er i dag om ikke kommuner, næringsliv, frivillige organisasjoner og folk, hadde samarbeidet om å skape noe sammen Da er det ekstra gledelig å se at samarbeidet gir resultater, sier Dybdal.
Effekt på 800 millioner siden 2013
Arctic Race of Norway har fått utarbeidet ringvirkningsanalyser annet hvert år for å kunne dokumentere resultatene av arbeidet som legges ned av de mange som er involvert. Siden første utgave i 2013 har analysene vist direkte og indirekte økonomiske effekter på rundt 800 millioner kroner. I tillegg har Nielsen Sport, som beregner reklameverdien av TV-bilder, anslått en samlet markedsføringsverdi av TV-bildene ut i verden på rundt 2 milliarder kroner.
- I fjor satte vi ny rekord, med direktesending av sykkelrittet i 189 land. Dermed fikk TV-seere over hele verden direkte tilgang på TV-bilder av vakker natur og herlig folkeliv. Det gjorde også at vi satte ny rekord for markedsføringsverdi. Nielsen Sport anslo verdien av TV-bildene i 2022 til 330 millioner kroner. Forhåpentligvis bidrar det til at enda flere finner veien til oss i nord, slik at vi også får ringvirkninger på lengre sikt, sier Dybdal.
Tall fra ringvirkningsanalysen for 2022:
- Totale ringvirkninger, hele landet: ca 140 millioner kroner
- Arrangørens direkte kjøp av varer og tjenester i Nordland og Trøndelag: Ca 23 millioner kroner
- Publikums direkte forbruk i Nordland og Trøndelag: Ca 70 millioner kroner
- Indirekte effekter* i Nordland og Trøndelag: Ca 40 millioner kroner.
- Beregnet markedsføringsverdi av internasjonale TV-sendinger: 330 millioner kroner
- Antall tilskuere på de fire etappene: Ca 150 000
*Virkninger av at for eksempel hoteller og restauranter etterspør flere varer og tjenester fra sine leverandører som følge av økt aktivitet i forbindelse med arrangementet.
Ringvirkningsanalysen er utført av Sponsor Insight.
De fire etappene i 2023
I 2023 er det ti år siden første utgave av Arctic Race of Norway. Da skal arrangementet tilbake til Finnmark. Dette er de fire etappene i jubileumsåret:
- Torsdag 17 august: 1. etappe, Kautokeino-Alta (171 km)
- Fredag 18 august: 2. etappe, Alta-Hammerfest (153 km)
- Lørdag 19 august: 3. etappe, Hammerfest-Havøysund (167km)
- Søndag 20 august: 4. etappe, Kvalsund-Nordkapp (171km)
Nøkkelord
Kontakter
Knut-Eirik Dybdal, mobil 920 56 326
Roger Solheim, mobil 992 26 638
Bilder

Dokumenter
Lenker
Om Arctic Race of Norway
Følg pressemeldinger fra Arctic Race of Norway
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arctic Race of Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arctic Race of Norway
Ti Tour de France-lag klare for Arctic Race of Norway25.6.2025 11:13:19 CEST | Pressemelding
I august er det klart for den 12. utgaven av Arctic Race of Norway. Blant de 18 lagene som stiller til start i år finner vi hele ti lag som deltar i årets Tour de France. I tillegg stiller det norske landslaget.
Br. Karlsen ny partner for Arctic Race of Norway: - Viktig for Nord-Norge20.6.2025 16:00:09 CEST | Pressemelding
Arctic Race of Norway og sjømatkonsernet Br. Karlsen skal samarbeide om verdiskaping og bærekraft. Administrerende direktør Rita Karlsen i Br. Karlsen ser mange muligheter.
REMA 1000: - Vil inspirere til sunnere matvalg18.6.2025 14:17:18 CEST | Pressemelding
REMA 1000 og Arctic Race of Norway med ny samarbeidsavtale.
Troféer skal skape interesse for realfag i skolen16.6.2025 14:36:39 CEST | Pressemelding
Ungdomsskoleelever fra Troms har designet trofeene som skal deles ut til beste unge rytter etter hver etappe av Arctic Race of Norway i august. Elevene skal selv stå for utdelingen av troféene, og målet med tiltaket er at flere skal få interesse for realfag.
- Det kommer til å bli spektakulært30.10.2024 11:30:36 CET | Pressemelding
Det kommer til å bli spektakulært. Det kommer til å bli en folkefest. Det kommer til å skape ringvirkninger. Og det kommer til å sette Nord-Norge på kartet. Det sa daglig leder Knut-Eirik Dybdal da han presenterte etappene i neste års Arctic Race of Norway.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom