Nå får tunge kjøretøy «hjemmeladere»

- Tyngre kjøretøy bidrar med en tredjedel av utslippene fra veitrafikken. Med det nye programmet vil vi få flere elektriske kjøretøy på norske veger, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
De tyngre kjøretøyene henger etter
Veitrafikken står for nesten 20 % av Norges totale klimagassutslipp. Mens en stadig større del av personbilene går utslippsfritt, henger de tyngre kjøretøyene etter. Per 1.oktober 2022 var andelen av førstegangsregistrerte elektriske lastebiler i 2022 sju prosent. Dette står i kontrast til Nasjonal Transportplan for 2022-2033 som slår fast at alle tyngre varebiler, 75 % av nye langdistansebusser og 50 % av nye lastebiler skal være nullutslippskjøretøy innen 2030.
- Transportbransjen tar i liten grad i bruk elektriske lastebiler siden diesel foreløpig har lavere totale kostnader. I tillegg er det liten tilgang på ladeinfrastruktur for elektriske lastebiler. For at transportører og flåteeiere skal kunne investere i kjøretøy er det en forutsetning at grunnleggende infrastruktur er på plass før kjøretøyet tas i bruk, sier Nakstad.
Gjennomføres som konkurranse
Formålet med programmet er å stimulere til økt kjøp og bruk av tyngre elektriske kjøretøy og er utviklet basert på erfaringer fra tilsvarende støtteprogram og dialogmøter med bransjen.Støtteprogrammet gjennomføres som konkurranse med søknadsfrister. Enova kan støtte opptil 40 prosent av godkjente kostnader begrenset oppad til ti millioner kroner. Søknader som tilfredsstiller kvalifikasjonskriteriene prioriteres ut fra hvor høyt de vurderes etter følgende kriterium:
- kr/kW: Omsøkt støttebeløp i NOK per total tilgjengelig ladeeffekt prosjektet realiserer i kW.
-Enovas nye støtteprogram for lading av tunge kjøretøy vil bidra til å øke tempoet i klimaomstillingen. Enova har bidratt til at nesten hele landet er dekket av hurtigladere for personbiler, og nå intensiveres arbeidet for at også tunge kjøretøy kan gå på elektrisitet, sier klima-.og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).
DC-ladere for tunge kjøretøy
Programmet gjelder etablering av dedikerte DC-ladere for tunge kjøretøy med minimum 50 kW effekt. Det betyr kjøretøy over 3,5 tonn. Disse dedikerte laderne skal etableres bak virksomhetens port eller på adgangsbegrenset område, rettet mot spesifikke virksomheter og deres behov.
Les mer på programmets nettside
Kontakter
Carl-Erik KullmannMarkedsrådgiverEnova SF
Tel:97529823carl-erik.kullmann@enova.noEiliv FlaknePressesjef/Head of media
Tel:+47 950 66 565eiliv.flakne@enova.noBilder

Om Enova
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 80 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet, og finansieres via Klima- og energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Ny utlysing i EUs innovasjonsfond27.11.2023 09:15:00 CET | Pressemelding
Torsdag 23.november åpnet en ny utlysning i EUs innovasjonsfond. Nå blir det også mulig å søke for selskap innenfor maritim transport og luftfart. Det betyr nye muligheter for norske selskap som vil ha bred europeisk støtte til sine teknologiprosjekt. Ved forrige tildeling i juni i år, gikk innovasjonsfondet inn med hele 5,7 milliarder kroner i fem norske prosjekt. - Vi gleder oss til å ta imot nye søkere fra norske selskap. Det sterke resultatet i sommer viser at norsk industri og næringsliv er helt i front på flere teknologiområder, sier Ingunn Syrstad Bøgeberg i Enova. Hun er nasjonalt kontaktpunkt for innovasjonsfondet i Norge og er i tett dialog med de selskapene som søker støtte.
Norges første komplette energistasjon2.11.2023 10:30:00 CET | Pressemelding
Enova går inn med ti millioner kroner til bygging av en fyllestasjon for hydrogen på Innlandsporten ved Mjøsa. Stasjonen, som skal bygges og eies av Vireon, skal stå ferdig i 2025. Dette blir den sjette fyllestasjonen for hydrogen til tungtransport i Sør-Norge og det vil da være mulig for tyngre kjøretøy å kjøre utvalgte korridorer gjennom landsdelen.
Nye grep ga millionstøtte fra Enova16.10.2023 10:00:00 CEST | Pressemelding
Havila Biogass AS legger opp til en ny verdikjede for sin produksjon av biogass. Det nye anlegget som skal ligge på Raudsand utenfor Molde, skal levere biogass til Hydro Sunndal. Biogassen erstatter fossil energi og vil føre til store utslippskutt for aluminiumsverket på Sunndalsøra. Enova støtter biogassprosjektet med 26,5 millioner kroner.
Nå blir det roligere rundt vinsjan på kaia29.9.2023 09:13:31 CEST | Pressemelding
I løpet av vinteren synker lydnivået på kaianlegget til Fishbase Salmon AS på Dønna. Da forsvinner den dieseldrevne hjullasteren og erstattes av en elektrisk utgave. Støynivået vil gå ned og selskapet kutter CO2-utslippene. Selskapet er ett av flere som får Enovastøtte til slike klimagrep.
NOK 709 million for emission-free maritime transport26.9.2023 14:20:14 CEST | Pressemelding
A number of vessels and charging solutions for emission-free maritime transport receive NOK 709 million in support from Enova. The vessels vary from fully electric to ships powered by ammonia and hydrogen. The purpose of the support is to strengthen the use of zero-emission technology at sea.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom