Høysesong for bulking: Unngå skademeldings-feilene

Skademeldingen bør alltid fylles ut etter et uhell. Er to biler og førere involvert, er det lurt at dere fyller ut meldingen i fellesskap.
Kan fylles ut på papir eller nett
Mange har fortsatt de gamle papir-skademeldingene liggende i hanskerommet. Men om du ikke har et papir-skjema for hånden, finnes skademeldingen også i nettversjon hos NAF. Denne er åpen og gratis for alle, ikke bare NAF-medlemmer. På to år har mer enn 26 000 brukt den digitale skademeldingen.
- Fyll ut skademeldingen på stedet. Det er viktig at du beskriver så nøyaktig som du kan hva som har skjedd. Hver part har sin del å fylle ut, det eneste som er felles er å tegne en skisse av hva som har skjedd, sier Handagard.
Skriv forbehold tydelig
Både i papir- og nettversjonen av skademeldingen skal man lage en tegning av hendelsen. Her kan det oppstå uenigheter om hvordan uhellet oppstod. Dersom du og motparten ikke klarer å bli enige, er det viktig at du oppgir dette i skademeldingen.
- Om du og motparten ikke klarer å bli enige så merk av dette på skjemaet. Gjør du ikke dette, men signerer likevel, kan du få trøbbel i ettertid. Forsikringsselskapene tar utgangspunkt i det som står på skademeldingen når de skal vurdere ansvar etter en skade og tar ikke hensyn til ting som ikke er med der, sier Handagard.
Bilder av skadestedet og bilene er også nyttig. Disse kan sendes inn sammen med skademeldingsskjemaet. Dersom motparten ikke vil samarbeide er det viktigste å få navn og kjennemerke på bilen på papiret.
- Det beste er om dere klarer å bli enige. Men er ikke det mulig, bør du notere navn og bilnummer, og helst en anerkjennelse av at uhellet har funnet sted. Så får forsikringsselskapene avgjøre videre gang i saken, sier Handagard.
Kan ordne småskader selv
Dersom du bare har fått småskader på bilen etter et uhell, kan du vurdere om du ønsker å bruke forsikringen eller ikke.
- Små riper kan ofte utbedres uten de helt store kostnadene, og da slipper du bonustap og å betale egenandel. De fleste forsikringsselskapene har de siste årene innført en bonusfri skadereparasjon i året, men selv egenandelen til forsikringsselskapet kan være høyere enn det det koster for å reparere enkle ripeskader, sier Handagard.
Fakta om skademeldingen:
- Skademelding bør fylles ut av begge parter etter et uhell og sendes forsikringsselskapene
- Skademelding på papir fås hos forsikringsselskapene, eller man kan bruke nett-versjonen hos NAF
- Både på papir og nett er det én del som fylkes ut av hver fører, og så tegner man en skisse i fellesskap. Begge må signere meldingen, på nett skjer dette med bank ID.
- Hvis det er uenighet om hva som har skjedd må dette merkes av i feltet for «forbehold ved uenighet»
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Elbilavgiftene er viktige for vanlige folks økonomi27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilinteressen stiger med høyere inntekt, viser NAFs Trafikantbarometer 2025. - De med gode inntekter har nytt godt av lave avgifter på elbiler. Nå må vanlige folk få nyte godt av det samme, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Hvilket parti skal redde fylkesveiene?25.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fylkesveiene forfaller, og det trengs 108 milliarder kroner til vedlikehold. – Partienes vei-løfter tar ikke inn over seg hvor viktig trygge veier er for folk over hele landet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Veiforfallet kan koste 119 milliarder innen 203021.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Forfallet på fylkesveiene kan vokse til hele 119 milliarder kroner innen 2030, viser en prognose NAF har hentet inn. – Hvert år øker forfallet, og dagens pengebruk er langt fra nok til å stoppe veksten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Økte bompenger rammer hver tredje husholdning19.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Én av tre sier de ikke tåler at bompengene øker med mer enn 500 kroner. Det viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Stadig flere byer innfører bompenger, men bompenger er usosialt og rammer de med dårligst råd, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Behold elbilavgiftene ut 202614.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Med nær 100 prosent elbiler i nybilsalget, klør det i de politiske fingre for å få inn avgifter fra bilsalget igjen. - Nå må politikerne ha is i magen og ikke falle for fristelsen til finne inndekning for valgløftene hos bilistene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom