Høysesong for bulking: Unngå skademeldings-feilene

Skademeldingen bør alltid fylles ut etter et uhell. Er to biler og førere involvert, er det lurt at dere fyller ut meldingen i fellesskap.
Kan fylles ut på papir eller nett
Mange har fortsatt de gamle papir-skademeldingene liggende i hanskerommet. Men om du ikke har et papir-skjema for hånden, finnes skademeldingen også i nettversjon hos NAF. Denne er åpen og gratis for alle, ikke bare NAF-medlemmer. På to år har mer enn 26 000 brukt den digitale skademeldingen.
- Fyll ut skademeldingen på stedet. Det er viktig at du beskriver så nøyaktig som du kan hva som har skjedd. Hver part har sin del å fylle ut, det eneste som er felles er å tegne en skisse av hva som har skjedd, sier Handagard.
Skriv forbehold tydelig
Både i papir- og nettversjonen av skademeldingen skal man lage en tegning av hendelsen. Her kan det oppstå uenigheter om hvordan uhellet oppstod. Dersom du og motparten ikke klarer å bli enige, er det viktig at du oppgir dette i skademeldingen.
- Om du og motparten ikke klarer å bli enige så merk av dette på skjemaet. Gjør du ikke dette, men signerer likevel, kan du få trøbbel i ettertid. Forsikringsselskapene tar utgangspunkt i det som står på skademeldingen når de skal vurdere ansvar etter en skade og tar ikke hensyn til ting som ikke er med der, sier Handagard.
Bilder av skadestedet og bilene er også nyttig. Disse kan sendes inn sammen med skademeldingsskjemaet. Dersom motparten ikke vil samarbeide er det viktigste å få navn og kjennemerke på bilen på papiret.
- Det beste er om dere klarer å bli enige. Men er ikke det mulig, bør du notere navn og bilnummer, og helst en anerkjennelse av at uhellet har funnet sted. Så får forsikringsselskapene avgjøre videre gang i saken, sier Handagard.
Kan ordne småskader selv
Dersom du bare har fått småskader på bilen etter et uhell, kan du vurdere om du ønsker å bruke forsikringen eller ikke.
- Små riper kan ofte utbedres uten de helt store kostnadene, og da slipper du bonustap og å betale egenandel. De fleste forsikringsselskapene har de siste årene innført en bonusfri skadereparasjon i året, men selv egenandelen til forsikringsselskapet kan være høyere enn det det koster for å reparere enkle ripeskader, sier Handagard.
Fakta om skademeldingen:
- Skademelding bør fylles ut av begge parter etter et uhell og sendes forsikringsselskapene
- Skademelding på papir fås hos forsikringsselskapene, eller man kan bruke nett-versjonen hos NAF
- Både på papir og nett er det én del som fylkes ut av hver fører, og så tegner man en skisse i fellesskap. Begge må signere meldingen, på nett skjer dette med bank ID.
- Hvis det er uenighet om hva som har skjedd må dette merkes av i feltet for «forbehold ved uenighet»
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Klima og beredskap må hensyntas når veinettet skal vedlikeholdes og bygges ut10.5.2025 09:42:19 CEST | Pressemelding
Resolusjon fra NAFs landsmøte 2025: Klimaendringene og en ny sikkerhetspolitisk situasjon krever kraftigere satsing på samferdsel enn det som ligger inne i dagens planer. Nå må vi bygge for fremtiden.
Det kostbare bilholdet er billigst med elbil8.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bil er dyrt å kjøpe og koster mye mer enn mange tror å eie. – Drivstoffprisene lyser mot oss langs veien, men det er ikke det som er den største kostnaden ved å eie bil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Vil koste 72 milliarder kroner å fjerne bompengegjelda6.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bompengeselskapene har nå hele 72,1 milliarder kroner i gjeld. Gjelden har økt fra 64,2 milliarder kroner året før. – Dette må til slutt betales av bilistene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Elbilbatteriene holder seg godt2.5.2025 09:09:58 CEST | Pressemelding
Skjulte skader og svekket batteri er en stor bekymring blant folk som vurderer å kjøpe brukt elbil. Nå kan NAF trygge bilkjøperne: – Vi har testet mer enn 3000 elbilbatterier, og det er liten grunn til å være bekymret for at batteriet ikke holder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbilbatteriene holder seg godt2.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Skjulte skader og svekket batteri er en stor bekymring blant folk som vurderer å kjøpe brukt elbil. Nå kan NAF trygge bilkjøperne: – Vi har testet mer enn 3000 elbilbatterier, og det er liten grunn til å være bekymret for at batteriet ikke holder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom