En av tre stressad på jobbet

Stockholm, Nov. 21, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- För att se det här innehållet från cdn.filestackcontent.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Isac Hellwig, VD för Kvadrats inkubatorverksamhet Inkubik.

En av tre anställda svenskar upplever att de är stressade på jobbet och en av fem har ett ohållbart arbetsliv. Det visar en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av konsultföretaget Kvadrat.

Att ha en bra balans mellan jobb och fritid har blivit en viktigare fråga efter pandemin. Fyra av tio värderar balans i livet högre nu än jämfört med innan pandemin. Det visar Sifo-undersökningen som tillfrågat över 1 000 tjänstemän och 550 egenföretagare.

De flesta, sex av tio av de tillfrågade, tycker att de har ett hållbart arbetsliv och att de kommer att kunna fortsätta arbeta på samma nivå som de gör idag i många år framåt. Dessutom är en majoritet nöjda med sitt ansvar och sina arbetsuppgifter. Egenföretagare är mer nöjda än anställda.

Kvinnor och unga mest drabbade
Några siffror sticker dock ut negativt. En av tre anställda - och var fjärde egenföretagare - är stressade på jobbet. Kvinnor svarar i högre utsträckning än män att de har sämre balans mellan arbete och fritid. I samma område finns det även åldersskillnader: Yngre har sämre balans än äldre. Den mest oroande siffran är att en av fem (21 procent) säger att de inte har ett hållbart arbetsliv.

– Pandemin verkar ha ökat betydelsen av balans och hållbarhet i arbetslivet och samtidigt möjliggjort balans för många via hybridarbete. Men även om de flesta svenskar tycks ha det bra så finns det fortfarande oroväckande skillnader mellan kvinnor och män, säger Isac Hellwig, VD för Kvadrats Innovation och inkubatorverksamhet Inkubik.

Högre lön och frihet
För att kunna få till ett bättre och lyckligare arbetsliv är det högre lön som står högst (26 procent) på önskelistan. På andra plats bland saker som skulle ge ett mer lyckligt arbetsliv ligger större frihet i hur mycket man kan jobba (14 procent) och på tredje plats mindre stress (12 procent).

– Hög lön är en av pusselbitarna till ett bra och hållbart arbetsliv, men forskare har gång på gång visat att det endast sker marginella förbättringar när vi når en viss lönenivå. Efter den nivån värdesätter vi frihet och balans som ofta går hand i hand för att skapa ett hållbart liv, säger Isac Hellwig.

Siffror från Kantar Sifo-undersökningen

Upplever negativ stress i arbetet 32 % 23 %
Nöjd med mina arbetsuppgifter 75 % 82 %
Nöjd med mitt ansvar 76 % 82 %

AnställdaEgenföretagare
Har du en bra balans mellan
arbete och fritid?
Ja 57 % 64 %
Nej 16 % 16 %

Har du ett hållbart arbetsliv? Ja 57 % 59 %
Nej 21 % 20 %

Viktigaste förändringen
för att få ett ännu
lyckligare arbetsliv
de kommande åren
Högre lön 26 %
Kan välja själv hur mycket
jag vill jobba
Mindre stress 12 %

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under juni 2022.  Totalt intervjuades 1161 personer i åldern 18-65 år som arbetar på kontor hela eller delar av sin arbetstid, samt 553 egenföretagare. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel. Mer resultat av undersökningen finns att läsa i Kvadrats rapport Det lyckliga arbetslivet.

About Kvadrat
Kvadrat är Sveriges lyckligaste konsulter − landets största bolag för egenföretagande konsulter. Vi erbjuder våra kunder en unik kombination av konsultens expertis och egenföretagarens engagemang, attityd och motivation att alltid lyckas. Kvadrat bildades 1988 och idag är vi över 500 Kvadratare med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Norrköping, Jönköping, Växjö, Örebro, Borlänge, Sundsvall och Umeå.

VD Kvadrat Inkubik
Isac Hellwig
Ansvarig för innovation och inkubatorverksamhet.
Isac.hellwig@kvadrat.se
070-7220557

Kommunikationsansvarig
Mikael Atterby

mikael.atterby@kvadrat.se
Mikael Atterby

Karolinska Developments portföljbolag Umecrine Cognition inleder andra delen av bolagets fas 1b/2-studie i PBC8.5.2024 09:30:46 CEST | Pressemelding

STOCKHOLM, SVERIGE 8 maj 2024. Karolinska Development AB (Nasdaq Stockholm: KDEV) meddelar att portföljbolaget Umecrine Cognition har randomiserat de första två patienterna till den andra delen av bolagets pågående kliniska fas 1a/2-studie med golexanolon i patienter med primär biliär kolangit, PBC. Top line-resultat beräknas presenteras under det första halvåret 2025. Umecrine Cognition utvecklar en helt ny typ av läkemedel för att lindra kognitiva symtom orsakade av leversjukdomar. Bolagets längst framskridna läkemedelskandidat golexanolon utvärderas för närvarande i en randomiserad, dubbelblind, placebokontrollerad klinisk fas 1b/2-studie i patienter med primär biliär kolangit, PBC, som upplever klinisk signifikant trötthet och kognitiva symtom. Efter klartecken från Umecrine Cognitions interna säkerhetsutvärderingskommitté, iSRC, att fortsätta till den andra delen av studien är målet nu att utvärdera den preliminära effekten av golexanolon samt att fortsätta dokumentera läkemedelsk

Karolinska Development’s portfolio company Umecrine Cognition initiates second part of clinical phase 1a/2 study in PBC8.5.2024 09:30:46 CEST | Press release

STOCKHOLM, SWEDEN – May 8, 2024. Karolinska Development AB (Nasdaq Stockholm: KDEV) today announces that its portfolio company Umecrine Cognition has randomized its first two patients to the second part of the ongoing clinical phase 1b/2 study of golexanolone in patients with Primary Biliary Cholangitis, PBC. Top-line results are expected in first half of 2025. Umecrine Cognition is developing a new class of drugs to alleviate cognitive symptoms caused by liver disease. The company's most advanced drug candidate, golexanolone, is currently being evaluated in a randomized, double-blind, placebo-controlled, clinical phase 1b/2 study in patients with primary biliary cholangitis (PBC) who experience clinically significant fatigue and cognitive symptoms. Following recent authorization from Umecrine Cognitions internal safety review committee (iSRC), to proceed to the second part of the study, the aim is now to evaluate the preliminary efficacy of golexanolone, as well as continue the docume

IDEX Biometrics is bringing biometric cards to market with large smart card manufacturer in South Asia8.5.2024 09:30:00 CEST | Press release

Oslo, Norway, 8 May 2024 – IDEX Biometrics and one of the largest smart card manufacturers in South Asia are deploying smart cards across Asia and globally. With over 3 billion cards manufactured to date and a production capacity of 25 million cards monthly, this partner will support IDEX Biometrics continued expansion and growth across Asia Pacific, Middle East, Africa, and the USA. Accredited by Visa, Mastercard and RuPay and with a growing client portfolio of banks, government agencies, telecom companies, transportation authorities, and corporate enterprises, the partner’s strong market position will accelerate go-to-market of biometric payment and access cards. These biometric smart cards, based on IDEX Pay and IDEX Access, are expected to reach the market by the end of 2024. "This is another testament to IDEX Biometrics strategic focus and expansion in Asia," commented Catharina Eklof, Chief Commercial Officer of IDEX Biometrics. "The recognized technology expertise in smart card

Interim Report Q1 20248.5.2024 09:12:21 CEST | Press release

2024 off to a good start with continued revenue growth Revenue growth of 14% in Q1 2024, primarily arising from our key Cloud ERP Business Lines, Dynamics and M3. EBITDA amounted to DKK 55m, corresponding to an EBITDA margin of 12.4%. Excluding a net gain of DKK 20m from settlement of M3CS legal case, the EBITDA margin was 7.9%. Overall, a satisfactory start to the year. “We came off to a good start of the year driven by strong performance in our Cloud ERP business. Our customers’ focus on safeguarding critical business systems is currently reshaping demand, thus underlining the strength of our end-to-end portfolio of services in a wide range of markets,” says CEO & President, Søren Krogh Knudsen Q1 2024 highlights Revenue growth of 14% amounting to DKK 444m. 11% growth adjusted for acquisitions and currency.EBITDA amounted to DKK 55m. DKK 35m adjusted for the M3CS legal case.EBITDA margin was 12.4% compared to 10.0% in Q1 2023. Adjusted for the M3CS legal case, EBITDA margin was 7.9%.