Eksterne miljøer «trygghetsgaranti» for ny læreplan

Den femte delrapporten til Universitetet i Oslos store evaluering av fagfornyelsen, LK20, er ute.
En hovedkonklusjon er at innføringen av det nye læreplanverket synes å delvis være «outsourcet» til andre fagmiljøer. Digitale ressurser som Teams og onlineressurser er sentrale verktøy for å koordinere og kontrollere arbeidet.
– De eksterne kompetansemiljøene bidrar med viktige strukturer og kunnskapsbasert tilnærming, men denne involveringen bidrar samtidig til at styring og ledelse tar ulike former og spilles ut på ulike arenaer av ulike aktører, sier Ann Elisabeth Gunnulfsen, forsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
Hun har ledet arbeidet med rapporten «Underveis med nytt læreplanverk: Ledelse, styring og støtteressurser».
– Dette kan påvirke skolenes eierskap til prosessene i læreplanarbeidet, sier hun.
– Kan bremse utvikling
– De nye styringsmekanismene kan forstyrre og i verste fall forhindre prosesser der skolens ledelse sammen med lærerne forhandler frem en felles forståelse for realisering av det nye læreplanverket tilpasset den enkelte skole, sier Gunnulfsen.
Forskerne foreslår at skolenes støtteressurser bør fremme dialoger og diskusjoner om skolens strategiske arbeid der den enkelte skoleshistorie, kultur og kontekst gis stor betydning.
Gunnulfsen understreker at det må sikres at samarbeidet på tvers av skoler og kommuner og eksterne institusjoner blir produktivt og tar innover seg at skolen som organisasjon er kompleks.
På god vei, men er kommunene på «rett» vei?
Et annet hovedfunn er at skolene stadig befinner seg i en utforskningsfase. De er ikke helt i mål med fagfornyelsen, men på god vei.
Blant skoleeierne råder det en viss tvil om kommunen er «på rett vei».
– Våre funn tyder på at det eksisterer en usikkerhet hos skoleeier knyttet til om kommunen er «på rett vei»; om intensjonene i fagfornyelsen er forstått riktig og om kommunen har valgt gode og relevante strategier for å nå oppnå intensjonene, sier Gunnulfsen.
Mer innflytelse til mellomledere
Forskerne ser også at nye roller og funksjoner ser ut til rokke ved eksisterende dynamikker og maktforhold i og på tvers av nivåer.
Mellomledere og lærere ser ut til å ha fått en mer fremtredende rolle.
Rektorene opplever stor grad av autonomi og handlingsrom i arbeidet med å realisere det nye læreplanverket og handlingsrommet erfares som stort.
– Funnene tyder på at det gitte handlingsrommet har bidratt til variasjon i hvilke strukturer som er lagt for å realisere fagfornyelsen, sier Gunnulfsen.
Podkast: Selvtillit til å lede
I denne episoden av Læring møter Ann Elisabeth Gunnulfsen skoleleder Thomas Fjeldvik Peterson, avdelingsleder for samfunnsfag ved Lambertseter videregående skole, til en samtale om å lede i LK20s tid. Hva er god skoleledelse i 2022?
Målet med delstudien, som er en del av prosjektet Evaluering av fagfornyelsen: Intensjoner, prosesser og praksiser (2019-2025), har vært å undersøke hvordan skoleeiere, skoleledere og lærere fortolker og legitimerer fagfornyelsens intensjoner.
Prosjektet er finansiert av Utdanningsdirektoratet.
Nøkkelord
Kontakter
Monica BjermelandPressekontakt ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Tel:98684916monica.bjermeland@uv.uio.noBilder

Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
UV-fakultetet ved Universitetet i Oslo er Norges ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Hvor gode er testene som skal fange opp barn i risiko for lærevansker?10.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
Ny studie viser store kunnskapshull.
Ny studie: Barnehager fanger opp for få barn med behov for ekstra støtte5.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
En omfattende norsk studie viser at mange barn i barnehagealder som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker enten får for lite hjelp – eller ingen hjelp i det hele tatt. Resultatene viser store skjevheter i hvem som får spesialpedagogisk støtte og hvor mye.
Ny studie: ADHD-symptomer henger tett sammen med språkvansker29.10.2025 06:40:00 CET | Pressemelding
Barn med spesialundervisning i språk viser oftere tegn til ADHD-symptomer enn andre barn.
Er det fornuftig bruk av skattepenger å sende forskere på konferanser?28.10.2025 06:45:00 CET | Leserinnlegg
Flybilletter, hotellovernattinger, middager og ikke minst en ganske dyr konferanseavgift. Det koster å sende forskere på konferanse i utlandet. Er det verdt det?
Mer dybdelæring, men elevene mangler entusiasme16.10.2025 08:47:26 CEST | Pressemelding
Etter innføringen av nytt læreplanverk, har lærerne økt fokuset på dybdelæring. Men elevenes motivasjon og engasjement uteblir.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom