E39 Rogfast – Skanska ble valgt som entreprenør

Det var NCC Norge AS og Skanska Norge AS som til slutt stod igjen som tilbydere. Skanska Norge AS ble tildelt kontrakten. Det skal bygges to ganger 9 kilometer med tunnel mellom Bokn i nord, og halvveis mot Kvitsøy. Det skal også bygges 2 kilometer med vei i dagen.
Siste tilbud:
Skanska Norge AS 4.982.898.696 kroner
NCC Norge AS 5.713.537.267 kroner
JV OHA Tunnel bestående av OBRASCÓN HUARTE LAIN S.A , Hyundai Engineering & Construction Co, Ltd og Aldesa, SA, var også prekvalifisert, men valgte å trekke seg.
– Vi har vært gjennom en prosess med samtaler og forhandlinger med entreprenørene som ble prekvalifisert. Det er ikke ideelt at vi til slutt kun satt igjen med to entreprenører, men det er lite vi kan gjøre med det. De siste tilbudene er høyere enn byggherre anslaget, men det har skjedd mye siden 2020. Den generelle prisstigningen innen bygg og anlegg er høyere enn forventet i prognosene, noe som påvirker prisnivået, sier prosjektsjef i Statens vegvesen Oddvar Kaarmo.
Han forteller at planen er å signere kontrakten med Skanska Norge AS i 2022, med oppstart på Bokn tidlig i 2023.
– Det blir en milepæl for E39 Rogfast, sier Kaarmo.
Den neste store kontrakten er også i sluttfasen. Det er arbeids felleskapene Hæhre/Risa og Implenia/Stangeland som har leverte sine siste tilbud på kontrakten fra Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy.
Tilbudene:
Hæhre/Risa 4.569.175.059 kroner
Implenia/Stangeland 4.069.604.063 kroner
– Nå skal vi kvalitetssikre og gå gjennom tilbudene. Vi har som målsetting at vi signerer kontrakten med valgt entreprenør i 2022, sier prosjektsjef Oddvar Kaarmo.
Kontakt: Prosjektsjef Oddvar Kaarmo
Mobil: 950 48525
E-post: oddvar.kaarmo@vegvesen.no
Bildene er til fri bruk: Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
Kontakter
Oddvar KaarmoProsjektlederStatens vegvesen / Utbygging
Tel:38121559Tel:95048525oddvar.kaarmo@vegvesen.noBilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Veisalt forurenser vannmiljøet i mange innsjøer7.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Forurensing fra veisalt er et problem for mange innsjøer i Sør-Norge. Det viser innsjøundersøkelsen for 2024.
Strindheimtunnelen: Stenging og trafikkomlegging søndag kveld6.5.2025 14:22:58 CEST | Pressemelding
Snart starter arbeidene i Rv. 706 Strindheimtunnelen i Trondheim. Fra søndag 11. mai kl. 21:00 til mandag 12. mai kl. 07:00 helstenges begge tunnelløp for å forberede trafikkomleggingen. Mandag morgen 12. mai begynner arbeidene i tunnelen.
Mesta skal drifte riksvegene i Salten6.5.2025 13:00:56 CEST | Pressemelding
Mesta vant anbudet om fem nye år med vegdrift på riksvegene i Salten.
Presis Vegdrift AS skal drifte riksveiene i søndre og midtre del av Trøndelag6.5.2025 12:40:21 CEST | Pressemelding
Presis Vegdrift AS vant finalerunden og skal fra 1. september i år til 31. august 2030 drifte 410 km riksvei i søndre og midtre del av Trøndelag.
Statens Vegvesen vil åpne for mer energieffektive vogntog6.5.2025 12:30:13 CEST | Pressemelding
Statens Vegvesen foreslår å tillate aerodynamiske førerhus også for lengre vogntog.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom