Fonus

Hver fjerde frykter det digitale dødsboet

Hver fjerde frykter det digitale dødsboet som venter oss når en av våre nærmeste går bort. Nå lanserer Fonus begravelsesbyrå Mitt farvel, en ny digital tjeneste som gjør det mulig å både dele ønsker for egen begravelse, samt praktiske opplysninger.

– Ved å dele tanker og ønsker for egen begravelse, gir du dine kjære hjelp og informasjon i en vanskelig tid, sier Terje Eid-Hviding, daglig leder for Fonus og Wang Begravelsesbyrå.

Mange etterlatte må bruke tid og krefter i å nøste opp i smått og stort etter et dødsfall og kun én av fire har laget en oversikt som hjelper de som står igjen, viser en undersøkelse InFact har gjennomført for Fonus begravelsesbyrå.Nå ønsker begravelsesbyrået å gjøre det enklere å gi informasjon til de som står igjen.

– Mitt farvel er en digital tjeneste hvor man på en helt trygg måte kan dele sine innerste tanker og praktiske opplysninger med familie og venner. Opplysningene blir ikke tilgjengelige før etter at du har gått bort. Du kan gi innspill til hvordan du vil begraves, men også praktisk informasjon, sier Eid-Hviding.

I Sverige har tilbudet eksistert i flere år og de aller fleste svensker kjenner til «Det hvite arkivet», som tjenesten heter der.

Mange valg på kort tid

I Norge har man normalt kun 10 virkedager på seg, for å ordne alt det praktiske og følelsesmessige i forkant av en begravelse. Pårørende må ta stilling til mye på kort tid. Fonus opplever ofte at pårørende ikke kjenner til hvilke ønsker den som har gått bort har hatt for egen begravelse. Spørsmål om det skal være en religiøs eller en livssynsåpen seremoni, om det skal være kremasjon eller kistebegravelse og hvor avdøde ønsker å bli stedt til hvile er blant de første spørsmålene man blir møtt med.

– Vi møter daglig etterlatte som er usikre. ­Begravelsen er for de etterlatte, men de fleste ønsker en begravelse i avdødes ånd og det er mange valg å ta. Om avdøde har fylt ut Mitt farvel får de etterlatte tilgang til den avdødes egne ønsker for begravelsen, som kan gjøre prosessen mindre krevende, sier Eid-Hviding.

Vi synes det er vanskelig å snakke om døden

Halvparten av oss synes det er vanskelig å snakke om egen eller nær families død, selv om de aller fleste av oss (85 prosent) mener det er viktig å snakke om døden.

– Nesten sju av ti kunne ønske det var lettere og mer vanlig å snakke om døden, og jeg tror det henger sammen med at vi ønsker å forberede oss selv og de vi er glade i på både emosjonelle og praktiske forhold som kommer med døden. Det gir en helt egen ro både for den som skal dø og de som mister noen at man har snakket om det som skal skje. Døden har dessverre blitt profesjonalisert. Vi tror at man må være prest eller psykiater for å mene noe om døden. Men døden er allemannseie, og vi ser hver dag hvordan de som har snakket om døden og livet stiller sterkere i en sorgsituasjon, sier Eid-Hviding.

Hemmelig helt til det siste

Mitt farvel kan også brukes til å dele familieoppskriften eller en dypt bevart hemmelighet. Én av ti har faktisk en hemmelighet de først vil avsløre etter sin død, viser undersøkelsen. Hvorfor er det slik? Hva tar vi med oss i døden? Og vil du egentlig vite om dine næres hemmeligheter?

– Jeg håper Mitt farvel kan være et fint sted å dele noe man har båret på i lang tid. Og enda bedre - kanskje det å fylle ut Mitt farvel kan gi folk mot til å snakke mer sammen og dele enda mer før man går bort. En samtale om døden kan nemlig også bli en viktig samtale om livet, sier Eid-Hviding.

Om Mitt farvel

• Mitt farvel er gratis digital tjeneste med spørsmål og tema som hjelper deg å planlegge egen begravelse, gi praktiske opplysninger og en siste hilsen til de du er glad i.
  • Tjenesten er sikkert lagret og du må registrere deg med bank-ID for å fylle inn.
  • Du bestemmer selv hvem som får tilgang til ditt farvel etter din død. Du kan laste ned Mitt farvel som en PDF og dele den med den du velger, eller du kan ha den oppbevart hos Fonus. Dine etterlatte får da tilgang til ditt dokument etter din død.
  • Det er ingen binding til Fonus begravelsesbyrå og dine etterlatte bestemmer selv hvem som foretar begravelsen.
  • Pårørende er ikke pliktig til å følge ønskene som er skrevet inn. Informasjonen er ikke juridisk bindende, og erstatter ikke et testamente.

Utvalgte funn fra undersøkelse gjennomført av Infact, på vegne av Fonus, juni 2022:

• 86 % av Norges voksne befolkning har opplevd dødsfall i nærmeste krets. 56 % av disse hadde snakket om døden med vedkommende før dødsfallet inntraff.
  • 85% syns det er ganske eller meget viktig å snakke om døden. Kvinner (88%) syns det er viktigere å snakke om døden enn menn (80%).
  • Likevel syns halvparten av oss at det er vanskelig å snakke om egen eller nær families kommende død med sine nærmeste.
  • Det er ulike årsaker til at døden er et vanskelig tema, men det vanligste er frykt for å bli lei seg selv, eller frykt for å gjøre den man snakker med trist. I tillegg svarer to av fem at de ikke vet hvordan de skal ta opp temaet.
  • Nesten sju av ti kunne ønske det var lettere og mer vanlig å snakke om døden.
  • En av tre (36%) har uttrykt ønsker for egen begravelse. 27% ønsker at begravelsen skal være en feiring av livet. 24% ønsker seg en tradisjonell begravelse, mens 21 % mener det er opp til de etterlatte hvordan den blir.
  • En av fire (24%) er bekymret for at de nærmeste skal møte på utfordringer med forpliktelser og kontoer og abonnement etter sin død. En av fire (27%) har ordnet med praktiske forhold ved død (som oversikt over passord, avtaler, abonnementer, nøkler, forsikring mm).
  • To av ti (21%) har opplevd praktiske utfordringer med avtaler, abonnementer eller arveoppgjøre etter dødsfall i nær familie. Banken er hovedproblemet. 44 prosent av dem som har møtt på trøbbel, nevner banken, med forsikringsselskaper som nummer to.

(Kilde: InFact, på vegne av Fonus Begravelsesbyrå. 1000 respondenter over 18 år, fra hele landet, har deltatt i undersøkelsen)

Om Fonus

Fonus

Fonus er et verdidrevet begravelsesbyrå med engasjerte og kompetente medarbeidere som hjelper etterlatte i en sårbar situasjon. Vi bistår pårørende med alle tjenester og produkter knyttet til gravferd. Fonus er medlemseid, moderne og innovativ. Vi har svært høy NPS og eNPS og har ambisjoner om å bli Norges beste begravelsesbyrå. Vi er 40 ansatte og har 24 kontorer på det sentrale Østlandet. Vi har vekstambisjoner organisk og med nye forretningsområder, produkter og tjenester. I 2019 overtok vi Wang - Norges eldste begravelsesbyrå, og er stolte forvaltere av Wangs historie og kompetanse.

Følg pressemeldinger fra Fonus

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fonus på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.