Mottakere av Kulturtankens masterstipend 2022

Alle tre arbeider med kunst og kultur til barn og unge, og masterprosjektene er knyttet til aktuelle utfordringer innen produksjon eller formidling.
Det er første gang Kulturtanken deler ut masterstipend, og det jobbes for at dette skal bli en fast ordning. Innen fristen 1. september kom det inn 15 søknader som representerte stor bredde, både kunstfaglig, geografisk og med hensyn til alder og studieprogresjon.
- Vi er glade for den store responsen på utlysningen av vårt masterstipend for oppgaver relevante for kunst og kultur til barn og unge. Her er det stort behov for videre forskning, utviklingsarbeid, kunnskap og kompetanse. Vinnerne av stipendiene medvirker til nye innsikter og bidrar dermed også til videre utvikling av Den kulturelle skolesekken (DKS), sier avdelingsleder for forskning og utvikling, Ståle Stenslie.
De tre kandidatene som mottar Kulturtankens masterstipend i 2022 er Anne Tove Mygland, Anna Renolen og Elise Bakke. Tildelingene omfatter kunstuttrykkene dans, billedkunst og teater.
Anne Tove Mygland ved Høyskolen i Innlandet, Lillehammer
«Kunst som erfaring. Hvordan opplever elever å arbeide med et langsiktig prosjekt». Mygland leverer masteravhandling i tilpasset opplæring ved Høyskolen i innlandet (HINN) på Lillehammer. Hun er etter planen ferdig i mai 2023. Prosjektet hun skriver om, Heidal kunstprosjekt, er et spennende nybrottsarbeid som har fått store tildelinger for gjennomføring fra sentrale kunstnerfond, og hvor Kulturtanken har en spesiell interesse i å støtte forsknings- og formidlingsarbeidet. Studien vil fokusere på elevenes opplevelser av læring i prosjektet.
Anna Renolen ved OsloMet
«Masken som performativt virkemiddel i barneteater»
Et kunstnerisk utviklingsarbeid i faget Teater og samfunn ved OsloMet. Masterarbeidet skal avleveres i 2024 og bygger på Renolens bachelorarbeid med utvikling av gode masker for barneteater.
I masterarbeidet vil hun utforske videre på bruk av masker i produksjoner for barn, noe som er et underforsket felt. Renolen vil blant annet bygge på masken som et performativt middel som har potensialer til å nå bredt ut til en sammensatt publikumsgruppe, og overkomme ulikheter i språkkompetanse. Prosjektet er godt fundert, både kunstfaglig og teoretisk.
Elise Bakke ved Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH)
«Innenfor/utenfor. Dansekunst for barn med spesielle behov»
Bakke spør: «Kan bruken av åpninger og lukkinger i den dramaturgiske strukturen skape en danseforestilling som fremmer en følelse av likeverd i en barnegruppe preget av funksjonsmangfold?»
Prosjektet bygger på erfaringer med en ferdig forestilling og representerer kunstnerisk utviklingsarbeid og som vil utforske dramaturgiske grep mht muligheter for inkludering. At prosjektet bygger på arbeid med kunstformidling i barnehagen, ansees også som positivt fra Kulturtankens perspektiv. Arbeidet skal leveres i faget «Barnekultur og kunstpedagogikk» ved Dronning Mauds Minne høyskole for barnehagelærerutdanning i Trondheim i mai 2023.
Oppmuntringsstipend
- I tillegg til de tre masterstipendene har Kulturtanken tildelt et mindre beløp som et «oppmuntringsstipend» for et lovende prosjekt i startfasen, sier saksbehandler Lise Lundh.
Oppmuntringsstipendet er tildelt Maria Riveros ved Norges musikkhøyskole og hennes prosjekt «Videreutvikling av modeller for å stimulere barns egne musikk-komposisjoner».
Riveros ønsker å videreutvikle modeller for koding og registrering/notasjon som kan stimulere barns egne komposisjoner og formidling av egne komposisjoner. Prosjektet er svært lovende og bygger på hennes erfaringer som musikkskolelærer.
Nøkkelord
Kontakter
Agnieszka J. BrynKommunikasjonsjef
Tel:922 15 646ajb@kulturtanken.noBilder




Lenker
Om Kulturtanken
Følg pressemeldinger fra Kulturtanken
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kulturtanken på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kulturtanken
Stor interesse for å tilby landets elever profesjonell kunst og kultur5.10.2023 06:05:00 CEST | Pressemelding
Nær 2 400 produksjonsforslag hadde blitt sendt inn til DKS-portalen da fristen gikk ut 1. oktober.
Årsrapport for Den kulturelle skolesekken 202215.6.2023 10:31:50 CEST | Pressemelding
Tallene for 2022 viser en økning i DKS-besøk etter koronapandemien.
13 millioner til inkludering i kulturliv22.5.2023 06:00:00 CEST | Pressemelding
75 prosjekter mottar til sammen nær 13 millioner kroner fra tilskuddsordningen Inkludering i kulturliv.
Rekordstor interesse for tilskuddsordning som sikrer kulturaktiviteter for barn og unge3.3.2023 06:00:00 CET | Pressemelding
Kulturdepartementets tilskuddsordning «Inkludering i kulturliv» tiltrekker seg stadig flere søkere. I år kom det inn søknader for nær 38 millioner kroner.
DKS-LAB går inn i sitt tredje år15.2.2023 09:10:55 CET | Pressemelding
15. februar 2023 åpner utlysingene til faglige utviklingsplattformer på 15 kunstinstitusjoner over hele landet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom