Skole i verden: Nyskapende møteplass for bærekraft i og utenfor skolen

Skole i verden handler om å skape tverrfaglige prosjekter om bærekraft som lar elever gjøre et forskjell i lokalsamfunnet.
Du som er lærer, skoleleder, elev eller del av nærmiljø og har interesse for bærekraftsspørsmål kan være med gjennom den digitale møteplassen Skole i verden.
Prosjektet er et voksende nettverk for tverrfaglig og forskningbasert innovasjon i skolen.
Informasjon om prosjekter og deltagere finnes på nettsidene til Skole i verden.
Nettverket setter skoler, lokale aktører og forskere i kontakt med hverandre for å skape nye måter å lære sammen.
─ Skole i verden skal gi inspirasjon og rom for eksperimentering for å skape innovasjon i og utenfor skole, sier prosjektleder og professor Alfredo Jornet Gil.
Skole i verden er en videreføring av Science Education for Action and Engagement towards Sustainability (SEAS)-prosjektet.
For spørsmål og utfyllende kommentarer:
Prosjektleder og professor Alfredo Jornet Gil ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO
Telefon: 95156142
Nøkkelord
Kontakter
Alfredo Jornet Gil
Professor og prosjektleder Skole i verden
Magnus HeieKommunikasjonsrådgiver ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Kan også kontaktes for spørsmål til FIKS (Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen)
Bilder
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo har som sin visjon å forme framtidas skole gjennom lærer- og skolelederutdanning og skolerettet forskning og er et nasjonalt ledende miljø på disse områdene.
Instituttet er Norges ledende miljø innen fagdidaktikk, utdanningsledelse og praksisrelevant skoleforskning.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Hvordan, hvor mye og av hvem bør skolen styres?13.5.2025 14:49:39 CEST | Pressemelding
Har sentrale myndigheter og skoleeiere fått for mye makt over innholdet i skolen?
Algoritmisk tenkning og programmering: Skolene har ennå en vei å gå, viser ny skoleforskning7.4.2025 11:00:07 CEST | Pressemelding
Hva skjer egentlig med algoritmisk tenkning og programmering ute i klasserommene? En ny klasseromsstudie fra Universitetet i Oslo viser at skolene ikke er helt i mål.
— Jeg har alltid følt meg annerledes. Autismediagnosen ga meg en forklaring27.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Olav Helland (37) elsker å spille brettspill, fordi da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene. Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, sier han.
– Elevene trenger mer lærerstøtte7.1.2025 12:34:07 CET | Pressemelding
Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.
Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen?9.12.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom