Innseiling Borg havn-prosjektet: Prøvemudringen starter 7. november
For å bedre fremkommelighet og sjøsikkerhet skal Kystverket mudre og utbedre farleia inn til Borg havn i Fredrikstad kommune. Tiltaket er vedtatt av Stortinget i Nasjonal transportplan (NTP 2022–2033) og er en del av Kystverkets handlingsprogram.
Prøvemudringen som starter neste uke skal foregå i tre ulike prøvemudringsfelt i Røsvikrenna og Borg havn.
- Vi gleder oss til å komme i gang, fastslår prosjektleder Martin Fransson i Kystverket.
Allerede denne uka begynner entreprenøren å rigge seg til ved Borg havn, og gjennomfører de siste beredskaps- og arbeidsmøtene for å sikre en så god gjennomføring som mulig når det starter opp mandag 7. november. Måleutstyret som skal overvåke miljøpåvirkningen begynner også å komme på plass. I tillegg til faste målebøyer i sjøen skal det også gjennomføres en omfattende overvåking og måling med hjelp av mobilt og håndholdt utstyr. Selve anleggsarbeidet skal pågå mandag–lørdag mellom klokken 0700 og 1900.
Skal gi økt kunnskap
– Dette er et lite pilotprosjekt som først og fremst skal skaffe oss mer kunnskap om hvordan vi skal kunne gjennomføre prosjektet på en best mulig måte. Til sammen skal om lag 10 000 kubikkmeter masse fjernes. Om lag halvparten av disse massene er så forurensede at de skal i landdeponi, mens de reneste massene skal i sjødeponi. Slik får vi testet håndteringen av rene og forurensede masser i tillegg til at vi får testet ulike avbøtende tiltak og styrket kunnskapen om disse. Dette gjør vi for å sikre at vi bruker de beste metodene når vi skal begynne på hovedprosjektet, forklarer Fransson.
Gjennom prøvemudringen skal Kystverket kvalitetssikre modeller og utredninger, optimalisere overvåkingsprogrammet og sikre at de valgte metodene bidrar til å minimere miljøpåvirkningen fra tiltaket – altså verifisere, korrigere og forbedre.
– Entreprenøren er like interessert i kunnskapen som kan hentes inn, og har ingenting å tjene på å ta noen som helst slags snarvei. Fokuset er på å få gjort jobben på en best mulig måte, slik at man får verifisert at beregninger som er gjort i utredninger stemmer med virkeligheten og at beste metode er valgt. Økt og kvalitetssikret kunnskap i prosjektet bidrar også til å redusere risikoen for aktuelle tilbydere når entreprenøroppdraget for hovedprosjektet blir lagt ut på anbud, forteller Kystverkets prosjektleder Martin Fransson.
Prøvemudringen er altså et pilotprosjekt. Hovedprosjektet innebærer å utdype Røsvikrenna til 12 meters dybde i 90 meter bredde samt utdype snuplassen ved Fuglevikbukta til 11 meters dybde. Utover det skal Kystverket fornye sjømerkene i Røsvikrenna og ved snuplassen.
Bakgrunn:
Hvert år renner om lag 15 000 lastebillass med sedimenter fra Glomma ut i havneområdet og innseilingen til havna. Disse legger seg på sjøbunnen og gjør havna og farleia stadig grunnere og mer utfordrende å manøvrere i. Noen steder er det nå to til tre meter grunnere enn på midten av 1990-tallet. Fordi avstanden til sjøbunnen er redusert virvler propellene opp partikler – både rene og forurensede – og sprer dem på nytt i vannet hver gang en båt passerer. Den stadig reduserte dybden har gjort det nødvendig å sette begrensninger i innseilingen, for å ivareta sjøsikkerheten og redusere risikoen for uhell som kan skade både menneskeliv og miljø. Dette påvirker regulariteten og forutsigbarheten for næringslivet som er avhengig av sjøtransporten til/fra havna. Det påvirker også transporteffektiviteten og dermed kostnadsbildet for næringene.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Informasjonsvideo
Nøkkelord
Bilder
Lenker
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Innseiling og dypvannskai Mo i Rana: nå starter mudringen!20.9.2024 09:06:18 CEST | Pressemelding
Arbeidet med å etablere en ny dypvannskai og mudre i farleden foran Toraneskaia er i full gang, og nå i uken startet mudringsarbeidene. Deponiområdet er ferdigstilt, og alle tiltak for å sikre en effektiv og trygg gjennomføring av mudringen er på plass.
Kystverket skal samarbeide med Vegvesenet om Stad skipstunnel18.9.2024 11:56:53 CEST | Pressemelding
Kystverket styrker prosjektorganisasjonen og inngår samarbeid med Statens vegvesen om byggingen av Stad skipstunnel. – Vegvesenet har tung tunnelkompetanse som vil styrke arbeidet med verdens første skipstunnel, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
Nå starter anleggsarbeid i farleia ved Vitjet i Nordland9.9.2024 11:00:46 CEST | Pressemelding
I forbindelse med at Kystverket skal gjøre farleia fra Stamsund til Risøyrenna bedre og tryggere for sjøfarende, starter Wasa Dredging denne uka anleggsarbeid i sjøen ved Vitjet i Hadsel kommune i Nordland. Farleia gjennom Vitjet blir da stengt ut 2024.
NORDPIANC 2024 er nå i gang i Lofoten5.9.2024 11:48:31 CEST | Pressemelding
Den prestisjefylte nordiske havnetekniske konferansen, NORDPIANC 2024, er nå godt i gang. Vertskapet er Kystverket i samarbeid med PIANC, den internasjonale havneingeniørforeningen. Arrangementet, som varer i tre dager, markerer også et spesielt jubileum – det er 150 år siden Kystverket (tidligere Statens havnevesen) ble etablert i Kabelvåg, Lofoten.
Kyst- og havnekonferansen 2024: Fiskeri- og havministeren kommer!3.9.2024 15:06:33 CEST | Pressemelding
Onsdag 18. og torsdag 19. september har Kystverket igjen gleden av å ønske velkommen til Kyst- og havnekonferansen i Honningsvåg. På programmet finner du både en statsråd, sametingspresidenten og kystdirektøren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom