Avansert ladepark i Oslo for turbusser

– Her kan jeg lade turbussen om natta og kjøre godt over 400 km på dagen, sier en fornøyd buss-sjåfør, Egil Nerhovde.
Ladeparken ligger på Oslobuss sin parkeringstomt på Haugenstua i Oslo. Parken har pr. i dag 12 ladere som hver gir 80 kW ladehastighet til selskapets turbusser.
Et eget styringssystem lader opp en batteripakke gjennom døgnet og gir hurtiglading til bussene når de parkeres. Styringssystemet reduserer effektbelastningen på nettet og gir samtidig en forutsigbarhet på forbruk av strøm og dermed lave drivstoffutgifter.
– Vi har et mål om at tre fjerdedeler av alle nye langdistansebusser skal være nullutslippskjøretøyer i 2030. De senere årene har vi sett en god utvikling for utslippsfrie bybusser. Prosjektet til OsloBuss og Wennstrøm er spennende, innovativt og demonstrerer at turbusser også kan drives utslippsfritt. Prosjektet reduserer også belastningen i strømnettet. Det er bra både for økonomien i prosjektet, og for kraftbehovet for resten av samfunnet, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).
– Dette er vår månelanding
OsloBuss er et turbuss-selskap som årlig kjører rundt 1 200 000 passasjerer. Selskapet har i dag 10 el-busser, men har klare planer for å utvide bussparken.
– Dette er vår månelanding! OsloBuss har et mål om å ha en utslippsfri busspark i løpet 2023 og dette styringssystemet er et viktig skritt på vegen. Vi opplever at flere og flere reisende etterspør fossilfri transport og da er det en fornøyelse å kunne tilby dem nettopp det, sier Svein Busch Iversen, styreleder i OsloBuss, og fortsetter:
– De elektriske bussene fra Yutong, som er verdens største bussfabrikk, har innfridd de forventningene vi hadde. Dette er såkalt klasse III-busser som har teoretiske muligheter for å klare over 500 kilometer uten lading. Derfor planlegger vi nå å testkjøre strekningene; Oslo-Trondheim & Oslo-Bergen uten lading underveis.
Busch Iversen roser teknologiselskapet Wennstrom, som har utviklet løsningen:
– Wennstrom har gjort en formidabel innsats, både i planlegging, gjennomføring og ikke minst daglig drift og vedlikehold.
En helt ny type ladestasjon
Wennstrom har spesialisert seg på å levere produkter og tjenester inn mot energiløsninger for opplading av busser, biler og lastebiler:
– Vi har bygget en helt ny type ladepark med en innovativ fordeling av effektuttak gjennom en større batteribank og strømproduksjon fra solceller på tak og fasade. Dette kombinerer vi med et avansert styringssystem for effektuttak og lademønster, sier prosjektleder Helge Falkendal i Wennstrom, og fortsetter: - det er flere faktorer vi styrer etter, dette kan seg være tider på døgnet, kjøremønster og samtidighetsfaktoren på antall busser som lader samtidig.
Prosjektleder Helge Falkendal i Wennstrom ved siden av batteribankene i anlegget: – Vi har bygget en helt ny type ladepark, sier han.
– Man styrer da fordelingen av energi slik at effekttopper unngås, og effekttariffer holdes lavt. Vi har ikke utvidet inntakssikringen, og ser hvor lenge vi kan unngå å gjøre den investeringen gjennom systemets smarte styring, forklarer Falkendal.
Fremtidig behov for ladekapasitet
Transportsektoren inklusive bussflåten i Norge skal omstilles. Alle nyregistrerte bybusser skal være utslippsfrie innen 2025, mens 3 av 4 nye langdistansebusser skal være utslippsfrie innen 2030. Dette vil kreve et stort fremtidig behov for ladekapasitet.
– Enova skal støtte de som går foran og det styringssystemet som vi ser her vil gi kapasitet i nettet til lading uten store tilleggsinvesteringer. Enova skal støtte opp om systemer som gir fleksibilitet, reduserer behovet for nettinvesteringer og tar ned kostnadene ved elektrifisering, sier seniorrådgiver Monica Berner i Enova. Foretaket har gitt 3 millioner kroner i støtte til prosjektet.
Løsningen vil være egnet for lading av en rekke typer kjøretøy bl.a. varebiler og lastebiler.
– Uproblematisk å kjøre over 400 km uten lading
Egil Nerhovde har vanligvis 35-40 passasjerer om bord på et kjøreoppdrag.
– Selv om kjørelengde avhenger av både terreng, temperatur og ikke minst sjåførens kjøremåte, er det helt uproblematisk å kjøre godt over 400 km før bussen må settes til lading igjen. Da har vi gjerne igjen 12-20% batterikapasitet. I tillegg er bussene gode å kjøre og så er de jo mye mer stillegående enn de tradisjonelle dieselbussene, smiler Nerhovde.
Bilder


Om Enova
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 95 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet, og finansieres via Klima- og energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Ny utlysing i EUs innovasjonsfond27.11.2023 09:15:00 CET | Pressemelding
Torsdag 23.november åpnet en ny utlysning i EUs innovasjonsfond. Nå blir det også mulig å søke for selskap innenfor maritim transport og luftfart. Det betyr nye muligheter for norske selskap som vil ha bred europeisk støtte til sine teknologiprosjekt. Ved forrige tildeling i juni i år, gikk innovasjonsfondet inn med hele 5,7 milliarder kroner i fem norske prosjekt. - Vi gleder oss til å ta imot nye søkere fra norske selskap. Det sterke resultatet i sommer viser at norsk industri og næringsliv er helt i front på flere teknologiområder, sier Ingunn Syrstad Bøgeberg i Enova. Hun er nasjonalt kontaktpunkt for innovasjonsfondet i Norge og er i tett dialog med de selskapene som søker støtte.
Norges første komplette energistasjon2.11.2023 10:30:00 CET | Pressemelding
Enova går inn med ti millioner kroner til bygging av en fyllestasjon for hydrogen på Innlandsporten ved Mjøsa. Stasjonen, som skal bygges og eies av Vireon, skal stå ferdig i 2025. Dette blir den sjette fyllestasjonen for hydrogen til tungtransport i Sør-Norge og det vil da være mulig for tyngre kjøretøy å kjøre utvalgte korridorer gjennom landsdelen.
Nye grep ga millionstøtte fra Enova16.10.2023 10:00:00 CEST | Pressemelding
Havila Biogass AS legger opp til en ny verdikjede for sin produksjon av biogass. Det nye anlegget som skal ligge på Raudsand utenfor Molde, skal levere biogass til Hydro Sunndal. Biogassen erstatter fossil energi og vil føre til store utslippskutt for aluminiumsverket på Sunndalsøra. Enova støtter biogassprosjektet med 26,5 millioner kroner.
Nå blir det roligere rundt vinsjan på kaia29.9.2023 09:13:31 CEST | Pressemelding
I løpet av vinteren synker lydnivået på kaianlegget til Fishbase Salmon AS på Dønna. Da forsvinner den dieseldrevne hjullasteren og erstattes av en elektrisk utgave. Støynivået vil gå ned og selskapet kutter CO2-utslippene. Selskapet er ett av flere som får Enovastøtte til slike klimagrep.
NOK 709 million for emission-free maritime transport26.9.2023 14:20:14 CEST | Pressemelding
A number of vessels and charging solutions for emission-free maritime transport receive NOK 709 million in support from Enova. The vessels vary from fully electric to ships powered by ammonia and hydrogen. The purpose of the support is to strengthen the use of zero-emission technology at sea.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom