Amedia

Nå satser Sør-Varanger Avis digitalt

Del
Denne uka kom den digitale utgaven av Sør-Varanger Avis over på en ny publiseringsløsning. – Nå får vi mulighet til å gi et enda bedre innholdstilbud, ikke minst til yngre lesere. Det blir både hyppigere oppdateringer om det som skjer og et bredere innhold enn i dag, sier styreleder Renate Slettli Nymo.
Styreleder Renate Slettli Nymo i Sør-Varanger Avis. Foto: Ihne Pedersen / Amedia
Styreleder Renate Slettli Nymo i Sør-Varanger Avis. Foto: Ihne Pedersen / Amedia

– Lesernes brukervaner er i sterk endring. Da må vi forandre oss også. Stadig flere foretrekker mobiltelefon og andre digitale enheter når de skal lese nyheter, også om det som skjer lokalt. Nyheter er ferskvare for folk. De vil få med seg nyhetene når de skjer, og lese stoffet i avisa  når det passer dem, uten å måtte  vente til avisa er trykket og distribuert. Dette har vi tatt inn over oss i våre planer for framtiden, sier hun.

Renate Slettli Nymo opplyser at Amedia, som er hovedeier i Sør-Varanger Avis, over tid har sett hvordan lesernes vaner har flyttet seg fra den gamle avisverden til en ny digital virkelighet.

– De er først og fremst opptatt av å få tilgang på godt redaksjonelt innhold, og i vår tid formidles dette best og raskest på digitale plattformer. Derfor må vi prioritere å være der, forklarer hun.

Styret i Sør-Varanger Avis har samtidig kommet til at det ikke er aktuelt å foreta investeringer i trykkeriet, slik at det igjen kan komme i gang etter havariet som skjedde i sommer. Styret har hatt en grundig gjennomgang av situasjonen rundt trykkeriet og gjort en vurdering av virksomhetens framtid. Konklusjonen ble at kostnaden med å oppgradere utstyret, rett og slett blir for stor til at dette er mulig å gjennomføre.

Det er nå inngått kontrakt med Polaris Trykk i Alta om trykking av avisa fra 1. november. Det er samtidig besluttet å opprettholde frekvensen med papiravis to dager i uka. 

– Vår erfaring fra denne perioden, er at vi får produsert og levert enda mer redaksjonelt innhold med to papirutgaver i stedet for tre samtidig med et sterkere digitalt fokus. Vi ønsket å satse på journalistikken, og håper våre lesere har merket at vi nå går enda mer i dybden, sier styrelederen i avisa.

For å sikre effektiv redaksjonell produksjon og god økonomisk drift vil ulike støttefunksjoner samkjøres med løsninger som benyttes av andre virksomheter i Amedia-konsernet.

– Som utgivere ønsker vi å prioritere våre ressurser på god journalistikk til glede for dem som bor i lokalsamfunn der vi utgir våre aviser. Det er det vi nå gjør i Kirkenes, sier Renate Slettli Nymo.




Bilder

Styreleder Renate Slettli Nymo i Sør-Varanger Avis. Foto: Ihne Pedersen / Amedia
Styreleder Renate Slettli Nymo i Sør-Varanger Avis. Foto: Ihne Pedersen / Amedia
Last ned bilde

Om Amedia

Amedia
Amedia
Schweigaards gate 15
0191 Oslo

22 00 90 00http://www.amedia.no

Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold. 

Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk. 

Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører. 

Vårt redaksjonelle nettverk omfatter  nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap. 

Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag. 

I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.

I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet  Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.

Følg pressemeldinger fra Amedia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amedia

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye