Medietilsynet

Nye tall fra Medietilsynet: Sju av ti barn og unge har sett falske nyheter

Del
Sju av ti 13–18-åringer sier de har sett en falsk nyhet på nettet det siste året, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. – Å forstå hvordan falske nyheter blir til og hvor raskt de sprer seg, kan være vanskelig. Derfor lanserer Medietilsynet nå et spill om dette temaet, sier direktør Mari Velsand.

Denne uken markeres Media Literacy Week over hele Europa, for å øke oppmerksomheten om kritisk medieforståelse. Medietilsynet lanserer i den forbindelse det nettbaserte spillet «Bad News» på norsk. Spillet er prisbeløntoversatt til 20 ulike språk, og er allerede spilt av én million på verdensbasis. 

Målet med spillet er å øke motstandskraften mot falsk informasjon på nettet, ved at spillerne får prøve seg som produsenter av falske nyheter. Spillet passer for ungdom over 14 år 

Gjennom spillet får deltakerne innsikt i de ulike teknikkene og metodene som benyttes for å spre falske nyheter. Det kan gjøre det enklere å kjenne igjen disse mekanismene i andre sammenhenger, sier Velsand. 

Flest har sett falske nyheter i sosiale medier 

72 prosent av 13–18-åringene oppgir i Barn og medier 2022 at de har sett en falsk nyhet på nett det siste året. Vel halvparten (55 prosent) av ungdommene som har sett en usann/falsk nyhet det siste året, så dette sist i sosiale medier. 

Mange er heldigvis klar over at det er mye desinformasjon og falske nyheter i sosiale medier, men det kan være vanskelig å oppdage det. Vi håper at det nye spillet kan bidra til å øke kunnskapen og beredskapen hos elever i ungdomsskolen og videregående skole, sier Velsand. 

Spillet er utviklet i samarbeid mellom en nederlandsk organisasjon som jobber motspredning av desinformasjon og forskere ved University of Cambridge i Storbritannia.Spillet har vært tilgjengelig i undervisningsportalen Norsk digital læringsarena (NDLA) i engelskspråklig versjon, men lanseres nå altså også på norsk 

Les mer om og prøv spillet her.

13-18-åringer om falske nyheter: 

  • 72 prosent svarer at de har sett en usann/falsk nyhet på nettet det siste året, mot 67 prosent for to år siden. 
  • 19 prosent har ikke sett en usann/falsk nyhet på nettet det siste året, mot 11 prosent for to år siden. 
  • 55 prosent av dem som det siste året har sett en usann/falsk nyhet, svarer at de så dette sist på sosiale medier, mot 66 prosent for to år siden. 

Kilde: Barn og medier 2022 (Medietilsynet). Data er samlet inn og bearbeidet av Kantar Public på oppdrag fra Medietilsynet. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Medietilsynet

Medietilsynet
Medietilsynet
Nygata 4
1607 Fredrikstad

69 30 12 00http://www.medietilsynet.no

Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.

Følg pressemeldinger fra Medietilsynet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Medietilsynet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye