POWER har delt ut millioner i elektronikkpant

RePOWER ble lansert i oktober i fjor, som bransjens første panteordning for elektronikk. Et år etter viser tallene at nordmenn har fått øynene opp for ordningen.
- Status så langt er at vi har delt ut 6,5 millioner kroner til norske kunder i pant i form av MyPOWER-poeng. Det tilsvarer 64.000 pantede enheter som ellers ville blitt liggende i en skuff eller kastet. Det er utrolig gøy at kundene våre har omfavnet dette konseptet, sier Anders Nilsen, adm. direktør i POWER Norge.
Vridning i markedet
Totalt har POWER delt ut 11, 4 millioner kroner i pant i form av poeng som kan benyttes til å handle på POWER på tvers av Norden, med Norge som den soleklare resirkuleringskongen.
– Både å kjøpe og levere inn brukt elektronikk er bra for både miljøet og lommeboka, og vi håper enda flere leverer inn brukt elektronikk til oss. Vi vet at det ligger enorme mengder med fullt brukbar elektronikk i norske hjem som andre kan ha glede av, eller som inneholder materialer som viktige å gjenvinne, sier Nilsen.
Han påpeker også at det er en klar trend i bransjen at bruktsegmentet kaprer stadig større markedsandeler.
- Vi ser at interessen for å kjøpe brukt øker, og jeg tror brukt kommer til å ta over en større andel av low-end-segmentet fremover. Med returordninger og panteløsninger som fanger opp større volum av aktuelle, brukte produkter, vil eksempelvis de brukte telefonene trolig kunne konkurrere med nye rimelige telefoner både på pris og egenskaper. På hvitevarefronten er det alt fra småbarnsforeldre, utleiere og bedrifter som handler ombrukt. Vi får stadig vekk kunder som synes at det er et bra tiltak, og som sier de skal komme innom ved neste hvitevarehandel, sier han.
Flere kjøper brukt mobil
Ifølge Nilsen er det spesielt én kundegruppe som har fått øynene opp for RePOWER-konseptet:
- Småbarnsforeldre! Å kjøpe en helt ny mobil til en 8-åring som skal gå alene hjem fra skolen kan jeg godt forstå at er uaktuelt for mange, og her får man sikret seg en telefon som man både kan være sikker på at er gjennomgått teknisk og får garanti på, i motsetning til bruktkjøp privat. Det er en forsikring som mange setter pris på.
Han forteller at bruktsalget øker på mobil, og salget av brukte mobiler står for ti prosent av totalsalget innen tele i varehusene med egen RePower-avdeling. På kjøpet får man garanti på produktene.
- De viktigste barrierene for at nordmenn ikke handler brukt elektronikk i dag, er frykten for at produktet ikke fungerer som det skal, at det er stjålet samt fraværet av garantier og klage- og returrett. Å tilby tilrettelagt salg gjennom en kjent forhandler, i tillegg til garanti på brukte produkter, gjør at nordmenns syn på kjøp av brukt elektronikk nå endres.
FAKTA OM REPOWER:
RePOWER er etablert i Norge, Danmark og Finland og består av en landsdekkende panteordning for brukte elektroprodukter og salg av sertifiserte, brukte produkter gjennom egne RePOWER-avdelinger og varehus. Kundene får rabattpoeng når de leverer brukt elektronikk. Rabatten kan deretter brukes til å kjøpe nye eller andre brukte varer i POWERs varehus. Et eget RePOWER-varehus er etablert på Alnabru og Rud.
FAKTA OM PANT:
Det er mulig å motta pant på all elektronikk og hvitevarer, uavhengig om produktet virker eller ikke, kun med noen få unntak som er beskrevet i Powers vilkår. Verdien bestemmes ut fra gitte kriterier. Det betyr at du uansett alltid vil få et minimum antall MyPOWER-poeng, men verdien på poengene vil øke om produktet vurderes for videre salg. På hvitevarer og TV-er er det en flat pant på kr. 100,-, mens det på andre el-artikler, som kjøkkenmaskiner, støvsugere etc., kun tilbys en symbolsk sum i pant.
Nøkkelord
Kontakter
Monica Iren FastingNordisk PR- og kommunikasjonssjef
Tel:98445674monica.fasting@power.noBilder



Om Power
POWER er hele Nordens elektrogigant som utfordrer markedet med prisrobot og oppdaterte nettpriser i butikk. POWER-suksessen startet i Danmark i 2015. Senere åpnet vi i Finland og Sverige, og i mai 2017 kom POWER til Norge.
I POWER ønsker vi alltid å ligge ett steg foran, fordi vi vet at smarte, effektive løsninger holder prisene lave, samtidig som det gir den beste handleopplevelsen for kundene.
POWER Norge er et selskap eid av POWER International. POWER International eies av AWILHELMSEN AS og Dolphin Invest AS ved Øivind Tidemandsen. Det norskeide konsernet driver også POWER i Danmark, Finland og Sverige.
Følg pressemeldinger fra Power
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Power på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Power
Ekspert advarer: - Styr unna vaffeltabbene21.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Norge er på vaffeltoppen i Norden, men nordmenn gjør likevel mange feil når de tradisjonsrike hjertene skal tilberedes. Noen av tabbene kan være helseskadelige.
Pangstart for POWER-åpning13.3.2025 13:28:09 CET | Pressemelding
1000 kunder sto i kø da POWER Ringhuset inviterte til åpningsfest torsdag. Allerede før lunsj hadde omsetningen passert 7,5 millioner kroner.
POWER med storsatsing i Oslo27.1.2025 09:25:47 CET | Pressemelding
Den norskeide elektronikkjeden styrker seg i hovedstaden med to nye varehus, som en del av en større nasjonal vekststrategi.
POWER girer opp kjøkkensatsingen18.12.2024 12:53:02 CET | Pressemelding
Saget av flatpakkede Norema-kjøkken har økt med 15% hittil i år hos POWER. Nå lanseres ferdigmonterte kjøkkenskap for kunder som vil spare tid og få flere eksklusive muligheter.
Black Friday: POWER satte ny rekord igjen2.12.2024 14:52:35 CET | Pressemelding
Elektronikksalget hos POWER økte med 7% sammenlignet med Black Friday-helgen i fjor, og tangerte dermed den elleville rekorden fra i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom