Sjøsetter hydrogensatsing med hydrogenfartøy i fast rute

– For at vi skal nå ambisjonene om sjøtransport uten utslipp, må det utvikles ny teknologi som gjør det mulig med utslippsfri drift også for ruter og skipstyper hvor batteriløsninger alene ikke er tilstrekkelig. Da er introduksjon og bruk av nullutslipps energibærere som hydrogen helt avgjørende, sier adm.dir. Nils Kristian Nakstad i Enova.
Viktig demonstrasjonsprosjekt
Hydrogen kan spille en viktig rolle i omstillingen av transportsektoren, men det forutsetter både teknologiutvikling, at kostnadene går ned og at det blir hydrogen tilgjengelig i markedet.
– Demonstrasjonsprosjekter i full skala har en stor betydning for den videre læringen og utviklingen av hydrogen som reelt alternativ. Med dette pionérprosjektet vil Topeka få vist at hydrogen fungerer som primær energibærer for skip av denne størrelsen – det er aldri gjort før. Prosjektet fremskynder også at regelverk for hydrogendrift kommer på plass, og øker etterspørselen etter hydrogen. Slik gjør prosjekter som dette det både enklere og billigere for dem som følger etter, sier Nakstad.
Skipene blir blant de første hydrogendrevne lasteskipene i verden. Enova støtter prosjektet med 219 millioner kroner.
– Veldig stort for den maritime næringen
De to Topeka-skipene kan seile inntil 750 kilometer utslippsfritt, takket være batterier på 1000 kWh og 3 MW brenselceller drevet av hydrogen.
– Vi setter enormt pris på Enova sin beslutning om å støtte hydrogenprosjektet Topeka. Dette er en veldig stor sak for den maritime næringen og for Norge som nasjon når det gjelder hydrogen, sier Jan Eyvin Wang, Senior Vice President Industrial Investments i Wilhelmsen, og fortsetter:
– Topeka sine to roro-skip* er en del av nærskipsfarten. De skal blant annet flytte utstyr mellom basene på Vestlandet for Equinor. I tillegg skal de frakte hydrogen til ulike fyllingspunkter, hvor lokale ferger og andre fartøyer pluss landtransport skal kunne bunkre hydrogen. Og da begynner du å få en infrastruktur for hydrogen.
Den planlagte seilingsruten inkluderer forsyningsbasene i Tananger, Dusavik, Ågotnes og Mongstad som alle kan tilby skipene landstrøm. Det er beregnet at skipene daglig vil avlaste veinettet med over 11 000 kjørte kilometer med lastebil, noe som utgjør 10 000 tonn CO2 i året.
– Vår drøm i Wilhelmsen er at vi skal være med på det som foregår i Norge, og at det på sikt skal kunne tas videre internasjonalt. Målet må være at dette skal gå fra to båter til å gjelde hele maritim næring, sier Wang.
Støtten fra Enova forutsetter notifisering hos Eftas overvåkingsorgan ESA. Fartøyene vil etter planen komme i drift i 2024.
*roll-on–roll-off. Betegnelse på skipstype med rullende last som kan kjøres direkte om bord.
Bilder


Om Enova
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har vel 100 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Lanserer Enova-støtte til flere boligeiere26.8.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
På oppdrag fra Regjeringen har Enova laget en ny støtteordning som skal gjøre det enklere for flere å ta gode energivalg i egen bolig.
– Viktige steg mot utslippsfrie skip30.6.2025 15:30:00 CEST | Pressemelding
Enova støtter nå nye prosjekter som tar i bruk hydrogen og ammoniakk som drivstoff i skip. I tillegg gis det støtte til etablering av anlegg for lagring av ammoniakk.
Rekordhøy interesse for elektriske lastebiler26.6.2025 12:22:50 CEST | Pressemelding
Enova tildelte i juni støtte til 116 elektriske lastebiler, den største enkeltutdelingen så langt. Totalt har Enova støttet over 400 elektriske lastebiler hittil i 2025.
Verdens største elektriske containerskip13.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Enova gir rundt 362 millioner kroner i støtte til sju elektriske fartøy og fire ladeanlegg. Blant prosjektene er det som kan bli verdens største batterielektriske containerskip, et gjennombrudd for utslippsfri skipsfart.
Derfor er det smart å handle for fremtiden nå5.6.2025 09:13:33 CEST | Debattinnlegg
Legg ned Enova og kutt tolv milliarder i skatt, skriver Kjell Erik Eilertsen i Industri og Næringspartiet (INP). Hvis vi gjør som han foreslår, kan det bli svært dyrt for oss alle når sluttregningen kommer. Og industrien her hjemme vil trolig stå i fare for å bli avviklet eller flagget ut.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom