Citroën oli [all-ë]: Radikal, ansvarlig og optimistisk

Den nye konseptbilen Citroën «oli» går mot bransjetrenden medtyngre, mer komplekse og dyrere nullutslippsfamiliebiler, sterkt inspirert av en nyskapende Ami, og med en ide om å gjøre mobilitet tilgjengelig, ansvarlig, morsomt og anvendelig.
Med Ami demonstrerte Citroën hvordan de tør å gjøre ting annerledes for å leve opp til sin forpliktelse om gjøre enkel, elektrisk transport tilgjengelig for alle. Det ga grunnlaget for «oli», et innovativt "laboratorium på hjul" designet for å endre normene for familiemobilitet.
Mens Ami bokstavelig talt var et lite skritt i retning av målet, signaliserer «oli» et stort sprang fremover. I stedet få å være en stor og tung bil på over to tonn, fylt med skjermer og gadgets, beviser «oli» at det er plass til alt kundene trenger og ønsker, samtidig som man støtter oppfinnsom bruk av ansvarlige materialer og en bærekraftig produksjonsprosess. Resultatet blir en billig bil som likevel oppfyller alle krav om nullutslippsmobilitet.
Vi må snu trendene
En typisk familiebil fra midten av 70-tallet veide rundt 800 kg og var 3,7 meter lang og 1,6 meter bred. I dag er en tilsvarende bil vokst til mer enn 1200 kg, de er minst 4,3 meter lange og 1,8 meter brede. Noen veier til og med over 2500 kg.
Noe av dette kommer som et resultat av sikkerhetskrav, men hvis trenden fortsetter og vi fortsetter å parkere disse kjøretøyene 95 % av tiden hver dag og kjører 80 % av turene med en enkelt passasjer, vil konflikten mellom behovet for å ta vare på planeten og løftet om bærekraftig, elektrifisert mobilitet ikke bli løst.
- Citroën mener at vi må snu trendene ved å gjøre kjøretøyet vårt lettere og billigere, samtidig som vi forlenger levetiden. Det er avgjørende for at alle familier skal ha råd til mobilitet når helelektriske kjøretøy blir den eneste mulighet for dem. Denne bilen er et konkret eksempel på både en optimistisk og oppfinnsom løsning, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.
Konseptbilen «oli» er også første gang vi får se den nye logoen til Citroën, som vil prege alle nye biler fra 2023.
Les mer om den nye logoen her!
En klar ambisjon
Målet er å være klasseledende gjennom redusert vekt og kompleksitet, resirkulerte og resirkulerbare materialer, tilgjengelighet, holdbarhet og lang levetid.
«oli» er et optimistisk «laboratorium på hjul» og et konsentrat av morgendagens ideer
Forventet vekt er på 1000 kg og med en rekkevidde på 400 km, en toppfart på 110 km/t, og et energiforbruk på 10 kWh pr. 100 kilometer. Lading fra 20 % til 80 % skal kunne gjøres på 23 minutter.
Oppfinnsom
Dette er ikke en bil, men et multifunksjonelt verktøy til hverdagen, som fyller en rekke funksjoner, også når du ikke kjører.
«oli» gir deg nye muligheter for både V2G (Vehicle to Grid) og V2L (Vehicle to load) som en del av funksjonaliteten. Alt er pakket inn i en ukonvensjonell design med en estetikk som er drevet av funksjonalitet, effektivitet og holdbarhet.
Med en sterk personlighet realiserer «oli» en smart industriell produkttilnærming basert på fleksibilitet. Det kommer tydelig frem gjennom identiske dører, støtfangere og beskyttelseselementer – alle produsert i lette materialer.
Designet preges av et flatt panser, et pick-up-plan og paneler laget av resirkulert papp i honeycomb-struktur. Felgene er produsert i stål og aluminium, og utstyrt med konseptdekket Goodyear Eagle OG.
Se pressemelding fra Goodyear om dekkene her!
Innvendig preges det romslige og nyskapende interiøret av "Smartband" HMI-projektor og "bring your own device" infotainment.
For å forlenge livssyklusen kan «oli» pusses opp, oppgraderes og repareres med resirkulerte deler og selges videre til flere eiere.
Et klart oppdrag
Den nye konseptbilen demonstrerer Citroëns oppdrag om å tilby enkel elektrisk mobilitet for alle for å forbedre folks hverdag med lavest mulig innvirkning på miljøet. Forvent å se ideer, designdetaljer og innovasjon fra «oli» på fremtidige produksjonsmodeller.
I tillegg introduseres en ny tolkning av Citroëns logo, som vil pryde fremtidige modeller.
Citroën «oli» viser også hvordan et kjøretøy kan fungere som et hjem borte fra hjemmet for sommerturer til stranden eller en campinghelg i åsene, takket være "Vehicle to Load" (V2L)-funksjonen. Gitt et 40kWh-batteriog en 3,6kW-kontakt (tilsvarer en 230v 16amp hjemmekontakt), kan «oli» teoretisk drive en 3000w elektrisk enhet i rundt 12 timer.
«Oli» har et ukonvensjonelle design, utstråler personlighet, fleksibilitet og positivitet og har dimensjoner som en SUV: 4,20 m lang, 1,65 m høy og 1,90 m bred.
Utfordrer klasseskillene
Den nye konseptbilen trosser tradisjonelle klasseskiller: «oli» kan være hva den trenger å være – familielimousin, urban utforsker, arbeidsverktøy, eller til og med en utvidelse av familiens hjem takket være dens evne til å drive hverdagsapparater i tilfelle strømbrudd.
Frontruten er vertikal fordi det er den korteste avstanden mellom topp og bunn og bruker minst mulig glass. I tillegg til å redusere vekt og kompleksitet, er den billigere å produsere eller erstatte.
I stedet for det vanlige bagasjerommet eller kombiluke, tilbyr «oli» en uventet løsning og demonstrerer hvordan produktdesign kan utfordre etablerte løsninger. Enten du besøker en møbelbutikk for å hente din nye seng, eller laster paddleboards og telt for en helg ved kysten, kan alt legges på det fleksible planet.
- Citroën «oli» er et eksempel på mobilitetsoppdraget vårt: ansvarlig, og rimelig for hverdagen din, samtidig som den er optimistisk og underholdende. Det er vår retningslinje å skape løsningen kundene ønsker som det eneste kjøretøyet familien trenger om ti år, sier Nedenes.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Videokanal
Nøkkelord
Kontakter
Stein PettersenPR og informasjonssjef Stellantis Norge - Opel, Citroën og Jeep
Tel:+4790080436stein.pettersen@bos.noBilder
Lenker
Om Stellantis Norge
Følg pressemeldinger fra Stellantis Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stellantis Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stellantis Norge
Fiat Grande Panda – Norges kuleste elbil til en fornuftig pris!19.6.2025 12:57:00 CEST | Pressemelding
Fiat lanserer nå den elektriske Grande Panda i Norge. Den ikoniske modellen, som ble vist frem i 2024, kommer i to ulike versjoner og en veiledende pris fra 238.900 kroner.
Peugeot E-3008 og E-5008: Fullutstyrt 4x4 fra 488.400 kroner19.6.2025 11:55:28 CEST | Pressemelding
Peugeot slipper prisene på sine to største familiebiler med firehjulsdrift og 325 hestekrefter. 4x4-modellene introduseres som fullutstyrte versjoner med en utstyrspakke verdt inntil 52.000 kroner inkludert i prisen.
NYE E-208 GTi – 100 % ELEKTRISK, 100 % KJØREGLEDE17.6.2025 09:26:11 CEST | Pressemelding
PEUGEOT GJENSKAPER EN LEGENDE: Førti år etter lanseringen av 205 GTi vender den legendariske GTi-modellen tilbake – denne gang i helelektrisk form.
Klar for nye eventyr: Opel Grandland Electric AWD11.6.2025 10:19:05 CEST | Pressemelding
Opel tar et nytt grep i den viktigste delen av markedet med lanseringen av nye Opel Grandland Electric AWD – den første helelektriske Opel-modellen med firehjulstrekk. Med en kombinasjon av krefter, høy komfort og kjøreglede, er dette SUV-en for norske forhold og kjøreforhold året rundt.
Peugeot E-208 får klasseledende rekkevidde13.5.2025 08:44:11 CEST | Pressemelding
Europas mest solgte elbil i B-segmentet, Peugeot E-208, får økt rekkevidde og nye funksjoner, som integrert reiseplanlegger og Vehicle to Load (V2L)-funksjonalitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom