Equinor utnevner Torgrim Reitan til ny finansdirektør

Torgrim Reitan er utnevnt til ny konserndirektør for finans i Equinor (OSE: EQNR, NYSE: EQNR), med virkning fra 6. oktober 2022. Reitan etterfølger Ulrica Fearn som har besluttet å slutte i selskapet for å bli finansdirektør i et selskap utenfor Equinor. Ulrica Fearn vil være tilgjengelig for å sikre en god overlevering til Reitan inntil videre.

– Jeg er veldig glad for å ønske Torgrim tilbake konsernledelsen. Torgrim har en veldig solid bakgrunn for å ta ansvaret som finansdirektør i Equinor, og for å være en drivkraft i arbeidet med å nå vår ambisjon om å være et ledende selskap i det grønne skiftet. I dagens energikrise er det en styrke å ha Torgrim I toppledelsen, med hans erfaring brede erfaring som finansdirektør, fra vår oppstrømsvirksomhet, fra forretningsområdet for trading og drift av naturgass, og sist fra arbeidet med å akselerere veksten i vår fornybarvirksomhet, sier Anders Opedal, konsernsjef i Equinor.

– Jeg ser frem til å bli en del av konsernledelsen, og til å jobbe tett med Anders og hans team i arbeidet med den pågående energikrisen, samtidig som jeg vil bruke min erfaring til å medvirke til å drive frem omstillingen av Equinor mot karbonnøytralitet i 2050, sier Torgrim Reitan

Reitan kommer fra posisjonen som direktør for finans og kontroll i Equinors fornybarvirksomhet. Reitan startet i Equinor i 1995. Fra 2018 –2020 var Reitan konserndirektør for Development and production international. Fra 2015 – 2018 var Reitan konserndirektør for Development and Production USA. Før dette var han konserndirektør for finans (CFO) fra 2010 til 2015. Før dette hadde Reitan flere lederstillinger i Equinor, inkludert senior vice president for trading og drift i forretningsområdet for Naturgass i 2009-2010, senior vice president i resultatstyring og analyse fra 2007 – 2009, og fra 2005-2007 var han senior vice president for resultatstyring, skatt og M&A. Fra 1995 til 2004 hadde Reitan ulike posisjoner i forretningsområdet for Naturgass og konsernstabene.

Reitan er siviløkonom (MSc) fra Norges Handelshøyskole.

Investor relations
Mads Holm, direktør IR,
+47 909 55 417 (mobil)

Sissel Rinde, informasjonsdirektør,
+47 412 60 584 (mobil)

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Sanoma Corporation - Managers' Transactions21.2.2024 08:15:00 CET | Press release

Sanoma Corporation, Managers’ Transactions, 21 February 2024 at 9:15 EET Sanoma Corporation - Managers' Transactions ___________________________________________ Person subject to the notification requirement Name: Holding Manutas Oy Position: Closely associated person (X) Legal person (1):Person Discharging Managerial Responsibilities In Issuer Name: Anna Herlin Position: Member of the Board Issuer: Sanoma Oyj LEI: 743700XJC24THUPK0S03 Notification type: INITIAL NOTIFICATION Reference number: 52987/5/6 ____________________________________________ Transaction date: 2024-02-20 Venue: AQEU Instrument type: SHARE ISIN: FI0009007694 Nature of transaction: ACQUISITION Transaction details (1): Volume: 350 Unit price: 6.86 EUR (2): Volume: 3 Unit price: 6.87 EUR (3): Volume: 64 Unit price: 6.89 EUR (4): Volume: 88 Unit price: 6.93 EUR (5): Volume: 1 Unit price: 6.94 EUR (6): Volume: 350 Unit price: 6.99 EUR Aggregated transactions (6): Volume: 856 Volume weighted average price: 6.92272 EUR ___

CASH FLOW STRENGTHENED AND PROFITABILITY IMPROVED IN THE LAST QUARTER OF THE YEAR21.2.2024 08:15:00 CET | Press release