Nær 120 millioner kroner i Enova-støtte til Ruter

- Utslippsfri kollektivtransport reduserer utslipp av klimagasser, lokal forurensing og støy. Vi har de senere årene sett en flott utvikling i markedet for utslippsfrie bybusser, med økte volum og reduserte kostnader. Dette prosjektet er et viktig bidrag skal vi få ned utslippene fra transport, og det føyer seg inn i det som etter hvert har blitt en lang rekke av gode prosjekter for utslippsfri kollektivtransport i Norge, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).
- Ruter er en ambisiøs og seriøs søker, og vi i Enova er glad for at vi kan være med å støtte elektrifiseringen av transportsektoren i hovedstaden, sier Gunnel Fottland, markedssjef for transport i Enova.
Støttet ladeinfrastruktur i fem år
Dette var siste gang det var mulig å søke støtte fra Enova til infrastruktur for kommunale- og fylkeskommunale transporttjenester». Gjennom programmet har Enova de siste fem årene støttet ladeinfrastruktur for ferger, passasjerbåter og busser med over en milliard kroner.
- Dette programmet har vært en suksesshistorie for Enova. Vi har gjennom våre tildelinger bidratt til viktig ladeinfrastruktur for batterifartøy, til havs og til land. Årsaken til at vi avslutter programmet er at batterielektrifisering er introdusert og har etablert seg som en egnet løsning for null- og lavutslipp i offentlige transporttjenester. Dette gjelder både til lands og maritimt. Vi endrer derfor innsatsen og retter fokus i større grad mot videre teknologiutvikling, sier Fottland.
- Ruter er glad for støtten til viktige prosjekter. Disse midlene kommer godt med i den krevende situasjonen selskapet står i. Målet er å tilby kun utslippsfri kollektivtransport i 2028, og disse midlene til ladeinfrastruktur er et viktig signal om at satsingen har nasjonal støtte, sier plandirektør i Ruter, Snorre Lægran.
Disse Ruter-prosjektene får støtte fra Enova:
Hurtigbåtene i Oslofjorden
Enova støtter etablering av ladeinfrastruktur for utslippsfrie hurtigbåter i Oslofjorden med 25,2 millioner kroner. Viken fylkeskommune og Ruter har ambisiøse planer for et utslippsfritt hurtigbåttilbud for rutene B11 Nesodden – Lysaker, B20 Aker Brygge‐Slemmestad, B21 Aker Brygge‐Drøbak‐Son og B22 Aker Brygge‐Drøbak.
- Hurtigbåter er energikrevende, og vi har liten erfaring med elektrifisering i dette segmentet. Dette prosjektet vil gi oss mer kunnskap om mulige teknologiske løsninger, sier Fottland i Enova.
Årlig energi- og klimaresultatet: 10,81 GWh
Reduserte CO2-ekvivalenter: 4 387 tonn
Bybussanbudet for Oslo Nordøst og linje 25
Bybussanbudet for Oslo Øst
Enova støtter etablering av ladeinfrastruktur for elbusser på begge anbudspakkene (ruteområdene) i Ruters neste bussanbud «Oslo øst 2023». På ruteområde 1 Oslo nord-øst gis et tilskudd på inntil 50,7 millioner kroner. Målet med anbudet er å oppnå nullutslipp fra denne transporten. Det skjer sannsynligvis ved at bussoperatørene velger å tilby elektriske bybusser. med smarte ladesystemer, som vil fordele nødvendig effekt til bussene for å lade batteriene skånsomt.
- Prosjektet vil generere relevante erfaringer knyttet til dimensjonering av infrastruktur og hvordan smarte systemer fungerer for andre aktører som ønsker å ta i bruk tunge, elektriske kjøretøy med lading på depot, sier Fottland.
Årlig energi- og klimaresultat: 24 258 453 kWh
Årlig reduksjon av CO2: 5 683 tonn
For ruteområde 2 Oslo sør-øst støtter Enova etablering av ladeinfrastruktur for elbusser med inntil 43,7 millioner kroner. Det er til sammen behov for omtrent 150 elbusser, fordelt på omtrent like mange busser på hvert av de to ruteområdene i anbudet. Utlysning er planlagt i månedsskiftet januar/februar neste år, med oppstart av kjøringen i desember 2023.
- Prosjektet vurderes som godt ut fra potensial for innovasjon og spredning og støtteintensitet innenfor bybussegmentet og andre flåteeiere av tunge kjøretøy med forholdsvis forutsigbar kjøring, avslutter Fottland.
Årlig energi- og klimaresultat: 23,57 GWh
Årlig reduksjon av CO2: 5 529 tonn
Bilder

Om Enova
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har vel 100 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Milliardstøtte fra EU til norske hydrogensatsinger20.5.2025 12:32:05 CEST | Pressemelding
Tirsdag ble det klart at flere norske selskaper får støtte gjennom EUs hydrogenauksjon. Det kan styrke den norske satsingen på fornybart hydrogen.
La det bli året vi setter oss mer foran peisen31.3.2025 12:36:58 CEST | Kronikk
Ikke overse det store potensialet som mindre bruk av strøm til oppvarming kan ha: Å gi plass til andre. I peiskos ligger en smart løsning på nettproblemet.
En avgjørende tid for omstilling13.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Etter nok et år preget av krig, prisvekst og uro i internasjonal handel, satser mange norske bedrifter likevel på omstilling. Over 25 000 fremtidsrettede prosjekter fikk grønt lys av Enova i fjor, som kan gi utslippskutt tilsvarende at 560 000 nordmenn reiser med fly mellom Oslo og New York.
Banebrytende prosjekt for utslippsfri kalk i Mo i Rana13.2.2025 20:00:00 CET | Pressemelding
Kalk er helt avgjørende for både industrien og jordbruket, men produksjonen av kalk og sement står for hele åtte prosent av de globale klimagassutslippene.
Vi må få flere elektriske lastebiler på norske veier28.1.2025 15:08:51 CET | Kronikk
Klimamålene nås ikke med dieseldrevne kjøretøy, og lastebilbransjen står overfor en stor, nødvendig og krevende omstilling. Vi i Enova ønsker å bidra til omstillingen for de som ønsker å kjøpe elektrisk eller hydrogendrevet lastebil.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom