Verdens første hydrogendrevne lasteskip får 104 millioner kroner i støtte fra Enova.

- Dette er en fantastisk nyhet, og en helt avgjørende milepel for å realisere verdens første utslippsfrie bulkfartøy. Vi er fryktelig stolt og ydmyke over den viljen Enova viser til å støtte prosjektet vårt, sier daglig leder Arild Hoff og reder Ivar C. Ulvan i Egil Ulvan Rederi AS.
- Enova støtter morgendagens klimateknologi. Dette er et helhetlig og godt gjennomarbeidet prosjekt med stor innovasjonshøyde, som kan sette fart på flåtefornyelsen i dette segmentet, sier adm. direktør i Enova Nils Kristian Nakstad.
Det som kjennetegner With Orca er et helhetlig nullutslippskonsept med hydrogen som drivstoff og et energieffektivt skrog.
- Dette prosjektet vil på mange måter være toneangivende inn mot det grønne skifte. Det imøtekommer vareeierne Felleskjøpet Agri og HeidelbergCements strenge krav til morgendagens utslippsfrie tonnasje og er et eksempel på gjennomføringskraft, sier Arild Hoff.
- Vi har nå passert en ny milepæl i overgangen til nullutslipp i skipsfarten. Nyskapende samarbeid mellom vareeiere, fremtidsrettede energiselskaper, og en innovativ og konkurransedyktig grønn maritim næring viser verden at nullutslipp for lasteskip er mulig. Her er Enova er med på å realisere en ny æra for nærskipsfarten, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap)
Vindkraft sparer drivstoff
Lasteskipet skal utstyres med en hydrogen-forbrenningsmotor, samt hydrogen-brenselcelle og batteri, for å sikre optimal drift under laste- og losseoperasjoner.
Fartøyet har en rekke energibesparende tiltak som Flettner-rotorer. Det vil si sylindere som spinnes rundt i vinden og gir skipet framdrift. Det spesialdesignede skroget, med senkekjøler og tilpasset rorløsning, gjør det mulig å utnytte vinden i større grad enn hva som er demonstrert tidligere.
- Det er beregnet at rotorseilene teoretisk kan gi opptil 50 prosent besparelse i drivstoff. I perioder vil skipet kun gå kun på vindkraft. Når det blåser mer enn skipet trenger, kan vindkraften brukes til å lade batteriene, sier Nakstad.
Et annet innovativt tiltak er bruk av teknologi for omdanning av varmetap ved energiomforming til elektrisk energi. Dette er teknologi som er tatt i bruk i landbasert industri, men som er lite utbredt ombord på skip.
– Dette er et teknologisk innovativt prosjekt som vi er veldig stolte over å nå realisere. Samtidig er prosjektet også innovativt i form av samarbeidet mellom vareeierne, rederi og myndighetene. Forhåpentligvis vil dette være det første av mange lignende prosjekter både nasjonalt og internasjonalt, sier Chief Transport Officer Per-Kenneth Øye i Felleskjøpet Agri og Lars Erik Marcussen, Logistics Manager i HeidelbergCement Northern Europe i en felles uttalelse.
Utfordrer markedet
Det hele startet med en pilot i Grønt Skipsfartsprogram. Vareeierne HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri, med støtte fra GSP Servicekontor for Grønn Flåtefornyelse, tok initiativet. De utfordret markedet med å designe et nullutslippsfartøy som kan kombinere transporten til de to selskapene.
Etter en anbudskonkurranse med ca. 30 rederier fikk prosjektet støtte fra Pilot-E til å utvikle et nytt skipsdesign. Det som kjennetegner prosjektet er et helhetlig nullutslippskonsept med hydrogen som drivstoff og et energieffektivt skrog.
14 millioner til Statkraft og Skagerak Energi
Enova gir også 14 millioner kroner til Statkraft og Skagerak Energi, som har søkt om støtte til investering i en bunkringsløsning som skal forsyne Egil Ulvan Rederi sitt hydrogendrevne lasteskip. Hydrogen vil lagres i komprimert form i utbyttbare containere, og bunkring vil skje ved at tomme containere løftes av skipet og erstattes med fulle.
- Dette er nødvendig infrastruktur for et hydrogendrevet fartøy og derfor i tråd med Enovas satsing på maritim sektor, sier Nakstad.
Løsningene i dette prosjektet vil være aktuelle for både nærkystfart, og til dels større lastefartøy.
Bilder

Om Enova
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har vel 100 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Verdens største elektriske containerskip13.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Enova gir rundt 362 millioner kroner i støtte til sju elektriske fartøy og fire ladeanlegg. Blant prosjektene er det som kan bli verdens største batterielektriske containerskip, et gjennombrudd for utslippsfri skipsfart.
Derfor er det smart å handle for fremtiden nå5.6.2025 09:13:33 CEST | Debattinnlegg
Legg ned Enova og kutt tolv milliarder i skatt, skriver Kjell Erik Eilertsen i Industri og Næringspartiet (INP). Hvis vi gjør som han foreslår, kan det bli svært dyrt for oss alle når sluttregningen kommer. Og industrien her hjemme vil trolig stå i fare for å bli avviklet eller flagget ut.
Milliardstøtte fra EU til norske hydrogensatsinger20.5.2025 12:32:05 CEST | Pressemelding
Tirsdag ble det klart at flere norske selskaper får støtte gjennom EUs hydrogenauksjon. Det kan styrke den norske satsingen på fornybart hydrogen.
La det bli året vi setter oss mer foran peisen31.3.2025 12:36:58 CEST | Kronikk
Ikke overse det store potensialet som mindre bruk av strøm til oppvarming kan ha: Å gi plass til andre. I peiskos ligger en smart løsning på nettproblemet.
En avgjørende tid for omstilling13.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Etter nok et år preget av krig, prisvekst og uro i internasjonal handel, satser mange norske bedrifter likevel på omstilling. Over 25 000 fremtidsrettede prosjekter fikk grønt lys av Enova i fjor, som kan gi utslippskutt tilsvarende at 560 000 nordmenn reiser med fly mellom Oslo og New York.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom