Fem nye landstrømprosjekter får 34 millioner kroner i Enovastøtte

Dette er Enovas 13. utlysing for investeringsstøtte til landstrøm siden 2016. Gjennom disse rundene har Enova gitt støtte til 119 landstrømprosjekter med over 842 millioner kroner.
-Landstrøm er et viktig steg i retning av utslippsfri sjøtransport ved at skipene kutter store utslipp når de ligger til kai. Nå er det også gledelig å kunne bidra til at cruisetrafikken inn i norske fjorder kan redusere sine utslipp, sier Rune Holmen, markedssjef for sjøtransport i Enova.
En fremtidsrettet havn
Molde og Romsdal Havn har tidligere fått tildelt støtte fra Enova til forprosjekt for utredning om landstrømanlegg på Tindekaia i Åndalsnes. Nå har selskapet tatt et steg videre.
-Vi ser frem til å få realisert dette prosjektet. Støtten fra Enova er helt avgjørende for å lykkes i vårt arbeid med å bygge en fremtidsrettet havn i tråd med det grønne skiftet, sier havnedirektør Olav Akselvoll i Molde og Romsdal Havn IKS. I desember 2021 ble Rauma tildelt Innovasjon Norges merke som bærekraftig reisemål, og et landstrømanlegg vil være et viktig ledd i målsetningen om å utvikle en bærekraftig destinasjon.
Følgende fem prosjekter får støtte:
Støttemottaker |
Sted |
Støttesum |
Molde og Romsdal havn IKS |
Molde og Romsdal havn - Tindekaia investeringsstøtte |
13 500 000 |
Ålesundsregionens havnevesen |
Flatholmen Ålesund - landstrøm |
7 438 000 |
Stavangerregionen havn IKS |
Landstrøm kai 23 og 24 Risavika |
6 011 145 |
Holmøy maritime AS |
Landstrøm på Holmøy Maritime AS sitt kaianlegg på Holmen |
2 882 000 |
Plug Bergen AS |
Investering i Landstrøm til større fartøy Tollbodkaien |
4 100 000 |
Total sum |
33 931 145 |
– Pengene regjeringen stiller til rådighet gjennom Enova fortsetter å komme prosjekter i hele Norge til gode. Landstrøm er vinn-vinn-vinn. Strøm fra land til skipene kutter utslippene fra skipsfarten, gjør den lokale luften bedre ved å redusere luftforurensingen, og sikrer jobber og verdiskapingen i den maritime næringen og reiselivet. Når Enova støtter fem nye landstrømprosjekter, er det lokal klimapolitikk på sitt beste, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).
Landstrømanleggene skal være i drift senest juli 2024.
Maritim næring i front
Enova støtter morgendagens energi- og klimateknologi for at Norge skal nå klimamålene for 2050. Formålet med Enovas totale satsing på landstrøm er at det etableres et levedyktig marked for landstrøm.
- Vi ser nå at stadig flere fartøy bygges og ombygges slik at det kan ta imot strøm fra land. Dette vil gi reduserte klimautslipp både ved kai og under seiling. Maritim næring i Norge ligger i front i den grønne omstillingen, men vi har et stykke igjen, også her, sier Holmen.
Se oversikt over norske landstrømanlegg her
Ytterligere en utlysning i 2022
Enova har støttet landstrøm i norske havner siden 2016. Nå planlegges det ytterligere en utlysning på programmet i 2022, men samtidig skal Enova gjennomføre en evaluering av støtteprogrammene rettet mot landstrøm, noe som også inkluderer støtte til forprosjekt og støtte til tilpasning av fartøy for landstrøm.
-Denne evalueringen, som skal skje i dialog med markedsaktørene, vil gi oss gode svar på kursen videre, sier Holmen.
Bilder

Om Enova
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 95 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet, og finansieres via Klima- og energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Ny utlysing i EUs innovasjonsfond27.11.2023 09:15:00 CET | Pressemelding
Torsdag 23.november åpnet en ny utlysning i EUs innovasjonsfond. Nå blir det også mulig å søke for selskap innenfor maritim transport og luftfart. Det betyr nye muligheter for norske selskap som vil ha bred europeisk støtte til sine teknologiprosjekt. Ved forrige tildeling i juni i år, gikk innovasjonsfondet inn med hele 5,7 milliarder kroner i fem norske prosjekt. - Vi gleder oss til å ta imot nye søkere fra norske selskap. Det sterke resultatet i sommer viser at norsk industri og næringsliv er helt i front på flere teknologiområder, sier Ingunn Syrstad Bøgeberg i Enova. Hun er nasjonalt kontaktpunkt for innovasjonsfondet i Norge og er i tett dialog med de selskapene som søker støtte.
Norges første komplette energistasjon2.11.2023 10:30:00 CET | Pressemelding
Enova går inn med ti millioner kroner til bygging av en fyllestasjon for hydrogen på Innlandsporten ved Mjøsa. Stasjonen, som skal bygges og eies av Vireon, skal stå ferdig i 2025. Dette blir den sjette fyllestasjonen for hydrogen til tungtransport i Sør-Norge og det vil da være mulig for tyngre kjøretøy å kjøre utvalgte korridorer gjennom landsdelen.
Nye grep ga millionstøtte fra Enova16.10.2023 10:00:00 CEST | Pressemelding
Havila Biogass AS legger opp til en ny verdikjede for sin produksjon av biogass. Det nye anlegget som skal ligge på Raudsand utenfor Molde, skal levere biogass til Hydro Sunndal. Biogassen erstatter fossil energi og vil føre til store utslippskutt for aluminiumsverket på Sunndalsøra. Enova støtter biogassprosjektet med 26,5 millioner kroner.
Nå blir det roligere rundt vinsjan på kaia29.9.2023 09:13:31 CEST | Pressemelding
I løpet av vinteren synker lydnivået på kaianlegget til Fishbase Salmon AS på Dønna. Da forsvinner den dieseldrevne hjullasteren og erstattes av en elektrisk utgave. Støynivået vil gå ned og selskapet kutter CO2-utslippene. Selskapet er ett av flere som får Enovastøtte til slike klimagrep.
NOK 709 million for emission-free maritime transport26.9.2023 14:20:14 CEST | Pressemelding
A number of vessels and charging solutions for emission-free maritime transport receive NOK 709 million in support from Enova. The vessels vary from fully electric to ships powered by ammonia and hydrogen. The purpose of the support is to strengthen the use of zero-emission technology at sea.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom