Norseman Wind AS

Norseman Wind og EnBW: Legger havvindsatsingen til Kristiansand og Agder

Det norske havvindkonsortiet Norseman Wind har sammen med den tyske energi-giganten EnBW, i dag besluttet å legge sin norske utbyggings- og driftsorganisasjon for havvindsatsingen til Agder. Dette åpner store muligheter for regionen.
Daglig leder i Norseman Wind, Atle Beisland (t.v.), ordfører i Kristiansand, Jan Oddvar Skisland og Thomas Granfeldt (t.h.) i Seafront under Wind Energy Hamburg som pågår denne uken.

- Vi har tatt en strategisk beslutning om at utbygging, drift og vedlikehold på Sørlige Nordsjø II skal styres ut fra Kristiansand. Agder en perfekt lokasjon for vår havvindsatsing. Det er kort vei til Sørlige Nordsjø II. Det er god tilgang på velkvalifisert arbeidskraft, og Node-klyngen har veldig mange spennende leverandørbedrifter som vi kan samarbeide med om utbyggingen, sier daglig leder Atle Beisland i Norseman Wind og havvindansvarlig Holger Grubel i EnBW.

Norseman Wind og EnBW planlegger å bygge ut 1,5 GW bunnfast havvind på Sørlige Nordsjø II. Dette vil tilføre Norge betydelige mengder ny fornybar kraft, noe som er viktig i en tid med energiknapphet og høye priser.

Sørlige Nordsjø II er også en stor industriell mulighet for Agder-regionen. Utbyggingen vil koste ca. 35 milliarder kroner, og ambisjonen er at minst 50 prosent av dette skal tilfalle norsk leverandør-industri. Her vil teknologi- og leverandørbedriftene i Node-klyngen ha store muligheter. Prosessen med å tildele de første kontraktene er allerede i gang.

Utbyggingsorganisasjonen til Norseman Wind og EnBW vil skape flere hundre kompetanse-arbeidsplasser i Agder-regionen knyttet til drift og utbygging, dersom konsortiet blir tildelt utbyggingsareal.  Kristiansand blir hovedkontoret for Norseman Wind og det norske hovedkontoret til EnBW, mens Mandal kan få en viktig rolle som konstruksjonshavn. Den første utbyggingsfasen på Sørlige Nordsjø II vil ha et årlig drifts- og vedlikeholdsbudsjett på 600 – 800 millioner kroner.

Det er ventet at Olje- og energidepartementet vil utlyse auksjonsrunden på Sørlige Nordsjø II i første kvartal 2023 og at en utbygger vil bli tildelt areal før sommeren neste år.

- Vi tror at Norseman og EnBWs beslutning om å legge vår utbyggingsorganisasjon og hovedkontorer til Kristiansand vil styrke våre sjanser for å vinne frem i auksjonen, sier Beisland og Grubel.

Atle Beisland, daglig leder, Norseman Wind, +47 950 59 017
Miriam Teige, Press Officer Wind Energy, EnBW, +49 151 51175536