Amedia

Amedia og Moderne Media sammen om stor podkastsatsing

Del
Amedia og Moderne Media skal bygge Norges mest spennende podkasttjeneste gjennom felles eierskap.
Gjennom investeringen i Moderne Media styrker Amedia sin innholdssatsing. Fra venstre: Utviklingsdirektør Marie Olaussen, Tønsbergs Blad, daglig leder og eier i Moderne Media, Jim Fossheim, direktør for nye medier i Amedia, Arne Reginiussen og visekonsernsjef og CFO i Amedia, Gisle Torheim. Foto: Werner Juvik / Amedia.
Gjennom investeringen i Moderne Media styrker Amedia sin innholdssatsing. Fra venstre: Utviklingsdirektør Marie Olaussen, Tønsbergs Blad, daglig leder og eier i Moderne Media, Jim Fossheim, direktør for nye medier i Amedia, Arne Reginiussen og visekonsernsjef og CFO i Amedia, Gisle Torheim. Foto: Werner Juvik / Amedia.

Norges største utgiver av redaktørstyrte medier har kjøpt seg inn i Norges største frittstående podkastprodusent Moderne Media.

Moderne Media er en av de største aktørene i Norge innen produksjon og annonsesalg på lyd. Selskapet har tatt en sterk posisjon i brukermarkedet gjennom appen Untold, som ble lansert like før sommeren.

Amedia har gjennom sine aviser en rekke podkaster, både nasjonale og lokale. Ambisjonene for en forsterket satsing er store, og Amedia går derfor inn som aksjonær i Moderne Media med en andel på 49 prosent.

Nye vekstområder

For ytterligere å forsterke arbeidet med  både redaksjonell og kommersiell vekst, etablerte det stiftelseseide medieselskapet i vår avdelingen Amedia Strategi og vekst. Den felles podkastsatsingen med Moderne Media er den første store investeringen i rammen av dette initiativet.

Amedia har skapt høyere etterspørsel etter journalistikken i lesermarkedet og har en positiv vekst i det digitale annonsemarkedet de siste årene. Vi tar nå nye offensive grep med sterkere satsing på ny redaksjonell og kommersiell vekst. Gjennom investeringen i Moderne Media styrker vi vår innholdssatsing i kampen om særlig yngre generasjoners tid, sier Gisle Torheim, visekonsernsjef og CFO  i Amedia.

Han understreker at Amedia og Moderne Media er en svært god match. Den nærmeste tiden vil man jobbe med å utvikle mer innhold på tvers av de ulike tjenestene, noe som kommer brukerne til gode.

 

Sterkere sammen for redaksjonell utvikling 

Stadig flere av våre aviser tar redaksjonelle lydinitiativ for å nå bedre og bredere ut med sitt journalistiske innhold. Nå blir Moderne Media sentral i arbeidet med å løfte Amedias podkastsatsing videre. Gjennom partnerskapet med Moderne Media vil våre redaksjoner få tilgang til gode verktøy og et ledende kompetansesenter på lyd. Det vil sette våre aviser i bedre stand til å produsere enda mer og bedre lydinnhold til eksisterende og nye abonnenter, sier Arne Reginiussen, direktør for nye medier i Amedia. Han vil være Amedias representant i styret i Moderne Media.

Jim Fossheim, eier og daglig leder i Moderne Media, er glad for samarbeidet med Amedia, og at konsernet nå kommer inn på eiersiden.

Amedias redaksjoner og Moderne Media vil i fellesskap jobbe med konseptutvikling. Det vil bidra til nye og spennende podkastprodukter til begge selskapenes abonnenter, gjennom å dra nytte av Amedias store redaksjonelle nettverk med over 1.000 reportere rundt om i Norge og Moderne Media sin erfaring med å bygge lydprodukter, sier Fossheim.

 

Gode nyheter for lokalavisene

Marie Olaussen, utviklingsredaktør i Tønsbergs Blad, står bak Strandkongene, en av Amedias podkaster produsert med Moderne Media. 

At Amedia og Moderne Amedia nå går sammen om ny storsatsing på lyd, er gode nyheter for oss som lager lokalavis. Podkast er en fantastisk metode for å formidle gode historier, vise sammenhenger og gjøre kompliserte saker lettere å forstå. Selv om det er for tidlig å si hvordan denne satsingen blir i detalj, tror jeg det er et enormt potensial i denne avtalen. Etter hvert vil den komme både våre redaksjoner og våre abonnenter til gode, sier Olaussen. 

Strandkongene vant Amedias pris for beste lyd og bilde i 2021.

 

OM MODERNE MEDIA:

Moderne Media har 9 ansatte, og har bygget opp en stor portefølje av populære podkaster, som blant annet Truecrimepodden, Historiepodden, Skrekkpodden, Henrettelsespodden, United we Podkast ogYou’ll never talk alone.

I 2021 omsatte Moderne Media for 23,3 millioner kroner og leverte et driftsresultat på 5,3 millioner kroner.

Kontakter

Gisle Torheim, visekonsernsjef og CFO i Amedia, telefon 40 28 02 08


Arne Reginiussen, direktør for nye medier i Amedia, telefon 95 24 53 85

Bilder

Gjennom investeringen i Moderne Media styrker Amedia sin innholdssatsing. Fra venstre: Utviklingsdirektør Marie Olaussen, Tønsbergs Blad, daglig leder og eier i Moderne Media, Jim Fossheim, direktør for nye medier i Amedia, Arne Reginiussen og visekonsernsjef og CFO i Amedia, Gisle Torheim. Foto: Werner Juvik / Amedia.
Gjennom investeringen i Moderne Media styrker Amedia sin innholdssatsing. Fra venstre: Utviklingsdirektør Marie Olaussen, Tønsbergs Blad, daglig leder og eier i Moderne Media, Jim Fossheim, direktør for nye medier i Amedia, Arne Reginiussen og visekonsernsjef og CFO i Amedia, Gisle Torheim. Foto: Werner Juvik / Amedia.
Last ned bilde

Om Amedia

Amedia
Amedia
Schweigaards gate 15
0191 Oslo

22 00 90 00http://www.amedia.no

Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold. 

Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk. 

Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører. 

Vårt redaksjonelle nettverk omfatter  nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap. 

Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag. 

I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.

I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet  Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.

Følg pressemeldinger fra Amedia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amedia

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye