Amedia og Moderne Media sammen om stor podkastsatsing

Norges største utgiver av redaktørstyrte medier har kjøpt seg inn i Norges største frittstående podkastprodusent Moderne Media.
Moderne Media er en av de største aktørene i Norge innen produksjon og annonsesalg på lyd. Selskapet har tatt en sterk posisjon i brukermarkedet gjennom appen Untold, som ble lansert like før sommeren.
Amedia har gjennom sine aviser en rekke podkaster, både nasjonale og lokale. Ambisjonene for en forsterket satsing er store, og Amedia går derfor inn som aksjonær i Moderne Media med en andel på 49 prosent.
Nye vekstområder
For ytterligere å forsterke arbeidet med både redaksjonell og kommersiell vekst, etablerte det stiftelseseide medieselskapet i vår avdelingen Amedia Strategi og vekst. Den felles podkastsatsingen med Moderne Media er den første store investeringen i rammen av dette initiativet.
– Amedia har skapt høyere etterspørsel etter journalistikken i lesermarkedet og har en positiv vekst i det digitale annonsemarkedet de siste årene. Vi tar nå nye offensive grep med sterkere satsing på ny redaksjonell og kommersiell vekst. Gjennom investeringen i Moderne Media styrker vi vår innholdssatsing i kampen om særlig yngre generasjoners tid, sier Gisle Torheim, visekonsernsjef og CFO i Amedia.
Han understreker at Amedia og Moderne Media er en svært god match. Den nærmeste tiden vil man jobbe med å utvikle mer innhold på tvers av de ulike tjenestene, noe som kommer brukerne til gode.
Sterkere sammen for redaksjonell utvikling
– Stadig flere av våre aviser tar redaksjonelle lydinitiativ for å nå bedre og bredere ut med sitt journalistiske innhold. Nå blir Moderne Media sentral i arbeidet med å løfte Amedias podkastsatsing videre. Gjennom partnerskapet med Moderne Media vil våre redaksjoner få tilgang til gode verktøy og et ledende kompetansesenter på lyd. Det vil sette våre aviser i bedre stand til å produsere enda mer og bedre lydinnhold til eksisterende og nye abonnenter, sier Arne Reginiussen, direktør for nye medier i Amedia. Han vil være Amedias representant i styret i Moderne Media.
Jim Fossheim, eier og daglig leder i Moderne Media, er glad for samarbeidet med Amedia, og at konsernet nå kommer inn på eiersiden.
– Amedias redaksjoner og Moderne Media vil i fellesskap jobbe med konseptutvikling. Det vil bidra til nye og spennende podkastprodukter til begge selskapenes abonnenter, gjennom å dra nytte av Amedias store redaksjonelle nettverk med over 1.000 reportere rundt om i Norge og Moderne Media sin erfaring med å bygge lydprodukter, sier Fossheim.
Gode nyheter for lokalavisene
Marie Olaussen, utviklingsredaktør i Tønsbergs Blad, står bak Strandkongene, en av Amedias podkaster produsert med Moderne Media.
– At Amedia og Moderne Amedia nå går sammen om ny storsatsing på lyd, er gode nyheter for oss som lager lokalavis. Podkast er en fantastisk metode for å formidle gode historier, vise sammenhenger og gjøre kompliserte saker lettere å forstå. Selv om det er for tidlig å si hvordan denne satsingen blir i detalj, tror jeg det er et enormt potensial i denne avtalen. Etter hvert vil den komme både våre redaksjoner og våre abonnenter til gode, sier Olaussen.
Strandkongene vant Amedias pris for beste lyd og bilde i 2021.
OM MODERNE MEDIA:
Moderne Media har 9 ansatte, og har bygget opp en stor portefølje av populære podkaster, som blant annet Truecrimepodden, Historiepodden, Skrekkpodden, Henrettelsespodden, United we Podkast ogYou’ll never talk alone.
I 2021 omsatte Moderne Media for 23,3 millioner kroner og leverte et driftsresultat på 5,3 millioner kroner.
Kontakter
Gisle Torheim, visekonsernsjef og CFO i Amedia, telefon 40 28 02 08
Arne Reginiussen, direktør for nye medier i Amedia, telefon 95 24 53 85
Bilder

Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
Nettavisen og Amedia med egen direktesendt partilederdebatt20.6.2025 10:01:24 CEST | Pressemelding
6. august sendes valgkampens første partilederdebatt direkte i Nettavisen og mer enn 120 aviser og partneraviser i Amedia.
Amedia presenterer årsresultatet for 202418.6.2025 13:36:18 CEST | Presseinvitasjon
Onsdag 25. juni klokka 12.00 presenterer Amedia sitt årsresultat for 2024. Sted: Schweigaards gate 15, Oslo
Tone Krohn Clausen ny direktør for abonnement i Amedia6.6.2025 10:00:08 CEST | Pressemelding
Tone Krohn Clausen er ansatt som ny direktør for Amedia abonnement.
Mona Terjesen (43) blir ny redaktør og daglig leder i Karmøynytt2.6.2025 14:04:42 CEST | Pressemelding
Mona Terjesen er ansatt som ny ansvarlig redaktør og daglig leder i Karmøynytt. – Jeg gleder meg veldig. Karmøy er en spennende kommune, sier den erfarne journalisten og redaktøren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom