Norse Feedback

Ny motorvei til bedre psykisk folkehelse

Norse Feedback AS har bygget en ny "motorvei" for psykiske helsetjenester. Veien er finansiert med offentlige midler. Den er ferdig asfaltert og klar til bruk. Teknologien kan bidra til bedre samtaler med de som skal hjelpe når livet blir vanskelig.

Det å ha noen å snakke med som forstår hva som gjør livet vanskelig er avgjørende. Mye av tiden med behandlere går med på å avdekke hva som som er problemet.  Ved å ta i bruk den nye teknologien får den som skal møte mennesker som sliter et godt utgangspunkt for å forstå og innrette hjelpen i forkant av timene. Det er tidsbesparende.

Vi spør oss: hva er det som skal til for at offentlige helsetjenester skal velge den nye motorveien fremfor å fortsette å bruke gamleveien?

Ved å ta i bruk ny teknologi vil man kunne følge med på om hjelpen har effekt for den enkelte pasient, men også for hele befolkningsgrupper. Man vil også kunne følge med på om behandlerne har de ferdighetene som skal til. Veien til datadrevet praksis er mye kortere enn før. Det er først når vi får greie på at pasientene blir bedre vi kan være sikre på at det vi gjør det rette for å hjelpe.

• innbyggere kan nå få lett tilgang til psykiske helsetjenester ved egenhenvisning på kommunens nettside

• kommunene, helseetaten og bydelene kan få oversiktlige situasjonsbeskrivelser i form av lettleste rapporter som viser både hvor skoen trykker for befolkningen og hvilke tiltak som virker

• informasjonen om levekår, somatisk helse, psykisk helse og rus gir et helhetlig bilde som kan utløser differensierte og treffsikre tjenester

• verktøyet kan brukes av forskjellige fagfolk i ulike tjenester

• det blir mulig å utforme målrettede og målbare tiltak for å fremme helse, forebygge og behandle

• helsedata lagres trygt på servere i Norge

• kunnskap om hvilke lokale psykiske helsetiltak som virker vil kunne utvikles på aggregert nivå, lokalt, regionalt og nasjonalt, dersom flere kommuner og bydeler tar i bruk systemet

• veien til småskala forskningsbaserte evalueringer og systematiserte erfaringsoppsummeringer blir kortere

Bilder

Om Norse Feedback

Norse Feedback
Hafstadvegen 23-25
6800 Førde

Følg pressemeldinger fra Norse Feedback

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norse Feedback på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norse Feedback