Forlenget varighet på omkjøring E6 ved Hotran bru
– På grunn av pågående reparasjon av kantdrager, utgraving av landkar i begge ender av brua og arbeid med fuge forventer utførende entreprenør omlegging av trafikk tilbake til brua midt i oktober, sier prosjektleder Trine Våbenø i Statens vegvesen.
Omkjøring vil fortsatt være fylkesveg 6818 ved Fiborgtangen.
Dette er arbeidet
Så langt har vi kjerneboret nye hull til avløp, fjernet gammel asfalt, reparert kantdrager, støpt ny betongkonstruksjon, reasfaltert hele brua, samt demontert og overflatebehandlet midtrekkverket.
– Det som gjenstår før trafikken kan omlegges tilbake til Hotran, er å støpe ny betongkonstruksjon i sør, asfaltere tilstøtende veg, montere ferdig fuge og remontere vegrekkverket, legger Våbenø til.
Det har vært noen endringer som har tilkommet etter at arbeidet ble igangsatt, noe som er vanlig ved bruvedlikehold. Totalt sett vil disse utbedringene gi en vesentlig forlenget levetid for brua.
– For øvrig oppfordrer vi trafikanter til fortsatt å ta hensyn i forbindelse med omkjøringen. Vi har forståelse for at vegarbeid kan være krevende for trafikantene, men da er viktig å minne om at vi gjør det nettopp for dem, for at vegnettet skal være effektivt og forutsigbart framkommelig også i framtida. Undervegs er det også viktig å huske på at trafikksikkerheten også gjelder dem som arbeider på vegene. Også de skal hjem til noen. Vi har ingen flere å miste, understreker Våbenø.
Hvorfor er bruvedlikehold viktig?
Alle bruer og brukonstruksjoner tæres av tidens tann. Vær og vind og temperaturforandringer kan gi rust- og forskjellige typer slitasjeskader både på fundament, rekkverk, bruplate, brutårn og stag.
Vedlikehold av bruer handler om å ta vare på det vi har, til beste for både trafikantene og klimaet. Vedlikehold koster maksimalt ti prosent av prisen for å bygge nytt, og gir i tillegg langt lavere utslipp av klimagasser.
Drift er holde vegen åpen i dag, vedlikehold er sørge for at vi klarer det i morgen. Vi tar vare på de bruene som fortsatt fyller sitt samfunnsoppdrag, der det er teknisk og økonomisk forsvarlig.
Fakta om brua
Den 176 meter lange Hotran bru stod ferdig i 1974.
Den blir i gjennomsnitt trafikkert av 8.017 kjøretøy per døgn. Det er dette som kalles årsdøgntrafikk (ÅDT).
Av dette er fem prosent, eller 400, lange kjøretøy.
Nøkkelord
Kontakter
Trine VåbenøProsjektlederStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:99098740trine.vaabenoe@vegvesen.noLars Olve HesjedalKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:+4795245839lars.olve.hesjedal@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Veitransporten blir utslippsfri om 15 år30.4.2025 10:03:43 CEST | Pressemelding
Klimagassutslippene fra veitransporten ble redusert med ni prosent fra 2023 til 2024 til 7,25 millioner tonn CO2.
ST1 fortsetter driften av døgnhvileplass langs rv. 3 i Koppang30.4.2025 08:30:16 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og ST1 har inngått avtale om drift av døgnhvileplass langs rv. 3 i Koppang for de neste ti årene.
Snart kan du kjøpe prøveskilt på nett29.4.2025 12:47:07 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen vil forenkle hverdagen din ved å innføre digitalt prøveskilt.
Nye støyvarselkart gir bedre arealplaner29.4.2025 07:02:00 CEST | Pressemelding
Støyvarselkartene fra Statens vegvesen viser områder som er utsatt for så mye trafikkstøy at det kan gi helseutfordringer eller mindre trivsel.
Lyser ut rv. 80 Sandvika Sagelva28.4.2025 17:01:24 CEST | Pressemelding
Denne uka lyser Statens vegvesen ut anbudskonkurranse for å få utbedret 5 kilometer av vegen mellom Bodø og Fauske.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom