Nå blir rekkevidden på elbilen din kortere

Kaldt vær er elbilens verste fiende. På sommervarme dager stemmer rekkevidden som står i salgspapirene godt overens med hvor langt du faktisk kan kjøre med bilen. Dette endrer seg i kaldere vær.
- Våre tester viser at du i normale vintertemperaturer må regne med opp til 30 prosent kortere rekkevidde, sier Sødal.
NAF tester nye elbiler i Norge både om vinteren og sommeren. Rekkeviddetesten viser at det ikke er mange kuldegradene som skal til før det merkes.
- Vær og føre har mye si for elbilenes rekkevidde. Også i sommerens test, med regn og kaldt vær, så vi at de fleste bilene kjørte kortere enn den oppgitte rekkevidden. Bilen som kom dårligst ut gikk 20 prosent kortere enn oppgitt, sier NAF-rådgiveren.
Store variasjoner fra bil til bil
Under ellers like forhold er spriket mellom bilene som taper rekkevidde minst og mest, stort. Vintertestene NAF har gjennomført siden 2020, viser et sprik i rekkeviddetap mellom fire prosent og 32 prosent blant de 82 modellene som er testet i den kalde årstiden.
- Har du fått din nye elbil i sommer, er det lurt å sjekke hos enten oss i NAF eller andre som har testet den bilmodellen vinterstid, hvor langt du kan forvente å komme på en lading vinterstid, sier Nils Sødal.
Offisiell vinterrekkevidde kommer
NAF har lenge etterlyst en standard for hvilken informasjon du som forbruker får oppgitt når du skal kjøpe ny elbil. Både hvordan elbilenes rekkevidde og ladeegenskaper omtales bør være sammenliknbart mellom ulike merker, mener NAF. Tidligere i år ble det klart at det jobbes med en ny europeisk standard for måling av vinter-rekkevidde.
- Det er et viktig steg mot bedre forbrukerinformasjon. Enn så lenge må bilkjøperne spørre og grave bilselgeren om vinterrekkevidden når de skal kjøpe seg sin første elbil, sier Sødal.
Denne informasjonen bør du få om elbilen:
NAF har stilt krav om hvordan elbilenes egenskaper oppgis til bilbransjen. Det vil gjøre det enklere for forbrukeren å sammenligne elbilene ved kjøp:
- Forhandleren skal oppgi realistiske anslag på tap av rekkevidde om vinteren.
- Sommerrekkevidden skal alltid oppgis for blandet kjøring, ikke bare bykjøring.
- Sommerrekkevidden skal oppgis som «fra X km – Y km, avhengig av utstyrsnivå», ikke «opptil Y km».
- Man skal oppgi netto batteristørrelse (brutto minus sikkerhetsmarginer), ikke brutto batteristørrelse.
- Forhandlere skal kunne legge fram ladekurven (hvor raskt batteriet hurtiglader etter hvert som batteriet fylles), framfor å bruke «maksimal» eller «opptil» ladefart.
- Informasjon om ladetid skal som standard oppgis som tiden det tar å lade batteriet fra 10 – 80 prosent.
Se detaljer om NAFs krav til bransjestandard på naf.no
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Unngå startvansker i kulda - Lad opp det lille batteriet i elbilen1.12.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Startvansker er den hyppigste årsaken til at NAFs bilbergere må rykke ut, også til elbiler. - Det lille batteriet i elbilen må også være i toppform for å komme seg gjennom kuldeperioder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Derfor er det viktig å sjekke bruktbilen nøye30.11.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Det er flere fallgruver når du skal kjøpe bruktbil. - De dyreste feilene kan koste deg mer enn du betalte for bilen. Derfor er det ekstremt viktig å undersøke bilen nøye før du kjøper den, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Politikerne må rydde opp i veivedlikeholdsproblemet29.11.2023 11:42:57 CET | Pressemelding
Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité støtter Riksrevisjonens kritikk av drift og vedlikehold av veiene i Norge. - Dette er en marsjordre fra Stortinget til de som forhandler statsbudsjett i disse dager. De må få bedre kontroll på vedlikeholdet av veiene og mer for pengene slik at veiene blir tryggere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Vil koste 14,2 milliarder å sikre Norges mest rasfarlige veier27.11.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
NAF har regnet ut hva det vil koste å sikre de 10 mest rasfarlige strekningene på riks- og fylkesveiene. Samlet er kostnaden 14,2 milliarder, fordelt med 8,7 på riksveier og 5,5 på fylkesveier. - Det haster å sette i gang skredsikring av flere strekninger, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Skraper du ikke frontruta kan lappen ryke24.11.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Slurver du med iskrapingen eller kjører med dugg på rutene, risikerer du førerkortbeslag. - Verre er det at du kan kjøre ned noen som er ute og går eller sykler, advarer NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom