Gulost mest populært i matpakken på ungdomsskolen
Matpakken hjemmefra er sunn
En ny undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Opplysningskontorene i landbruket viser at vanlig mat fortsatt er bra nok – også når det gjelder matpakkene til landets ungdomsskoleelever.
Grove brødskiver, gulost, kjøttpålegg og frukt og bær er det vanligste innholdet i matpakkene som ungdommene har med hjemmefra. Det mest populære pålegget er gulost, nesten 60 prosent av matpakkene i ungdomsskolen inneholder den tradisjonelle gulosten.
–Ungdommene velger nok gulost i matpakken først og fremst fordi de synes det er skikkelig godt, og da er det jo en bonus at det også er sunt og næringsrikt. Mager ost er en god kilde til blant annet kalsium, proteiner og B-vitaminer. Dessuten tåler de fleste ungdommer dette pålegget godt siden gulosten er naturlig laktosefri, sier ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Mat kjøpt ute er mindre sunn
1 av 3 elever handler av og til lunsjen sin i butikk, kiosk eller gatekjøkken. Maten som kjøpes er imidlertid ikke like sunn. 57 prosent av de som handler lunsj utenfor skolens område sier de kjøper boller, kjeks, kaker og liknende, og 33 prosent svarer sjokolade, godteri og annet snacks.
Ernæringsrådgiveren i Melk.no er tydelig på at den vanlige matpakken med grovbrød, magert og proteinrikt pålegg, frukt og grønt og med melk til er sunn, og bør være førstevalget for ungdommen. Hun har en klar oppfordring til foreldre:
–Denne undersøkelsen viser at foreldre gjør en god jobb når de sender med sunne matpakker til barna sine på ungdomsskolen. Nå som høsten står for tur er det kanskje lurt å ta en ekstra runde med ungdommene og snakke med dem om at det er viktig å velge variert og næringsrik mat fremfor boller og sjokolade når de handler lunsj i butikken, sier Glemminge Arnesen.
Hva slags mat som du har med hjemmefra, spiser du vanligvis på skolen? (Andel av de som har med matpakke hjemmefra minimum en gang i uken) n=855 (Mulig å svare mer enn ett alternativ) | |
Grove brødskiver, rundstykker, bagetter, knekkebrød o.l. med pålegg |
80% |
Frukt, bær |
48% |
Energibarer |
29% |
Yoghurt |
25% |
Middagsrester |
24% |
Fine brødskiver, rundstykker, bagetter, knekkebrød o.l. med pålegg |
23% |
Salat, grønnsaker |
22% |
Pasta, pastasalat, nudler |
15% |
Wraps |
13% |
Hvilke pålegg spiser du vanligvis på brødmaten du har med på skolen? (Andel av de som spiser brødmat på skolen) n=791 (Mulig å svare mer enn ett alternativ) |
|
Gulost |
58% |
Kokt skinke, hamburgerrygg og servelat |
51% |
Salami |
39% |
Leverpostei |
30% |
Smøreost |
25% |
Brunost |
20% |
Kylling-/kalkunpålegg |
17% |
Sjokoladepålegg, nøttepålegg o.l. |
12% |
Hva slags lunsj kjøper du i butikk, kiosk, gatekjøkken o.l.? (Andel av de som kjøper lunsj i butikk, kiosk og gatekjøkken) n=210 (Mulig å svare mer enn ett alternativ) |
|
Boller, kjeks, kaker o.l. |
57 % |
Ferdig påsmurte bagetter, sandwich o.l. |
34 % |
Sjokolade, godteri, snacks o.l. |
33 % |
Yoghurt |
21 % |
Varm mat |
19 % |
Energibarer |
18 % |
Salat, grønnsaker |
16 % |
Frukt, bær |
12 % |
Brød, knekkebrød o.l. + pålegg du tar på selv |
11 % |
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontorene i landbruket i april 2022. 1002 intervjuer med ungdomsskoleelever.
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Jubeltall for melk: Beste kvartal på flere år1.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
3. kvartal av 2024 er det beste på flere år totalt sett for melkekategorien. Særlig tre faktorer spiller inn i den positive trenden, og helmelk er definitivt én av dem.
Dette visste du kanskje ikke om ost25.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn elsker ost, både på brødskiva, til middag og til kjeks. Faktisk er gulost blant meieriproduktene det selges mest av i norske butikker. Men vet du hvorfor noen oster har hull, hva det hvite belegget på gulosten er eller forskjellen på krem- og smøreost?
1 av 4 kvinner spiser denne hver uke22.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Havregrøt har blitt stadig mer trendy de siste årene, og det finnes uendelig av oppskrifter på ulike varianter. Grøten er spesielt populær blant kvinner, viser nye undersøkelser fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Osteoporosedagen: Kvinner trenger mer kalsium enn før18.10.2024 16:00:00 CEST | Pressemelding
Kvinner er en stor andel av de som rammes av beinskjørhet. Foruten genetikk, kan livsstil være en av årsakene til sykdommen. Å sørge for rikelig med fysisk aktivitet og nok kalsium, er blant de forebyggende grepene man selv kan ta.
5 gode grunner til å spise frokost10.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Andelen nordmenn som spiser frokost er fortsatt høy, og det er bra. Det er nemlig mange gode grunner til at det er smart å starte dagen med noe næringsrikt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom