Gulost mest populært i matpakken på ungdomsskolen

Matpakken hjemmefra er sunn
En ny undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Opplysningskontorene i landbruket viser at vanlig mat fortsatt er bra nok – også når det gjelder matpakkene til landets ungdomsskoleelever.
Grove brødskiver, gulost, kjøttpålegg og frukt og bær er det vanligste innholdet i matpakkene som ungdommene har med hjemmefra. Det mest populære pålegget er gulost, nesten 60 prosent av matpakkene i ungdomsskolen inneholder den tradisjonelle gulosten.
–Ungdommene velger nok gulost i matpakken først og fremst fordi de synes det er skikkelig godt, og da er det jo en bonus at det også er sunt og næringsrikt. Mager ost er en god kilde til blant annet kalsium, proteiner og B-vitaminer. Dessuten tåler de fleste ungdommer dette pålegget godt siden gulosten er naturlig laktosefri, sier ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Mat kjøpt ute er mindre sunn
1 av 3 elever handler av og til lunsjen sin i butikk, kiosk eller gatekjøkken. Maten som kjøpes er imidlertid ikke like sunn. 57 prosent av de som handler lunsj utenfor skolens område sier de kjøper boller, kjeks, kaker og liknende, og 33 prosent svarer sjokolade, godteri og annet snacks.
Ernæringsrådgiveren i Melk.no er tydelig på at den vanlige matpakken med grovbrød, magert og proteinrikt pålegg, frukt og grønt og med melk til er sunn, og bør være førstevalget for ungdommen. Hun har en klar oppfordring til foreldre:
–Denne undersøkelsen viser at foreldre gjør en god jobb når de sender med sunne matpakker til barna sine på ungdomsskolen. Nå som høsten står for tur er det kanskje lurt å ta en ekstra runde med ungdommene og snakke med dem om at det er viktig å velge variert og næringsrik mat fremfor boller og sjokolade når de handler lunsj i butikken, sier Glemminge Arnesen.
Hva slags mat som du har med hjemmefra, spiser du vanligvis på skolen? (Andel av de som har med matpakke hjemmefra minimum en gang i uken) n=855 (Mulig å svare mer enn ett alternativ) | |
Grove brødskiver, rundstykker, bagetter, knekkebrød o.l. med pålegg |
80% |
Frukt, bær |
48% |
Energibarer |
29% |
Yoghurt |
25% |
Middagsrester |
24% |
Fine brødskiver, rundstykker, bagetter, knekkebrød o.l. med pålegg |
23% |
Salat, grønnsaker |
22% |
Pasta, pastasalat, nudler |
15% |
Wraps |
13% |
Hvilke pålegg spiser du vanligvis på brødmaten du har med på skolen? (Andel av de som spiser brødmat på skolen) n=791 (Mulig å svare mer enn ett alternativ) |
|
Gulost |
58% |
Kokt skinke, hamburgerrygg og servelat |
51% |
Salami |
39% |
Leverpostei |
30% |
Smøreost |
25% |
Brunost |
20% |
Kylling-/kalkunpålegg |
17% |
Sjokoladepålegg, nøttepålegg o.l. |
12% |
Hva slags lunsj kjøper du i butikk, kiosk, gatekjøkken o.l.? (Andel av de som kjøper lunsj i butikk, kiosk og gatekjøkken) n=210 (Mulig å svare mer enn ett alternativ) |
|
Boller, kjeks, kaker o.l. |
57 % |
Ferdig påsmurte bagetter, sandwich o.l. |
34 % |
Sjokolade, godteri, snacks o.l. |
33 % |
Yoghurt |
21 % |
Varm mat |
19 % |
Energibarer |
18 % |
Salat, grønnsaker |
16 % |
Frukt, bær |
12 % |
Brød, knekkebrød o.l. + pålegg du tar på selv |
11 % |
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontorene i landbruket i april 2022. 1002 intervjuer med ungdomsskoleelever.
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom