Staten betaler tre av fire kroner for elbilladingen din

I Sør-Norge når strømprisen stadig nye høyder. NAF har beregnet hvor mye elbilladingen koster med dagens prisnivå på fem forskjellige elbilmodeller. Den viser at staten betaler tre av fire kroner for elbilladingen du gjør hjemme.
- Hvis spotprisen er seks kroner, vil strømstøtten dekke mesteparten av laderegningen. Uten strømstøtte hadde det vært en helt annen historie, sier Sødal.
Lader du en Volkswagen ID.4 fra 0 til 100 prosent hjemme når spotprisen er 6 kroner per kilowattime (kWh), ville det kostet 623 kroner inkludert elavgift, moms og nettleie uten strømstøtte. Prisen med strømstøtte er 164 kroner.
- Dette viser at strømstøtten er avgjørende for å holde trykket oppe på elbilsatsingen i Norge. Strømstøtten er viktig for alle som har eller tenker å på å gå over til elbil, mener NAF-rådgiveren
NAF har også regnet ut hva kostnaden vil være om spotprisen kommer opp i 12 kroner per kWh. Prisen kan fort bli så høy når kulda setter inn.
- Da tar faktisk staten en enda større andel av laderegningen din, sier Sødal. - Med så høy pris dekker strømstøtten over 80 prosent av elbiladingen din, fortsetter han.
Uten strømstøtte kunne prisen på å lade hjemme blitt et hinder som bremset overgangen til elbiler i Norge. Strømstøtten redder rett og slett elbilsatsingen i Norge nå når strømprisene stiger til uante høyder og gir forutsigbarhet for landets 500 000 elbilister.
Tabeller
En lading fra 0 til 100 prosent med en spotpris på 6 kroner per kWh
Bil | Netto batterikapasitet | Pris uten strømstøtte | Pris med strømstøtte | Så mye av laderegningen betaler staten |
Renault Zoe | 52 kWh | 421 kr | 111 kr | 74 % |
Kia e-Niro | 64,8 kWh | 524 kr | 138 kr | 74 % |
Volkswagen ID.4 | 77 kWh | 623 kr | 164 kr | 74 % |
Audi e-tron 55 | 86,5 kWh | 700 kr | 184 kr | 74 % |
BMW iX xDrive50 | 105,2 kWh | 851 kr | 224 kr | 74 % |
En lading fra 0 til 100 prosent med en spotpris på 12 kroner per kWh
Bil | Netto batterikapasitet | Pris uten strømstøtte | Pris med strømstøtte | Så mye av laderegningen betaler staten |
Renault Zoe | 52 kWh | 811 kr | 150 kr | 82 % |
Kia e-Niro | 64,8 kWh | 1010 kr | 187 kr | 82 % |
Volkswagen ID.4 | 77 kWh | 1201 kr | 222 kr | 82 % |
Audi e-tron 55 | 86,5 kWh | 1349 kr | 249 kr | 82 % |
BMW iX xDrive50 | 105,2 kWh | 1640 kr | 303 kr | 82 % |
Fakta:
Prisene er inkludert moms, elavgift og nettleie, med unntak av kapasitetsleddet i nettleien som ikke beregnes etter hvor mange kWh du bruker. Vi har ikke lagt på noe påslag hos strømselskapet. Vi har brukt en gjennomsnittlig nettleie på 40 øre per kWh, men husk at dette vil variere avhengig av hvilket nettselskap du har. Prisene med strømstøtte er regnet ut med 90 prosent dekning av prisen over 70 øre, som trer i kraft fra 1. september. Strømstøtten regnes ut fra gjennomsnittlig spotpris per måned.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Bedre vedlikeholdte veier er viktigste sak i Distrikts-Norge2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hele 60 prosent av folk som bor i distriktene vil at politikerne skal prioritere vedlikehold av veier. I byene er det bedre kollektivtransport flest etterspør.
Elbilavgiftene er viktige for vanlige folks økonomi27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilinteressen stiger med høyere inntekt, viser NAFs Trafikantbarometer 2025. - De med gode inntekter har nytt godt av lave avgifter på elbiler. Nå må vanlige folk få nyte godt av det samme, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom