Greenstat

Invitasjon til pressekonferanse 19.00 i kveld og International Climate Summit 2022 i morgen – OPPORTUNITIES FOR GREEN HYDROGEN IN INDIA

Nettside til konfereansen: https://ics-hydrogen.com/

Hva: Stor, internasjonal hydrogenkonferanse i Bergen, den største indiske delagasjonen til Norge noensinne. 70 deltakere er registrert. Både næringsminstieren og klima og miljøministeren vil innlede via video på åpningen av kongeresnen.

Når: 29.-31. august

Hvem: Norsk Hydrogenforum, H2Cluster, Det Moderne India, PHD chamber of commerce and Industry, Delhi, Invest India, Greenstat, Alma

Pressekonferanse mandag kl 19: Hotell Norge by Scandic

Internasjonal hydrogenkonferanse i Bergen

Bakgunn

Tirsdag og onsdag 30-31. august møtes norske den norske og indiske hydrogenbransjen i Bergen for å diskutere felles muligheter innenfor grønt hydrogen. En delegasjon bestående av indisk næringsliv, myndigheter, og forskere vil ankomme Bergen i begynnelsen av uken for å delta på International Climate Summit 2022. Konferansen er en oppfølgning til fjorårets konferanse som ble holdt i New Delhi i september. På talerlisten står norske ministre Jan Christian Vestre og Espen Barth Eide, den indiske ministeren Nitin Gadkari, Hital Meswani fra Reliance, og Guru Sri Sri Ravi Shankar, som har over 400 millioner følgere verden over.

Norsk-Indisk initiativ

Interessen for samarbeid med India om sine grønne vekstambisjoner er stor i Norge, og hydrogenbransjen representert av Norsk Hydrogenforum og H2Cluster er vertskap for konferansen sammen med Det Moderne India. Gjennom et tett samarbeid med næringsforeningen PHD Chamber of Commerce and Industry i New Delhi har man organisert en av de største delegasjonene fra India til Norge noensinne.

Ettertraktet norsk teknologi og kunnskap

Statsministeren Narendra Modi har annonsert konkrete og ambisiøse mål om å gjøre India til en hydrogen-nasjon. For å lykkes ser indiske bedrifter og forskere til Norge. Med over 100 års erfaring innen produksjon av grønt hydrogen blir Norge sett på som en viktig samarbeidspartner, med teknologi og kompetanse som kan bidra til å nå målene. Møtet i Bergen er en anledning til bilaterale samtaler, opprettelse av nye partnerskap og å forsterke eksisterende samarbeid. På onsdag skal deltagerne besøke Northern Lights på Kollsnes og bli presentert for bedrifter som jobber med grønne løsninger i Bergen.

Pressekonferanse:

Arrangørene inviterer til pressekonferanse mandag 29.08 kl 19.00 på Hotell Norge. Mulighet til å treffe den indiske delegasjonen, innledere fra begge land og arrangørene. Gurudev Sri Sri Ravi Shankar ankommer hotellet med sitt team kl 19.30.

For mer informasjon:
Silje Schei Tveitdal: 41679296