RSA

- Norge er en av de dårligste i Europa

Del
Under Arendalsuka har støtte og insentiver til elektriske varebiler vært et hett tema. RSA mener nullutslippsmålene i 2025 for el-varebiler kun kan nås dersom varebil-intensiver økes betraktelig, på linje med andre europeiske land. - For å stimulere til kjøp av elektriske varebiler, trengs det betydelig mer støtte, uttaler Espen Kristoffersen i RSA.
Hele varebil-rangen til Maxus. Fra venstre: Maxus e-Deliver 9 planbil, e-Deliver 9 varebil, e-Deliver 9 skapbil, e-Deliver 3 (4,8m3), e-Deliver 3 (6,3m3) og Euniq 2-seters varebil.
Hele varebil-rangen til Maxus. Fra venstre: Maxus e-Deliver 9 planbil, e-Deliver 9 varebil, e-Deliver 9 skapbil, e-Deliver 3 (4,8m3), e-Deliver 3 (6,3m3) og Euniq 2-seters varebil.

Det er mye fokus på at Norge er langt framme i overgangen til elektrisk drivlinje blant kjøretøy, og vi soler oss i glansen over at Norge er i toppen blant elbiler i Europa. Dette gjelder imidlertidig bare personbilmarkedet - på varebilsiden er situasjonen en helt annen. Norge har faktisk blant de dårligste støtteordningene i Europa.

Det er vedtatt at det kun skal selges nullutslippsbiler i 2025, mens andelen av elektriske varebiler i dag er på 20%. Med andre ord – det er en lang vei å gå.

Dette ble diskutert under onsdagens debatt i Arendalsuka, hvor RSA deltok i panelet.

Kraftig reduksjon i ENOVA-støtte

ENOVA har i flere år tilbudt støtte ved kjøp av el-varebiler, og da støtteordningen startet opp fikk majoriteten av modellene på markedet opp mot 50.000 kroner i støtte.

De siste årene har støtten blitt kraftig redusert, og mange el-varebiler får i dag langt under 10.000 kroner i støtte. Nesten ingen modeller kvalifiserer til mer enn 20.000 kroner, og noen elektriske varebiler kvalifiseres ikke til støtte i det hele tatt.

Det er langt igjen for å nå utslippsmålene for 2025, og RSA mener det er sjokkerende at Norge ikke egger bedre til rette for å stimulere for økt salg av utslippsfrie varebiler. Utviklingen går for sakte, og dagens el-andel i det lette varebilsegmentet vil ikke ha økt mye om et år hvis ikke insentiver økes og bruksfordeler utvides ytteligere.

RSA oppfordrer norske myndigheter till å se på hva andre land gjør for å stimulere salget. Blant annet i Sverige, hvor gode insentiver og bruksfordeler virkelig fått fart på el-varebilsalget:

-Mens våre naboer i Sverige støtter samtlige kjøp av elektriske varebiler med 70.000 kroner, reduserer ENOVA støtten og insentivene ved kjøp av elektriske varebiler i Norge kraftig år for år, sier Espen Kristoffersen, Commercial Director New Energy Vehicles i RSA.

Også land som Frankrike, Polen og Tyskland gir støtte for el-varebiler opptil 150.000 kroner.

RSA ønsker å bidra til å nå 2025-målene, men gode intensiver, støtteordninger og bruksfordeler er også viktige virkemidler for å nå disse. Lokale bruksfordeler for el-varebiler er iverksatt f.eks i Oslo med god effekt som gratis bomring, fordelaktig parkering i sentrum og støtte til infrastruktur.

Et enkelt lokalt virkemiddel som kan bidra positivt til å øke salget av el-varebiler vil være å gi tilgang til el-varebiler i kollektivfelt uten passasjer, også i rushtiden. Dette er et enkelt virkemiddel som kan innføres raskt som vil være positivt for el-varebil-brukere og stimulere til økt salg av el-varebiler i de større byene.

- Enkelte aktører i bilbransjen driver aktiv lobbyvirksomhet med bevisst feilinformasjon om at det ikke er tilgjengelige el-varebiler i markedet. De ønsker selvfølgelig å verne om salget av sine dieselbiler, sier Kristoffersen.

-Fra RSA sin side ønsker vi å få tydelig frem at finnes tilgjengelig biler som dekker stort sett alle behov når det gjelder elektriske vare- og kassebiler, gjennom blant annet RSA sine varemerker BYD og Maxus.

Kontakter

Bilder

Hele varebil-rangen til Maxus. Fra venstre: Maxus e-Deliver 9 planbil, e-Deliver 9 varebil, e-Deliver 9 skapbil, e-Deliver 3 (4,8m3), e-Deliver 3 (6,3m3) og Euniq 2-seters varebil.
Hele varebil-rangen til Maxus. Fra venstre: Maxus e-Deliver 9 planbil, e-Deliver 9 varebil, e-Deliver 9 skapbil, e-Deliver 3 (4,8m3), e-Deliver 3 (6,3m3) og Euniq 2-seters varebil.
Last ned bilde
BYD ETP3
BYD ETP3
Last ned bilde
BYD ETM6
BYD ETM6
Last ned bilde
e-Deliver 9 er en stor elektrisk varebil.
e-Deliver 9 er en stor elektrisk varebil.
Last ned bilde
e-Deliver 3 kommer i både kort og lang utgave (4,8m3 og 6,3 m3).
e-Deliver 3 kommer i både kort og lang utgave (4,8m3 og 6,3 m3).
Last ned bilde
e-Deliver 9 er en fleksibel plattform, og kommer chassis-utgaven bygges om hos lokale ombyggere.
e-Deliver 9 er en fleksibel plattform, og kommer chassis-utgaven bygges om hos lokale ombyggere.
Last ned bilde
Snart kommer Maxus også med elektrisk lastebil.
Snart kommer Maxus også med elektrisk lastebil.
Last ned bilde
e-Deliver 3 kommer også i chassis-utgave.
e-Deliver 3 kommer også i chassis-utgave.
Last ned bilde
Espen Kristoffersen, Commercial Director New Energy Vehicles i RSA.
Espen Kristoffersen, Commercial Director New Energy Vehicles i RSA.
Last ned bilde

Om RSA

RSA
RSA
Øvre Eikervei 77
3048 Drammen

+ (47) 32 21 88 90https://rsa.no/

       

Følg pressemeldinger fra RSA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra RSA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra RSA

Nowy Maxus e-Deliver 5: Elektryczny van z platynową certyfikacją Euro NCAP debiutuje na polskim rynku już za 155 900 zł!20.3.2025 09:47:47 CET | Pressemelding

Producent dostawczych i osobowych vanów, pick-upów oraz SUV-ów Maxus wprowadza na polski rynek model e-Deliver 5: najbardziej zaawansowany technicznie van średniej wielkości. Dzięki wykorzystaniu wiodących kompetencji Maxusa w napędach elektrycznych, e-Deliver 5 łączy największą ładowność w klasie, zasięg sięgający 489 km (wg normy WLTP) oraz ceny zaczynające się już od promocyjnej oferty 155 900 zł (bez uwzględnienia programów dopłat).

Maxus e-Deliver 5: en elektrisk skåpbil med Platinum i Euro NCAP10.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding

Maxus utökar sitt utbud av elektriska transportbilar i Sverige med lanseringen av e-Deliver 5 – en elektrisk skåpbil som kombinerar den senaste tekniken, enastående säkerhet och imponerande lastkapacitet. Med Platinum-certifiering i Euro NCAP erbjuder modellen maximalt skydd under hela arbetsdagen. e-Deliver 5 lanseras till ett mycket konkurrenskraftigt introduktionspris på 399.900 kr. exkl moms och de första bilarna beräknas komma till Sverige i April.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye