- Norge er en av de dårligste i Europa

Det er mye fokus på at Norge er langt framme i overgangen til elektrisk drivlinje blant kjøretøy, og vi soler oss i glansen over at Norge er i toppen blant elbiler i Europa. Dette gjelder imidlertidig bare personbilmarkedet - på varebilsiden er situasjonen en helt annen. Norge har faktisk blant de dårligste støtteordningene i Europa.
Det er vedtatt at det kun skal selges nullutslippsbiler i 2025, mens andelen av elektriske varebiler i dag er på 20%. Med andre ord – det er en lang vei å gå.
Dette ble diskutert under onsdagens debatt i Arendalsuka, hvor RSA deltok i panelet.
Kraftig reduksjon i ENOVA-støtte
ENOVA har i flere år tilbudt støtte ved kjøp av el-varebiler, og da støtteordningen startet opp fikk majoriteten av modellene på markedet opp mot 50.000 kroner i støtte.
De siste årene har støtten blitt kraftig redusert, og mange el-varebiler får i dag langt under 10.000 kroner i støtte. Nesten ingen modeller kvalifiserer til mer enn 20.000 kroner, og noen elektriske varebiler kvalifiseres ikke til støtte i det hele tatt.
Det er langt igjen for å nå utslippsmålene for 2025, og RSA mener det er sjokkerende at Norge ikke egger bedre til rette for å stimulere for økt salg av utslippsfrie varebiler. Utviklingen går for sakte, og dagens el-andel i det lette varebilsegmentet vil ikke ha økt mye om et år hvis ikke insentiver økes og bruksfordeler utvides ytteligere.
RSA oppfordrer norske myndigheter till å se på hva andre land gjør for å stimulere salget. Blant annet i Sverige, hvor gode insentiver og bruksfordeler virkelig fått fart på el-varebilsalget:
-Mens våre naboer i Sverige støtter samtlige kjøp av elektriske varebiler med 70.000 kroner, reduserer ENOVA støtten og insentivene ved kjøp av elektriske varebiler i Norge kraftig år for år, sier Espen Kristoffersen, Commercial Director New Energy Vehicles i RSA.
Også land som Frankrike, Polen og Tyskland gir støtte for el-varebiler opptil 150.000 kroner.
RSA ønsker å bidra til å nå 2025-målene, men gode intensiver, støtteordninger og bruksfordeler er også viktige virkemidler for å nå disse. Lokale bruksfordeler for el-varebiler er iverksatt f.eks i Oslo med god effekt som gratis bomring, fordelaktig parkering i sentrum og støtte til infrastruktur.
Et enkelt lokalt virkemiddel som kan bidra positivt til å øke salget av el-varebiler vil være å gi tilgang til el-varebiler i kollektivfelt uten passasjer, også i rushtiden. Dette er et enkelt virkemiddel som kan innføres raskt som vil være positivt for el-varebil-brukere og stimulere til økt salg av el-varebiler i de større byene.
- Enkelte aktører i bilbransjen driver aktiv lobbyvirksomhet med bevisst feilinformasjon om at det ikke er tilgjengelige el-varebiler i markedet. De ønsker selvfølgelig å verne om salget av sine dieselbiler, sier Kristoffersen.
-Fra RSA sin side ønsker vi å få tydelig frem at finnes tilgjengelig biler som dekker stort sett alle behov når det gjelder elektriske vare- og kassebiler, gjennom blant annet RSA sine varemerker BYD og Maxus.
Kontakter
Espen KristoffersenCommercial Director - New energy vehicles
Tel:+47 95 12 46 10espen.kristoffersen@rsa.noFrank DunvoldAdm. direktør
Tel:+47 32 21 88 90frank.dunvold@rsa.noBilder









Om RSA
Følg pressemeldinger fra RSA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra RSA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra RSA
Maxus lanserar dieseltransportbilar i Sverige31.3.2025 11:24:57 CEST | Pressemelding
Maxus erbjuder för närvarande ett av Sveriges bredaste modellprogram av elektriska transportbilar. Nu utökar märket sitt utbud av transportbilar ytterligare genom att introducera dieseltransportbilarna Deliver 7 och Deliver 9. Med de nya drivlinorna understryker Maxus sin nya strategi, där målet är att bli ett ännu mer mångsidigt och starkt transportbilsmärke på den svenska marknaden.
Nowy Maxus e-Deliver 5: Elektryczny van z platynową certyfikacją Euro NCAP debiutuje na polskim rynku już za 155 900 zł!20.3.2025 09:47:47 CET | Pressemelding
Producent dostawczych i osobowych vanów, pick-upów oraz SUV-ów Maxus wprowadza na polski rynek model e-Deliver 5: najbardziej zaawansowany technicznie van średniej wielkości. Dzięki wykorzystaniu wiodących kompetencji Maxusa w napędach elektrycznych, e-Deliver 5 łączy największą ładowność w klasie, zasięg sięgający 489 km (wg normy WLTP) oraz ceny zaczynające się już od promocyjnej oferty 155 900 zł (bez uwzględnienia programów dopłat).
Vi præsenterer e-Deliver 5 – en elektrisk varevogn til en skarp pris19.3.2025 09:00:00 CET | pressemeddelelse
Maxus e-Deliver 5 lanceres nu i Danmark – en elektrisk varebil, der kombinerer avancerede sikkerhedsløsninger, solid lastekapacitet og fleksible løsninger. Maxus e-Deliver 5 lanceres til en skarp introduktionspris på kun kr. 259.900,- ekskl. moms.
JAC Motors lanserer E30X på det norske markedet – klar for prøvekjøring og levering13.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
JAC Motors har endelig lansert den kompakte elbilen E30X. Denne modellen markerer en viktig milepæl for bilprodusenten, som den første modellen på en helt ny plattform. Bilen er nå tilgjengelig for prøvekjøring hos alle norske forhandlere og kan leveres omgående.
Maxus e-Deliver 5: en elektrisk skåpbil med Platinum i Euro NCAP10.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Maxus utökar sitt utbud av elektriska transportbilar i Sverige med lanseringen av e-Deliver 5 – en elektrisk skåpbil som kombinerar den senaste tekniken, enastående säkerhet och imponerande lastkapacitet. Med Platinum-certifiering i Euro NCAP erbjuder modellen maximalt skydd under hela arbetsdagen. e-Deliver 5 lanseras till ett mycket konkurrenskraftigt introduktionspris på 399.900 kr. exkl moms och de första bilarna beräknas komma till Sverige i April.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom