BankID BankAxept kjøper Kundesjekk.no for å bidra til kampen mot hvitvasking

– Vi styrker tilbudet til bedriftene gjennom å tilby en Kjenn-din-kunde-tjeneste som er enkel å ta i bruk. Oppkjøpet betyr en økt satsing på antihvitvaskingstjenesten fremover, slik at vi kan bidra til å løse et økende samfunnsproblem, sier Øyvind Westby Brekke, leder for BankID BankAxept AS.
Innhenting og bekreftelse av kundeopplysninger er et sentralt fundament for å etterleve hvitvaskingsregelverket, og for å unngå å bli misbrukt til hvitvasking og terrorfinansiering.
– Vi ser at mange bedrifter har utfordringer med manuelle, tidkrevende prosesser for helt elementære oppgaver knyttet til kundekontroll. Dette gjelder særlig prosesser for innhenting og bekreftelse av opplysninger om kunden, der mange sliter med mangelfulle og lite effektive systemer, forteller Brekke.
– Vår erfaring er at digitale støtteverktøy kan redusere tidsbruken betraktelig når de brukes riktig. Man får frigjort tid til kontroll og vurdering av de innhentede opplysningene, og den manuelle innsatsen kan i større grad rettes inn mot de vanskelige sakene, fortsetter Brekke.
Det totale markedet for rapporteringspliktige selskaper etter hvitvaskingsloven i Norge er på om lag 7000 selskaper og omfatter revisorer, regnskapsførere, advokater og alle finansforetak. Kundesjekk.no har i dag 400 kunder i Norge.
Gleder seg til større fagmiljø
Det er Stavanger-selskapet Systor Vest som står bak Kundesjekk.no. Gründerne Finn Espen Gundersen og Anders Bakken tar med seg kundekontroll-tjenesten til BankID BankAxept i løpet av høsten, sammen med ytterligere fire medarbeidere i Kundesjekk. Oppkjøpet innebærer også at BankID BankAxept får en ny lokasjon i Stavanger, en region som kan bli viktig for selskapet i jakten på de beste talentene.
– Vi ser fram til å bli en del av BankID BankAxepts store fagmiljø med etablerte rutiner for smidige utviklings- og salgsprosesser. Med dette støtteapparatet vil vi løfte våre tjenester og ta en bredere posisjon i markedet, sier Anders Bakken, en av gründerne bak Kundesjekk.no.
Kundesjekk ble etablert for å forenkle og effektivisere arbeidshverdagen til rapporteringspliktige selskaper. Men Bakken påpeker at det også er viktig at kommunikasjonen med sluttbrukere er så rask, forståelig og effektiv som mulig.
– Vi har fokusert på å lage gode systemer for kundekommunikasjon. Vi har også utviklet et eierkart, som skal gjøre det enklere å forstå eierskaps- og kontrollstrukturen hos kunden. Andre forbedringer er oppslag i Konto- og adresseringsregisteret (KAR), internasjonale PEP- og sanksjonslister, og mulighet for å konfigurere modell for risikoklassifisering av kunden i tråd med brukerens interne rutiner, fortsetter Bakken.
– Kundesjekk har truffet bedriftene godt med lav terskel for å komme i gang med antihvitvaskingssystemer. På kort tid har tjenesten lykkes å bygge opp en solid markedsposisjon og inngått flere spennende partneravtaler, blant annet med Regnskap Norge, BDO og Advokatforeningen. Sammen skal vi akselerere satsingen ved å bygge videre på den kundeorienterte utviklingen av tjenesten, sier Brekke.
BankID BankAxept eget selskap
BankID BankAxept AS ble i juli skilt ut som eget selskap fra Vipps AS. Selskapet er ledende i Norge innen betaling i fysisk butikk og elektroniske ID-tjenester og har utviklet flere verdiøkende tjenester den siste tiden, deriblant et AML-API og legitimeringstjenesten ID-sjekk.
– Vi har store ambisjoner om å modernisere både BankAxept og BankID og jobben er godt i gang med å bygge fremtidens ID- og betalingstjenester. Vi satser i økende grad på å utvikle verdiøkende tjenester som skal komme kunder og samfunnet til gode, sier Brekke.
Selskapet har etter oppkjøpet av Kundesjekk kontorer i Oslo, Bergen og Stavanger, og det er nå over 120 faste ansatte i selskapet.
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder

Om BankID BankAxept
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,4 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
BankID endeleg på nynorsk28.11.2023 08:38:53 CET | Pressemelding
I 20 år har BankID vore tilgjengeleg på bokmål og engelsk. No er nynorsk eit alternativ for dei som ønskjer det.
Black Week: Handlet mindre enn i fjor27.11.2023 10:21:50 CET | Pressemelding
I fjor handlet nordmenn varer for 2,4 milliarder kroner i fysiske butikker på Black Friday. I år brukte vi bare 2,3 milliarder. – Vi handler fortsatt mye mer enn ellers, så Black Week holder stand som høytid for handelen, sier Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkendetjenester i BankAxept.
2 millioner har omfavnet BankID-appen20.11.2023 13:55:25 CET | Pressemelding
Snart halvparten av alle BankID-brukerne er nå over på en sikrere og mer brukervennlig innlogging: – Det er veldig gledelig at så mange er i gang med vår tryggeste og beste løsning. I løpet av neste år håper vi at nesten alle er over på app, sier Jan Bjerved, leder for BankID.
Kontantinnskudd og -uttak i butikk: 12 prosent vekst så langt i år7.11.2023 08:56:26 CET | Pressemelding
Siden 2020 er det satt inn 22,7 milliarder og tatt ut 18,4 milliarder kroner gjennom kontanttjenesten fra BankAxept som tilbys i NorgesGruppens butikker. Veksten fra 2021 til 2022 var på 20 prosent.
NorgesGruppen, Coop og REMA 1000 velger BankAxept i digitale kanaler2.11.2023 13:00:05 CET | Pressemelding
Norges tre største dagligvareaktører, NorgesGruppen, Coop og REMA 1000, vil innføre eBetaling med BankAxept i sine kundeapper. – Dette er en stor milepæl for både oss og dagligvarehandelen, og en seier for norsk teknologi, sier Kjetil Bøe, leder for betaling i BankID BankAxept.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom