Skifter ut deler av «ferdigrustet» rekkverk på E6 sørover fra Stange
Da det ble bygd ny E6 mellom 2009 og 2015, ble det bygd rekkverk i såkalt cortenstål. Dette er en type rusttregt stål med en spesiell legering som skal gjøre at det i reaksjon med omgivelsene danner en beskyttende patina mot videre nedbryting av stålet, uten å tilføre andre overflatebeskyttende komponenter.
Rekkverk av cortenstål brukes flere steder i utlandet, og Statens vegvesen satte i gang et pilotprosjekt for å teste ut materialet mellom Kolomoen og Dal.
Ruster for raskt
Cortenstålet har imidlertid ikke fungert etter forventningene. Gjennom inspeksjoner av rekkverket har Statens vegvesen avdekket at rekkverket brytes ned raskere enn andre rekkverk. Dette henger sammen med at utformingen av rekkverket gjør at det samler seg fukt og salt. Rekkverket har fungert godt andre steder i verden, men viser seg å fungere dårlig på den aktuelle strekningen på E6 i Innlandet.
Det er derfor nødvendig å montere helt nytt rekkverk i galvanisert stål på de mest utsatte partiene mellom Kolomoen og Dal. Prosjektet vil gå over flere år. Første etappe går fra Kolomoen til Espatunnelen. Forberedende arbeider startet i forrige uke.
Etter å ha gjennomført en trafikksikkerhetsrevisjon av strekningen, ser Statens vegvesen at det også er nødvendig å montere en god del nytt rekkverk forbi fjellskjæringer og andre farlige sidehindre.
Det blir nedsatt hastighet og noe redusert framkommeligehet der arbeidene pågår.
Sikkerhet kommer først
– Det er selvfølgelig beklagelig at vi er nødt til å skifte ut et forholdsvis nytt rekkverk. Men Statens vegvesen er opptatt av å ta i bruk ny teknologi og tester stadig ut nye materialer og nytt vegutstyr. Slik kan vi utvikle løsninger som er bedre og mer framtidsretta. Men i dette tilfellet har inspeksjonene avdekket at utstyret ikke oppfyller kravene til sikkerhet, og da tar vi konsekvensen av det og velger andre løsninger, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.
Det er ikke aktuelt å skifte ut rekkverket på hele strekningen. At cortenstålet er rustet på overflata, betyr nødvendigvis ikke at det er rustent inni.
– Vi har gjort grundige undersøkelser av rekkverket mellom Kolomoen og Espa. Der avdekket vi systematiske avvik på de såkalte «C-profil»-rekkverkene. Disse blir nå skiftet i etappe 1. Det er all grunn til å forvente tilsvarende grad av nedbryting på den samme typen rekkverk i hele pilotprosjektet. Vi har derfor lagt en plan for etappevis utskifting av ytterligere rekkverk ned til Dal, sier Gunnar Eiterjord.
Statens vegvesen skal i 2022 bruke 22 millioner kroner på utskiftning av cortenstålrekkverket.
– Statens vegvesen prioriterer sikkerhet for trafikantene. Det innebærer at vi skifter ut rekkverk som ikke fungerer etter forutsetningene, sier Gunnar Eiterjord.
I tillegg til å skifte ut rekkverket som har rustet for fort, skal Statens vegvesen bytte ut porter i midtdeleren på strekningen Tangen – Dal i år. Portene gjør det mulig å åpne midtdeleren for å slippe trafikk gjennom i en nødsituasjon. Portene blir byttet ut som følge av driftsutfordringer på grunn av materialbruk. De nye portene blir montert i standard galvanisert utførelse.
Nøkkelord
Kontakter
Gunnar EiterjordSeksjonssjefStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:91877089gunnar.eiterjord@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Signerte kontrakt for Gjønnestunnelen16.5.2024 12:48:20 CEST | Pressemelding
I dag signerte Obrascòn Huarte Lain S.A (OHLA) kontrakten for bygging av Gjønnestunnelen i Bærum.
Ny utfartshelg: – Kjør mykt for å unngå kø og ulykker16.5.2024 08:31:14 CEST | Pressemelding
Mange raske feltskifter, kort avstand til bilen foran og harde nedbremsinger skaper kø og øker risikoen for alvorlig ulykker. Vi kan alle bidra til bedre fremkommelighet og økt sikkerhet på veien.
El-brøyting blir en del av konkurransen om mer klimavennlig vegdrift14.5.2024 11:59:51 CEST | Pressemelding
Elektriske kjøretøy kan brukes til brøyting uten at det er behov for flere kjøretøy eller at kvaliteten på brøytingen blir dårligere.
Bedre toalett og bobiltømming på Heia14.5.2024 08:26:38 CEST | Pressemelding
Rasteplass-toalettet som ble bygd ved E6 på Heia i Troms for seks år siden, har vært mye ute av drift. Nå har Statens vegvesen tatt grep.
Nå kan det bli redusert fremkommelighet i Giæverbukta10.5.2024 15:57:40 CEST | Pressemelding
Det skal bygges en støttemur langs Erling Kjeldsens, og trafikken i Giæverbukta kan bli påvirket av anleggsarbeidet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom