Maxus lanserer Europas første elektriske pickup!
Pickup-markedet domineres av fossildrevne motorer, og i skrivende stund finnes det ingen elektriske pickuper på det europeiske markedet. Dette endrer seg nå. Maxus Norge bekreftet i fjor høst at el-pickupen Maxus eT90 kommer til Norge, og nå lettes det endelig lette på sløret rundt spesifikasjoner, priser og leveringstider.
Maxus eT90 er en stor elektrisk pickup med fem seter, et robust utseende og en fullspekket utstyrsliste. Den kommer med 88,5 kWt netto batterikapasitet og 330 km rekkevidde (WLTP kombinert). Ettersom eT90 er typegodkjent som en N1 varebil, er den WLTP-testet med tung last. Til sammenligning testes rene personbiler uten last og passasjerer. Maxus Norge forventer at bilen leverer svært realistisk rekkevidde, i likhet med alle andre Maxus-modeller.
Under panseret finner du en elektrisk motor på 204 hk (150 kW), som genererer et dreiemoment på 310 Nm. I tillegg leveres den med batterivarmer som standard.
eT90 kan ta opptil 1000 kg. nyttelast og kan også leveres med hengerfeste, men foreløpig er hengervekt ubekreftet.
Den måler 5,37 meter i lengden, 1,9 meter i bredden og 1,80 meter i høyden. Akselavstanden er på 3,15 meter. Fronten har en aggressiv krom grill med tiltalende detaljer.
Et moderne interiør med en fullspekket utstyrsliste
På innsiden er eT90 en godt utstyrt pickup. Interiøret er romslig og moderne, og er blant annet utstyrt med en 10,3” touchscreen, 6-veis setejustering for både sjåfør og 4-veis setejustering for frontpassasjer, Apple CarPlay, skinnseter og toveis-justerbart skinnratt.
Sikkerheten er også godt ivaretatt, og bilen leveres blant annet med Elektronisk stabilitetskontroll, ryggekamera, parkeringssensor og Hill Decent Control.
Venter biler i løpet av året
Salgssjef i Maxus Norge, Bernhard Jahnsen, forteller at de første bilene kommer til Norge allerede i november.
-Vi gleder oss til å lansere Europas aller første elektriske pickup, i et segment som tidligere kun har vært forbeholdt fossildrevne biler. Vi opplever en ekstremt stor interesse rundt pickupen, og har bestilt et stort antall biler. De først bilene vil leveres i løpet av inneværende år, men vi åpner for forhåndsbestilling allerede nå.
Han forteller at den på et senere tidspunkt vil komme med ulike tilpasninger.
-I første omgang skal vi selge eT90 som 5-seter, men vi vil se på mulighetene for å gjøre lokale tilpasninger til 2-seters-varianter for å kunne motta el-varebilfordeler for firmakunder.
Jahnsen legger til at RSA har stor suksess innen salg av pickup, og vil naturlig nok bruke spisskompetanse fra eget hus for å optimalisere eT90 for det norske markedet.
-Vi har store forventninger til mottakelsen av eT90. Vi treffer et helt nytt segment hvor bilen fungerer vel så bra som en livsstils-bil/familiebil, som den treffer næringsmarkedet, sier han.
Fossildrevne pickuper med fem seter selges med svært høye avgifter, og derfor er salgsvolumet veldig begrenset i dag. Ettersom elektriske biler unngår engangsavgiften, vil Maxus eT90 ha en pris for 5-seter tilsvarende en 2-seters fossildreven pickup. Skal du ha en femseters fossildreven pickup, må man regne med å betale opp mot en million kroner.
Introduksjonspris kr. 549.900,-.
Om SAIC Maxus
SAIC Maxus (SAIC Maxus Automotive) er et person- varebilmerke som eies av det kinesiske selskapet SAIC Motors. SAIC Motor – eller Shanghai Automotive Industry Corporation – er produsenten og eieren bak SAIC Maxus person- og varebiler, og er Kinas største børsnoterte bilprodusent. I 2021 solgte de hele 5,8 millioner biler bare i Kina, og har hatt enorm vekst de siste årene. Selskapet ble grunnlagt i 1958, og har gått fra å være et tradisjonelt industriselskap til å bli en verdensomspennende leverandør av biler og mobilitetstjenester. På verdensbasis ruver SAIC Motors som den syvende største bilprodusenten, og kjennetegnes ved å være en fremoverlent produsent med fokus på utvikling og innovasjon.
SAIC Maxus ble grunnlagt i 2011, og har vært på det nordiske markedet siden 2018. Siden den gang hatt suksess i de nordiske landene, og er blant de mest solgte elektriske bilene i Norden. RSA er i dag importør av Maxus til Norge, Sverige, Danmark, Finland, Polen, Island, Færøyene og Grønland.
Kontakter
Bernhard JahnsenSalgssjef Maxus NorgeRSA
bernhard.jahnsen@rsa.noBilder
Om RSA
Følg pressemeldinger fra RSA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra RSA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra RSA
BYD introduserer Sealion 7 i Norge – går i strupen på Tesla Model Y20.11.2024 17:30:00 CET | Pressemelding
BYD, verdens største produsent av elektriske kjøretøy, lanserer nå BYD Sealion 7 for det norske markedet. Bilen ble først avduket på Paris Motor Show i oktober, og nå slippes ytterligere detaljer om denne nye elektriske modellen.
BYD feirer 30 år og ti millioner elektrifiserte biler18.11.2024 13:15:00 CET | Pressemelding
Det er bare 49 dager siden BYD kunngjorde at de hadde passert ni millioner produserte elektrifiserte biler. Nå har verdens største elbilprodusent oppnådd nok en milepæl, når de i dag - som første bilprodusent i verden - passerer ti millioner elektrifiserte biler.
Uusi BYD Sealion 7 sai hinnat sekä vahvistetut tekniset tiedot ja varusteet14.11.2024 07:30:00 CET | Lehdistötiedote
BYD:n Suomen maahantuoja RSA on julkaissut hinnat sekä vahvistetut tekniset tiedot ja varusteet uudelle sähkö-SUV Sealion 7:lle. Malliston hinnat alkavat Comfort-malliversion 51 490 eurosta. Toimintamatka sähköllä on jopa 502 km varustettuna nelivetoisen Excellence-malliversion 91,3 kWh Blade-ajoakulla.
Dette er Suzuki eVitara - vises frem for første gang4.11.2024 15:28:19 CET | Pressemelding
Suzuki har endelig avduket eVitara – deres første helelektriske modell. eVitara markerer en milepæl for bilprodusenten, som har vært en svært etterlengtet modell – særlig blant nordmenn.
Maxus lanserer Grønne kampanjedager: - Vi tar ansvar der myndighetene svikter29.10.2024 09:00:00 CET | Pressemelding
I 2025 skal alle nye biler i Norge være nullutslippsbiler, men de elektriske varebilene har blitt sviktet av myndighetene. Dette har ført til en nedgang i salget, og så langt i år utgjør elektriske varebiler kun 28% av markedet – en betydelig reduksjon fra fjoråret. Maxus, med sitt brede utvalg av elektriske varebiler som dekker alle behov, mener det ikke finnes noen grunn til å velge annet enn elektrisk. For å fremme en grønnere transportsektor tilbyr Maxus nå betydelige miljørabatter på hele sitt sortiment av elektriske varebiler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom