Norges Lastebileier-Forbund

Søkingen til transport og logistikk holder hodet over vann

Del
Det er økende søkertall til både VG1 TEK og VG2 TL. Spørsmålet er om det er tilstrekkelig til å dekke behovet for 15.000 sjåfører fram mot 2030. Det enkle svaret er, nei. NLF mener det må komme på plass flere studieplasser for å dekke etterspørselen.
IVRIGE ELEVER:  Antall søkere til VG1 Teknologi og industrifag har gått opp med litt over åtte prosent sammenlignet med i fjor. Vi må helt tilbake til 2014 for å finne høyere søkertall. Foto: NLF
IVRIGE ELEVER: Antall søkere til VG1 Teknologi og industrifag har gått opp med litt over åtte prosent sammenlignet med i fjor. Vi må helt tilbake til 2014 for å finne høyere søkertall. Foto: NLF

Det nærmer seg skolestart, og ifølge Utdanningsdirektoratet er det 7.181elever som søkte seg inn på VG 1 Teknologi og industrifag (VG1 TEK). Det er en stigning på litt over åtte prosent sammenlignet med i fjor, og vi må tilbake til 2014 for å finne høyere søkertall.  

– Det er svært gledelig at søkertallene øker. Det viser at det nytter å arbeide med å profesjonalisere næringen og markedsføre de flotte yrkeskarrierene en kan ha innen transport og logistikk. Her er det ledige jobber i massevis – en situasjon som vil forsterke seg i årene fremover, sier prosjektleder for logistikk i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Christopher Sternefalk. 

Færre går til yrkessjåførfaget 

Årets søkermasse til transport og logistikkyrket viser at disse studieretningene klarer å holde hodet over vann, på tross av endringer i skolereformen som kom i 2019. Disse endringene førte til at det ble færre søkere til transport- og logistikkfagene ved at de mistet all rekruttering fra service og samferdsel (dette vises også tydelig i tabell 1). 

Tabell 1 og 2: Den øverste tabellen viser andel elever som går over til VG2 Transport og logistikk (VG2 TL) fra TIFF og Service og samferdsel. Etter 2019 ser vi et tydelig dropp som følge av at de mistet all rekruttering fra service og samferdsel. Tabell to, viser at det er et lite dropp i antall elever som søker seg fra VG2 TL og over til VG3 yrkessjåførfaget.

Selv om noen færre søker seg til yrkessjåførfaget ser vi likevel en god utvikling de siste ti årene. Andelen søkere videre fra TIFF og Service og samferdsel til VG2 Transport og logistikk har steget jevnt og trutt (bortsett fra i 2019), og tar derfor en stadig en større del av VG1 Teknologi og industrifag elevene. 

Avslag 

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har i flere år, i samarbeid med opplæringskontorene, Sotin og videregående skoler med transport og logistikk-fagene, jobbet med problemstillinger rundt rekruttering.   

Tidligere i år søkte NLF, Sotin, opplæringskontorene og flere videregående skoler, Utdanningsdirektoratet om et kryssforløp mellom VG1 Salg service og reiseliv til VG2 Transport og logistikk (TL) II og fra VG1 Bygg- og anleggsteknikk til VG2 TL. Avslaget for dette kom i mai 

– Det er et uforståelig avslag som hverken hjelper elever eller næringen. Vi kommer ikke til å legge denne saken død da dette er for viktig for alle parter, kommenterte markedssjef i NLF, Kjell Olafsrud, da avslaget ble kjent.  

Flere jenter 

En annen sak å glede seg over er at antall jenter som søker seg til VG1 Teknologi og industri, samt VG1 Transport og logistikk, er økende. Antall jenter utgjør i dag omtrent halvparten av økningen vi ser i søkertallene.  

Tabell 3: I denne tabellen har du antall søkere til transport og logistikk + yrkessjåførfaget med både total, kjønn og prosentmessig fordeling.  

Trenger flere skoleplasser 

Utfordringen nå er å få fylkene og skolene til å øke kapasiteten på VG1 og VG2 tilsvarende. Ut fra figuren under, ser vi hvilke fylker som kanskje bør øke kapasiteten.  

Det er skuffende at fylkene ikke følger opp med nok skoleplasser. Landet trenger tusenvis av nye sjåfører og logistikkarbeidere i årene fremover – og næringen gjør virkelig en innsats for å få ungdom til å søke seg til oss. Myndighetene må nå gjøre sin del av jobben og sørge for at det er nok skoleplasser tilgengelig, mener administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo. 

Figuren viser antall elever som har søkt seg til Transport og logistikk fordelt på fylke, og satt i forhold til hvor mange som har fått plass. Fylkene som kommer ut med røde tall, bør vurdere å øke antall plasser.  

På bakgrunn av Norges Lastebileiers-Forbunds prognoser, vil det være behov for 15.000 sjåfører fram mot 2030. Sjåførmangelen i transportbransjen er kritisk, og på sikt kan det bli et samfunnsproblem om det ikke utdannes flere.   

Kilde: Alle tall er hentet fra Utdanningsdirektoratet, men tabellene er utarbeidet av NLF-internt.

Kontakter

Bilder

IVRIGE ELEVER:  Antall søkere til VG1 Teknologi og industrifag har gått opp med litt over åtte prosent sammenlignet med i fjor. Vi må helt tilbake til 2014 for å finne høyere søkertall. Foto: NLF
IVRIGE ELEVER: Antall søkere til VG1 Teknologi og industrifag har gått opp med litt over åtte prosent sammenlignet med i fjor. Vi må helt tilbake til 2014 for å finne høyere søkertall. Foto: NLF
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Norges Lastebileier-Forbund

Norges Lastebileier-Forbund
Norges Lastebileier-Forbund
St. Olavsgt. 25
0166 Oslo

415 44 100http://lastebil.no

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) arbeider for å fremme interessene og behovene til lastebil- og tungtransportsektoren i Norge. Vi fokuserer på å forbedre infrastruktur, sikkerhet og operasjonell effektivitet for våre medlemmer gjennom aktivt engasjement i prosjekter, samarbeid med myndigheter og organisering av konferanser. Vårt mål er en tryggere, mer effektiv og bærekraftig transportsektor, hvor samarbeid er nøkkelen til felles suksess.

Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund

Lastebileiernes fem krav til ny regjering9.9.2025 07:05:00 CEST | Pressemelding

– Lastebiler sørger for at varer kommer frem, at industrien får råvarer og at butikkhyller ikke står tomme. Likevel er det for mange som tar innsatsen for gitt, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF). NLF har fem tydelige krav til en ny regjering som vil bidra til en mer trygg, effektiv og bærekraftig godstransport på vei. Vi krever flere døgnhvileplasser, vedlikehold av fylkesveinettet, økte dimensjon og vekter, ny ordning for kjøretøysgodkjenning og bedre støtteordninger for grønn omstilling. – NLF representerer over 3 000 lastebileiere som er avgjørende for norsk økonomi, beredskap og vareleveranse over hele landet. Vi forventer at politikerne tar næringas utfordringer på alvor den neste stortingsperioden, sier Gravråk. Flere døgnhvileplasser NLF krever at en ny regjering sikrer tilstrekkelig antall døgnhvileplasser og servicetilbud med god standard langs norske veier. Det trengs en mer ambisiøs framdriftsplan der regjeringen forplikter seg t

NLF krever gratis ferge og prioritet for godstransport på Flakk–Rørvik etter stengt E65.9.2025 12:34:00 CEST | Pressemelding

Etter det omfattende jordraset ved Nesvatnet i Levanger 30. august, som har ført til full stenging av E6 i begge retninger, krever Norges Lastebileier-Forbund (NLF) umiddelbare tiltak for å sikre vareflyten i Trøndelag. NLF krever derfor gratis fergepassering og fortrinnsrett for godstransport på sambandet Flakk–Rørvik, som nå fungerer som en kritisk omkjøringsrute.

Lykke til med skolestart – slik ferdes barna dine trygt rundt lastebilen!18.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding

Norges Lastebileier-Forbund håper foreldre og lærere tar praten med barna om hvordan de ferdes trygt rundt lastebiler. – Trafikksikkerhet starter med holdninger, og vi som sitter i lastebilen vil gjerne se flere barn bruke stopp, se og vink når de møter en lastebil, sier Tore Velten, forbundsleder i Norges Lastebileier-Forbund. "Stopp, se og vink" er en huskeregel for barn slik at de gjør lastebilsjåførene oppmerksom på dem og sørger for at de kan ferdes tryggere i trafikken. NLFs forbundsleder sender en påminnelse til oss alle som er ute på veien om å være våkne og ansvarlige i trafikken. – Når vi alle tar hensyn, ser hverandre og gir rom på veien, skaper vi trygghet for de mest sårbare trafikantene, sier Velten som i mange år har tatt imot skoleelever for å lære de om trafikksikkerhet. Venner på veien lærer elever om trafikksikkerhet Trafikksikkerhetskampanjen "Venner på veien" retter seg mot barn i 1. og 2. klasse. Kampanjen er et initiativ fra Norges Lastebileier-Forbund, og gjenno

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye