Fantastisk etterspørsel etter norske jordbær

- Vi har stort sett norske jordbær i alle våre butikker i hele juli. Med forbehold om at det selvfølgelig kan bli utsolgt og at vi er avhengig av været, sier frukt- og grøntansvarlig i NorgesGruppen, Pål Westby.
I fjor solgte NorgesGruppen 1970 tonn med norske jordbær. I år forventer man å selge hele 2400 tonn i sesongen, som i år kommer til å vare helt til 15.september.
Westby forteller at det er en fantastisk etterspørsel etter norsk jordbær.
- Norske forbrukere venter på norske jordbær og når de kommer til salgs, så blåser de norske jordbærene ut av butikkene, sier han og er ikke i tvil om hvorfor:
- Det har først og fremst med smak å gjøre. Her i Norge har vi har en fordel med klimaet vårt, da det er stor forskjell på natt- og dagtemperatur, noe som gir maksimal smaksutvikling i jordbærene. I tillegg har kortreist mat blitt mer aktuelt for forbrukerne de siste årene. Vi ser generelt at nordmenn etterspør mer norske varer.
I år satses det på fire hovedsorter av jordbær: Malwina, Saga, Favori og Korona. Disse utgjør totalt rundt 90 prosent av produksjonen.
Kan nyte norske jordbær i september
Høsten 2021 uttalte NorgesGruppen at deønsker å øke salget av norske jordbær med 50 prosent innen 2025. De siste årene har kvaliteten, tilgjengeligheten og utvalget av norske jordbær gått ned, og målet nå er å få norske jordbær tilbake i verdensklasse. Dette initiativet har allerede i år ført til en merkbar økning av jordbærproduksjonen. Det betyr at nordmenn vil få kunne nyte norske jordbær til langt ut i september. Med i dette samarbeidet er Gartnerhallen og BAMA.
- Dette er første året vi har gode volumer av norske jordbær også i august og september. Så for de som har reist utenlands i sommer, vil det fortsatt være mulig å nyte norske jordbær når de kommer hjem til Norge, sier Pål Westby.
I følge en fersk undersøkelse fra Opplysningskontoret for Frukt og Grønt (OFG) sier 87 prosent av nordmenn at de synes smaken på norske jordbær er best. I samme undersøkelse kommer det frem at 70 prosent mener at det ikke blir noen sommer uten norske jordbær.
Kontakter
For mer info, ta kontakt med:
Ingvild Fylling
ingvild.fylling@norgesgruppen.no
Telefon: 988 48 784
Bilder

Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Lavere kostnader vil gi lavere pris for forbrukeren23.5.2025 14:27:25 CEST | Pressemelding
Konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen har i dag hatt et møte med statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Cecilie Myrseth om konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. I møtet forklarte NorgesGruppen hvordan de økte kostnadene i hele verdikjeden har bidratt til de økte prisene og hvordan selskapet jobber for å holde prisene nede.
NorgesGruppen gir prisgaranti ved redusert matmoms19.5.2025 10:17:38 CEST | Pressemelding
15. mai la regjeringen frem sitt forslag til alternativt statsbudsjett for 2025. Nå skal dette behandles i Stortinget. I denne debatten er det nå kommet forslag om å redusere matmomsen. Nå kommer NorgesGruppen med prisgaranti.
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
Prisdryss til NorgesGruppens leverandører10.4.2025 11:16:13 CEST | Pressemelding
På et stort arrangement for NorgesGruppens leverandører på Vippa i Oslo i går kveld ble prisen for årets leverandør, årets nyhet, årets KAM og årets entreprenør delt ut. Her er vinnerne:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom