Ny Avhendingslov og takstforskrift – erfaringer så langt

Endringene i Avhendingsloven, som regulerer bolighandelen mellom kjøper og selger, trådte i kraft 1. januar 2022. Regjeringens målsetting med endringene, sammen med innføring av minstekravet til innhold i tilstandsrapporter, er å redusere antall konflikter i forbindelse med boligtransaksjoner i det norske markedet.
Nå har det gått et halvt år, og så langt har tilbakemeldingene fra eiendomsmeglerbransjen vært preget av utfordringer og kapasitetsproblemer knyttet til gjennomføring av tilstandsrapporter.
- Vi ser at tilstandsrapport har blitt en enda viktigere del av eiendomsmeglerens verdikjede, og det er derfor utfordrende når dette blir en flaskehals i forbindelse med boligtransaksjonene, sier Christian Søhus, CCO i Söderberg & Partners.
Også takstbransjen kjenner på disse utfordringene, og bruker nå ca 30 % lengre tid per objekt enn tidligere.
- Færre takstmenn og forventningsstyring i forhold til selgers tilrettelegging for inspeksjon bidrar til kapasitetsutfordringer, sier Kenneth Hegge, Daglig leder i Supertakst.
Endringene har også ført til at boligkjøperne generelt har blitt mye mer interessert i å sette seg inn i boligens tilstand.
- Gode og effektive IT-løsninger er helt avgjørende for å få tilgjengeliggjort nok og riktig informasjon sier Terje Halvorsen, Co-founder i Vendu.
Supertrygg
Söderberg & Partners, Supertakst, Svea og Vendu har sammen lansert konseptet Supertrygg med følgende ambisjoner:
- Redusere konflikter i boligmarkedet
- Forenkle verdikjeden til eiendomsmegler
- Finansiere takstkostnaden for selger
Supertryggkonseptet består av et effektivt bestillingssystem for meglerne, moderne og effektivt rapporteringsverktøy for takstmennene, samt en digital løsning for tilgjengeliggjøring av informasjon knyttet til boligen – både for selger og kjøper. I tillegg finansierer Svea kostnaden for selger, slik at fakturaen først trekkes når boligen er solgt.
- Vi merker stor etterspørsel etter konseptet. Det appellerer til bransjen og de ulike aktørene fordi det har de riktige bestanddelene både for selger, kjøper og eiendomsmeglere. Velprøvde og effektive IT-systemer kan løse kapasitetsproblemene vi har opplevd til nå, samt bidra til en tryggere bolighandel, sier Christian Søhus.
Hvordan har dette gått så langt og hva blir viktig i tiden fremover?
- Mer tilgjengelig informasjon vil bidra til å styrke kompetansen – basert på fakta. Det vil kunne redusere konfliktnivået, og dermed gjøre bolighandel tryggere for alle involverte parter, avslutter Kenneth Hegge.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.PaneldebattVideokanal
Nøkkelord
Kontakter
Christian SøhusChief Commercial Officer Eiendom | Innovasjon | MarkedSöderberg & Partners
Tel:23 11 35 50Tel:95 27 64 27christian.sohus@soderbergpartners.noØyvind Müller FamestadAnsvarlig for kundeopplevelse, S&P EiendomSöderberg & Partners Norge
Tel:481 16 832oyvind.muller.famestad@soderbergpartners.noBilder
Lenker
Om Söderberg & Partners
Söderberg & Partners er en av Nordens ledende rådgivere og formidlere av forsikringer og finansielle produkter. Våre oppdragsgivere er bedrifter, organisasjoner, fagforbund og privatpersoner.
Våre tjenester i Norge inkluderer forsikringsrådgivning, forsikringsmegling, pensjonsrådgivning, formuesrådgivning, medlemsforsikringer til foreningsmarkedet og uavhengig skadeoppgjør og skaderådgivning.
Konsernet har i dag 3300 medarbeidere fordelt på 144 kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Luxemburg, UK og Spania. Hovedkontoret ligger i Stockholm.
Söderberg & Partners etablerte seg i Norge i 2014 og kjøper her inn forsikringstjenester på vegne av våre kunder for NOK 9 mrd. årlig, noe som gjør den norske virksomheten til en av de største kjøperne av forsikring i det norske markedet. Vi er 350 ansatte i Norge, fordelt på Lysaker, Tønsberg, Kristiansand, Bryne, Bergen, Ålesund, Molde, Kristiansund, Trondheim, Fredrikstad, Raufoss, Bodø, Svolvær og Tromsø.
Følg pressemeldinger fra Söderberg & Partners
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Söderberg & Partners på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Söderberg & Partners
Satser på sjømatnæringen5.12.2023 08:03:44 CET | Aktuelt
Sjømatnæringen er et viktig satsningsområde for Söderberg & Partners. Vi har derfor knyttet til oss mye kompetanse og erfaring på området. Med ansatte og kontorer langs hele norskekysten, har vi god innsikt i hva som skjer, ikke minst i forhold til risiko og farer.
Styrker rådgivningen gjennom samarbeid med PropCloud30.11.2023 10:21:00 CET | Aktuelt
Samarbeidet er et ledd i vår strategi om å styrke rådgivningen mot bedrifter innenfor risikokartlegging av eiendom. Vi ser allerede flere bruksområder for tjenestene til PropCloud når det gjelder leiegaranti og skadeoppgjør.
Inngår spennende samarbeid om ny medlemsfordel for Delta-medlemmer28.11.2023 13:22:29 CET | Pressemelding
Söderberg & Partners har inngått avtale med arbeidstakerorganisasjonen Delta. I første omgang dreier samarbeidet seg om distribusjon av Depositumsgaranti til Deltas medlemmer.
Ikke la båten stå uforsikret i vinter!16.11.2023 12:53:10 CET | Aktuelt
Stadig flere tenker at det å si opp båtforsikringen om vinteren kan være en smart måte å spare penger på. Fakta er at det fort kan bli dyrt! Skader og tyveri skjer også når båten ligger i opplag.
Satser i Vestfold-regionen9.11.2023 12:53:15 CET | Pressemelding
Söderberg & Partners AS, Nordens største selskap innen forsikringsmegling og forsikringsrådgivning, etablerer seg nå i Vestfold. Selskapet har ca. 350 ansatte og kjøper inn forsikringer for sine kunder for ca. 9 mrd kr pr år. Nå ønsker selskapet å kombinere denne innkjøpskraften med lokal tilstedeværelse i Vestfold-regionen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom