– Utbedring av norske veier kan spare liv

Forsommeren er preget av flere alvorlige trafikkulykker. Året 2022 startet bra, men utover våren og frem til nå, har det vært tre ganger så mange dødsulykker sammenlignet med samme periode i fjor.
Så langt viser Vegvesenets foreløpige tall at det er 60 personer som har omkommet på norske veier. Til sammenligning var det i første halvår i fjor – til og med juni – nede på 31.
Mandag,forrige uke, tok vegdirektør, Ingrid Dahl Hovland, initiativ til å samle flere aktører innen trafikksikkerhetsfeltet til et krisemøte.Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, Statens vegvesen (SVV), politiet, Trygg Trafikk og flere av landets fylkeskommuner var derfor samlet i et krisemøte om trafikksikkerhetsutviklingen.
– Bør inkludere alle
Noen av de tiltakene de ble enig om, for å få ned antall trafikkulykker, var justerte fartsgrenser, økt bruk av fotobokser, økt tilstedeværelse av politi og forsterket informasjonsarbeid.
Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo, oppfordrer SVV til å gå bredere ut for å finne de beste løsningene.
– Det er godt at Samferdselsdepartementet tar dette på alvor, men de bør gå bredere ut og inkludere alle oss veibrukere for å finne passende tiltak. Vi vet hvor skoen trykker og hva som må til for å nå den viktige 0-visjonen, sier Mo.
Han mener at det har vært en skremmende utvikling i antall trafikkulykker dette halvåret.
– Norge er på god vei mot 0-visjonen på drepte i trafikken, og vi må bare fortsette den viktige jobben med trafikksikkerhet. Veien er lastebilsjåførenes arbeidsplass og vi trenger en trygg arbeidshverdag, sier Mo.
Hendene på rattet, og blikket på veien
Sommerferien er i gang, og det kan koke litt ekstra i ferietrafikken.
– Min viktigste oppfordring til både medlemmene våre og trafikanter generelt, er å ha hendene på rattet, og blikket på veien. Det viktigste er at alle kommer trygt fram. Ha litt is i magen og unngå farlige forbikjøringer. Mobilen kan skrus på lydløs og sjekkes når man har kommet seg fram på hytta, sier Mo.
Videre peker han på at de kuttene som Samferdselsdepartementet allerede har varslet, er dårlig nytt i så måte.
– Det offentlige må være villig til å fortsette å investere i infrastruktur for å ivareta trafikksikkerheten, påpeker Mo.
Trenger solid satsing
Tall fra samferdselsdepartementet viser at det per 21. juni kun var to dødsulykker på vei med midtdeler, mens det var 44 dødsulykker på vei uten midtdeler.
– Den beste måten å spare liv i trafikken på er å bygge trygge motorveier med flere felt og midtdeler. Vi har sett fantastiske resultater på ulykkesstatistikken tidligere når motorveier med gul midtstripe oppgraderes med midtrabatt, som for eksempel E6 gjennom Østfold. Før ble den kalt dødsveien, men nå har den blitt en av de tryggeste veiene å kjøre på. Skal vi nå 0-visjonen trenger vi altså en solid satsing på utbedring og oppgradering av norske veier, avslutter Mo.
TRYKK HER og vis at vi i transportnæringen tar ansvar og går foran som gode forbilder i trafikken!
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth NodlandJournalistMarked og kommunikasjonsavdeling
Tel:991 55 949en@lastebil.noBilder


Om Norges Lastebileier-Forbund
Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Ny direktør i Norges Lastebileier-Forbund er på plass13.9.2023 18:30:00 CEST | Pressemelding
– I dag kan forbundsstyret komme med den gode nyheten om at NLF har fått ansatt ny administrerende direktør. Han er allerede et kjent fjes for mange og vi er trygge på at han vil gjøre et solid stykke arbeid for å styre skuta trygt videre, sier forbundsleder Tore Velten.
Lover byggestart for ny Oslofjordtunnel i 2024: – De kom oss i forkjøpet28.8.2023 14:36:18 CEST | Pressemelding
Dagen før NLF skal aksjonere for ny Oslofjordforbindelse, kom regjeringen med nyheten om at de setter av penger til Oslofjordtunnelen i statsbudsjettet for neste år. – Vi skal aksjonere som planlagt for kun halve jobben er gjort, men det blir også feiring med kake, sier NLFs regionsjef, J. Kristian Bjerke.
Transportnæringen aksjonerer - bli med i lastebil og dekk saken28.8.2023 11:48:42 CEST | Presseinvitasjon
Oslofjordforbindelsen er den viktigste ruta som binder øst og vest sammen og strekker seg fra Oslofjordtunnelen og videre til E134 Dagslett - E18 (Spikkestad til Lier i Asker kommune). Det er ikke så ofte transportnæringen bruker utestemmen, men nå er det på tide! Sammen med lokale næringsforeninger og Haukelivegen AS,arrangerer NLF 29. august om ettermiddagen en politisk markering med lastebilkonvoier.
Har ventet på ny Oslofjordforbindelse i 23 år - nå har transportnæringen fått nok25.8.2023 14:54:14 CEST | Pressemelding
Skal, skal ikke? Slik holder regjeringen på når de flytter på veiprosjekter inn og ut av NTP. I mellomtiden må transportnæringen benytte kronglete veier med store trafikale utfordringer hver dag på en av Norges viktigste hovedfartsårer. Nå går næringslivet og transportnæringen til aksjon.
– Endelig mer penger til vegvedlikehold11.5.2023 13:59:53 CEST | Pressemelding
– Det er gledelig og på tide at det endelig satses mer på vegvedlikehold i dette landet. Samtidig settes det ikke av noen midler til flere døgnhvileplasser eller andre formål som sikrer anstendige arbeidsforhold langs norske veier, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom