Irgens blir ny prorektor ved Kristiania

– Han har svært bred og relevant erfaring, har vært med to ganger på en universitetsreise og er veldig sterk både innen forskning, innovasjon og internasjonalisering. Vi har fått til mye de siste årene og han er riktig person til å få oss videre på reisen, sier Meza.
Da Irgens kom til Kristiania i august 2019 var det fra stillingen som prorektor for forskning og utvikling ved OsloMet. Han ser på det kommende rollebyttet internt som veldig enkelt.
– Jeg har vært prorektor for forskning to ganger før og forskningsdirektør én gang før. Og her på Kristiania har jeg som dekan og utviklingsdirektør vært medlem i ledergruppen og hatt ansvaret for universitetsprosjektet.
Når det kommer til den rollen han skal inn, så tenker Irgens at enten man sitter som dekan, prorektor eller rektor – i ledelsen i Kristiania eller i en hvilken som helst institusjon – så deler man ansvaret om å utvikle hele institusjonen. Det gjelder for hele bredden.
– Og så har du et spesifikt dybdeansvar for noe du er blitt gitt et spesielt ansvar for. I mitt tilfelle var det å ta vare på og bygge ut School ofEconomics, Innovation, and Technology, men det er jo ingen av dekanene eller prorektorene som ikke har et helhetsblikk på institusjonen. Når du har kommet inn og jobbet en stund i en ledelsesrolle så er du godt rustet til å ta andre typer lederroller i samme institusjon, sier Irgens.
Meza har vært på jakt etter fremoverlente ledere til sitt rektorat. Hun ville i tillegg at teamet på fire samlet skulle speile Kristianias fire schools gjennom sin fagkompetanse:
·Rektor Trine Johansen Meza – School of Health Sciences. Les saken om ansettelsen her.
·Prorektor Morten Irgens – School of Economics, Innovation, and Technology.
·Prorektor Jens Barland – School of Communication, Leadership, and Marketing. Les saken om ansettelsen her.
·Prorektor Sarah J. Paulson – School of Arts, Design, and Media. Les saken om ansettelsen her.
Irgens gleder seg til å ta fatt på nye oppgaver over sommeren, og kjenner seg svært trygg fordi han skal overta det han omtaler som så gode fakulteter og gode ledere av disse.
– Kristiania er en kraft og en idé som er viktig for Norge. Det er en institusjon som er meget dyktig og som spiller en rolle for utviklingen av universitets- og høyskolesektoren i Norge – og skal spille en sterkere rolle. Jeg tror det er viktig at Kristiania er med på å påvirke utviklingen av UH-sektoren gjennom å være annerledes og vise andre veier. Det er det bare fordeler med.
Les også Irgens-intervjuet – Mastersyken i Norge er en mangelsykdom.
Kontakter
Gro Matland NevstadSenior kommunkasjonsrådgiver
Ansvarlig internkommunikasjon
Bilder

Om Høyskolen Kristiania
Følg pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Høyskolen Kristiania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Kunstig intelligens endrer selgerens rolle27.11.2023 10:51:14 CET | Pressemelding
– Kunstig intelligens (KI) vil gjøre anbudsprosesser enklere og i stor grad forandre måten selgere jobber på, sier Erik Mehl, førsteamanuensis ved Institutt for markedsføring på Høyskolen Kristiania.
På tide at universitetskravene endres21.11.2023 11:05:54 CET | Pressemelding
- De eksisterende universitetskravene er foreldet. De er verken tilpasset dagens samfunnsbehov eller sektorens utvikling. Regjeringens forslag om å oppdatere regelverket for å bli universitet er rett vei å gå, sier rektor Trine J. Meza ved Høyskolen Kristiania.
Vil løse Vestlandets kompetansebehov28.3.2023 17:21:07 CEST | Pressemelding
Bergen Næringsråd inngår hovedsamarbeidspartneravtale med Høyskolen Kristiania.
Kristiania styrker merkevaren7.11.2022 14:11:12 CET | Pressemelding
Etter flere år med forskjellige logoer samles Kristiania under én logo. Målet er å styrke posisjonen mot å bli Norges første arbeidslivsuniversitet.
Kristiania kobler bedrift og student direkte28.10.2022 09:54:31 CEST | Pressemelding
Karrieresenteret på Kristiania har lansert en ny, gratis stillingsportal for bedrifter som ønsker å ansette studenter til små eller store oppdrag. I løpet av et par måneder har over 200 bedrifter laget seg en konto her inne, og det uten noen som helst markedsføringshjelp.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom