Krigserklæring mot elbil og klimaet
─ Det er helt uforståelig at Statens vegvesen mener at miljørabatt i bomringen ikke påvirker viljen til å velge elbil, mener hun.
Statens vegvesens utredning om bruksfordeler for elbiler er basert på et oppdrag fra regjeringen.
Unni Berge er oppgitt over at rapporten så å si ikke gjør vurderinger av den reelle klimaeffekten på sine foreslåtte råd.
─ Statens vegvesen foreslår i realiteten at bensin- og dieselbiler skal styrke sin konkurransekraft i byområder. Det er elendig miljøpolitikk, sier hun.
Elbilforeningen reagerer på at Statens vegvesen leverer en så pass svak analyse i sin utredning.
─Det er en utredning uten egne beregninger for hva ulike nivåer miljørabatt i bomtakstene vil kunne bety, kommenterer Berge.
Nullvekstmål må ikke ødelegge for nullutslippsmålet
Unni Berge i Elbilforeningen forventer at regjeringen forkaster rådet fra Statens vegvesen.
─ I sin iver etter at elbiler ikke skal konkurrerer ut kollektivtransporten foreslår de å avvikle et av de viktigste virkemidlene i norske elbilpolitikk, sier Berge.
─ Vi er for at flest mulig skal kjøre kollektivt i by, men ikke svekk elbilers konkurransekraft mot forurensende fossilbiler. Regelen om at elbiler skal betale maksimalt 50 prosent i bom handler om prisdifferanse mot fossilbiler, ikke kollektivtransport. Det betyr også man kan øke elbiltaksten uten å skrote 50-prosentregelen, sier Berge.
Når det blir det moms på elbiler, må ikke miljørabatten fjernes samtidig
Elbilforeningen minner om at Stortinget akkurat har vedtatt å starte innfasing av moms for elbiler fra 2023.
Elbilforeningen advarer sterkt mot også å fjerne den viktige 50-prosentregelen fordi man tror elbilsalget går av seg selv. Derfor er rådet til regjeringen å se kjøps- og bruksfordeler i sammenheng slik at elbilens konkurransekraft styrkes.
─ Stortinget har vedtatt et mål om at vi bare skal selge nullutslippsbiler som nybiler i 2025. Når myndighetene fjerner flere fordeler samtidig kan vi risikere at vi ikke når målet, sier Berge.
Nøkkelord
Kontakter
Unni BergeLeder kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:+47 944 88 543unni@elbil.noInger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Bilder

Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 110.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Ny milepæl nådd i fellesferien: Nå er det over 10 000 hurtigladere i Norge!9.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Denne uka ble det klart at Norge har nådd en ny elektrisk milepæl – med over 10 000 hurtigladere fordelt over hele landet.
Null problem å trekke tungt med elbilen4.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Har du elbil med god basisrekkevidde som hurtiglader raskt, er det ikke noe problem å bruke den til å trekke tungt i sommer. – Det gjelder uansett om du skal trekke en stor varehenger eller campingvogn, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig i Norsk elbilforening.
Her er sommerens ti mest populære ladestasjoner3.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilforeningen har laget liste over sommerens mest populære ladestasjoner. – Denne viser at folk vil kombinere lading med å gjøre noe hyggelig og nyttig, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Tesla Model Y gruser konkurrentene1.7.2025 11:10:47 CEST | Pressemelding
– Dette er en maktdemonstrasjon av Tesla. Etter så mye uro rundt eier og frontfigur Elon Musk, klarer de å få til dette resultatet. Det er imponerende, sier Erik Lorentzen, fagsjef i Elbilforeningen.
- Kortbetaling er like viktig på Dombås som på Hamar26.6.2025 15:27:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen vil ikke oppfylle vedtaket med krav om ettermontering av kortbetaling på eksisterende ladere, men kommer med en dårligere løsning i 2027.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom