Oppfordrer flere til å sykle til toget

(Se listen over alle sykkelhotellene i vedlagt Excel-ark nedenfor)
Nei, vi snakker ikke om sykkel-for-tog! Dette handler om at stadig flere stasjoner er utstyrt med sykkelhotell, der folk kan parkere tohjulingen, før de rusler om bord på toget.
– Tråkker du hjemmefra til stasjonen blir hele reisen utslippsfri, sunn og bærekraftig. Dessverre ser vi at alt for mange sykkelhotell bare er halvfulle og noen er nesten tomme, sier Stine Strachan i Bane NOR.
Hun oppfordrer flere til å legge inn litt trim i hverdagen, få frisk luft i lungene og samtidig bidra til å redusere klimautslippene – på vei til stasjonen.
Førstemann til mølla
I dag finnes dette tilbudet 39 steder landet rundt. Tanken er at det klimavennlige togtilbudet også skal redusere utslipp fra biltrafikken lokalt, ved at flere sykler og går til stasjonene.
– Noen steder er dette populært. Folk skaffer seg et billig abonnement til sitt lokale sykkelhotell, og slipper bilkjøring, kø og parkeringsproblemer. Samtidig sparer du nok noen kroner også, sier Strachan.
Vi selger abonnement til alle som ønsker det, og derfor er det flere brukere enn plasser på de mest populære sykkelhotellene. Her er det som på parkeringsplasser flest – er du tidlig ute, får du plass.
I dag er det totalt 3519 plasser fordelt på sykkelhotellene, mens 2342 syklister har abonnement. Det gir en gjennomsnittlig dekningsgrad på 76 prosent.
– Det høres bra ut, men det er svært god plass de fleste stedene. Alle abonnenter sykler sjelden på samme dag, og de mest populære sykkelhotellene drar opp snittet, forklarer Strachan.
Håper på opptur
Det er prosentvis flest abonnenter i Tønsberg, Asker, Moss og Kolbotn. I Tønsberg er det plass til 51 sykler, mens 199 personer abonnerer på tjenesten. På Kolbotn er det 18 plasser og 34 abonnenter.
Nederst på lista ligger Sandnes, Hommelvik i Trøndelag, og Rosenholm lengst sørøst i Oslo. Helt i bunn finner vi Gausel stasjon i Stavanger. Her er det en romslig kapasitet på 90 parkeringsplasser, men kun seks personer har skaffet seg abonnement.
– Vi håper dette tar seg opp, land og strand rundt, sier Strachan.
Hun ber folk huske å låse sykkelen godt på hotellene.
– Selv om de står bak en låst dør, er ikke det noen garanti for sikkerheten. Bruk en solid lås til å feste sykkelrammen og bakhjulet til stativet. Bruk gjerne en ekstra lås av annet material til forhjulet, anbefaler hun.
Ti på topp
Sykkelhotell: |
Abonnenter: |
Antall p-plasser: |
Prosentvis belegg: |
Tønsberg |
199 |
51 |
390 |
Asker |
199 |
76 |
262 |
Moss |
197 |
100 |
197 |
Kolbotn |
34 |
18 |
189 |
Gandal |
30 |
23 |
130 |
Lier |
48 |
40 |
120 |
Drammen |
281 |
244 |
115 |
Bergen |
82 |
73 |
112 |
Arna |
36 |
36 |
100 |
Lillehammer |
82 |
82 |
100 |
Ti på bunn:
Sykkelhotell: |
Abonnenter: |
Antall p-plasser: |
Prosentvis belegg: |
Gausel, Stavanger |
5 |
90 |
6 |
Rosenholm, Oslo |
11 |
152 |
7 |
Hommelvik |
7 |
20 |
10 |
Sandnes |
14 |
70 |
20 |
Vevelstad |
16 |
70 |
23 |
Askim |
21 |
90 |
23 |
Holmestrand |
19 |
80 |
24 |
Heggedal |
12 |
48 |
25 |
Klepp |
13 |
52 |
25 |
Lørenskog |
19 |
76 |
25 |
Nøkkelord
Kontakter
Stine StrachanKommunikasjonssjefKunde & Marked
Tel:90788968stine.strachan@banenor.norBilder



Dokumenter
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 5.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
InfraStatus 2024: Digital fremgang møter gammelt etterslep6.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanens tilstand har forholdt seg stabil i 2024, og flere tiltak viser gode resultater. Det er allikevel fortsatt et omfattende fornyelsesbehov jernbanen står ovenfor. Det viser Bane NORs ferske tilstandsrapport «InfraStatus» 2024.
Buss for tog i sommer: Stenger baner for å jobbe i sporet20.5.2025 09:47:34 CEST | Pressemelding
Sommerferien står for døren, og Bane NOR må bruke mange pendleres ferie til å gjøre nødvendig vedlikeholds- og byggearbeid.
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
Vedlikeholder jernbanen i påsken5.3.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er påske og helligdager. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid på slitt infrastruktur. Og når togstrekninger stenges, må passasjerene reise med buss.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom