– Et skritt nærmere målet om utslippsfritt nybilsalg i 2025
– Dette gir stø kurs for et svært vellykket klimatiltak og det gir trygghet for at vi kan nå målet om at alle biler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler. Vi er svært lettet over at regjeringens idé om en subsidieordning for elbil skrotes og at man i stedet går for en reell toppmomsmodell, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Avklaring om elbilmoms er viktig for forbrukeren og miljøet
Regjeringen og SV har i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett blitt enige om at det fra 2023 skal innføres moms på elbilers kjøpsbeløp over 500.000 kroner, og at elbilers momsfritak ut over dette skal beholdes fram til 2025.
– Det er gledelig at når innfasing av moms på de dyreste elbilene varsles fra 2023, så slår man også fast at denne løsningen nå ligger fast fram til 2025. Det gir trygghet om hva som vil gjelde i en tid der ventelistene på mange elbil er lange, sier Christina Bu.
Lettet over at subsidiestrategien er forlatt
I forslaget til revidert nasjonalbudsjett foreslo regjeringen opprinnelig å gå bort fra regjeringsplattformens løfte om toppmoms på elbil. De forslo heller å innføre full moms på alle elbiler, men kompensere momsen på kjøpsbeløpet opp til 500.000 kroner med en subsidieordning. Elbilforeningen kritiserte forslaget om å skifte over til en uprøvd subsidiestrategi.
– Vi vil gi honnør til budsjettpartene for dette forhandlingsresultatet. Dette er et svært godt utgangspunkt for at Stortingets mål om utslippsfritt nybilsalg i 2025 blir en realitet. Ved at elbil blir for alle, kan vi inspirere klimapolitikken globalt og bidra til store utslippskutt, sier Bu i Elbilforeningen.
Med en markedsandel på 80 prosent første halvår 2022 mener Elbilforeningen at tiden er kommet for å forsiktig starte innfasing av moms på elbil fra 2023, men at måten det gjøres på er viktig.
– Det er uhyre viktig at man nå velger å stå fast på strategien man har ført i elbilpolitikken i flere tiår, nemlig at kjøpsavgiftene på bil skal sikre at utslippsfrie biler vinner over forurensende biler, sier Bu.
Konkurransefordelen til elbiler sikres
I budsjettenigheten skriver regjeringen og SV at når man nå starter innfasing av kjøpsavgift på elbil, skal fremdeles konkurransefordelen til elbiler i alle personbilsegmenter sikres. Dette betyr at man kan forvente at miljøprofilen i engangsavgiften på forurensende biler styrkes når statsbudsjettet for 2023 legges frem til høsten.
Regjeringen har også varslet at de er i gang med å foreslå endringer i momsregelverket for å fjerne skattefordelen for biler med utslipp i leasing, og slik øke elbilers konkurransekraft også her. Dette har Elbilforeningen lenge etterlyst. Samtidig må man finne ordninger for hvordan toppmoms skal fungere også i dette markedet. Det må også gjøres mer for å øke elbilandelen blant varebiler. Det varsles også at støtten til elvarebiler økes i 2023.
– Selv om enigheten i Stortinget nå gir mange avklaringer for elbilpolitikken framover, er det også ting som gjenstår for å sikre at alle bilkjøperne velger elbil. Elbilforeningen vil i tiden framover bidra med konstruktive forslag for å sikre at innfasing av moms på elbil ikke skader salget, men tvert imot at elbil fortsetter å ta markedsandeler, sier Bu.
Nøkkelord
Kontakter
Inger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Unni BergeLeder kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:+47 944 88 543unni@elbil.noBilder
Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 110.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Ny undersøkelse: Lastebilsjåfører liker å kjøre elektrisk17.10.2024 15:01:03 CEST | Pressemelding
88 prosent av bedriftene som har gått over til elektriske lastebiler i Oslo-området rapporterer om fornøyde sjåfører.
Regjeringen gjør ikke nok for å nå elbilmålet7.10.2024 11:16:43 CEST | Pressemelding
– Regjeringen burde gjort mer for å dra 2025-målet i havn. Det er viktig at kjøpsavgiftene for elbiler holdes i ro, men avgiftene på nye fossilbiler burde vært økt. Og regjeringen svikter de elektriske varebilene, sier Bu.
Over 90 prosent elbilandel i alle fylker1.10.2024 10:28:06 CEST | Pressemelding
September er første måneden noensinne at alle fylker har over 90 prosent elbilandel i nybilsalget. Samtidig er det ny elbilrekord totalt med 96,4 prosent.
Oslobudsjettet: Prissjokk for gatelading26.9.2024 12:50:04 CEST | Pressemelding
I forslaget til Oslobudsjett legger byrådet inn en kraftig økning av ladeprisene på kommunale ladeplasser. – Sånn man holder på nå, er det bare å glemme at elbil skal være valget for alle som ikke har egen parkeringsplass, sier Unni Berge i Elbilforeningen.
I dag er det 100 dager til 100 prosent elbilandel23.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Jonas og Trygve har 100 dager på å nå målet om fullelektrisk nybilsalg i 2025. – Målet er absolutt innen rekkevidde, men det kommende statsbudsjettet er avgjørende, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom