Transportbransjen på bristepunktet etter Vedums nei: – Flere vurderer å aksjonere

I lang tid har NLF jobbet opp mot myndighetene for å få kutt i veibruksavgiften på biodrivstoff i tillegg til lette i drivstoffavgiften. Det har vært en lang kamp, men regjeringen har så langt ikke innfridd.
Har krevd avgiftskutt nok en gang
Som følge av at stadig flere europeiske land har satt ned drivstoffavgiftene, har NLF nok en gang krevd lette, også for norske sjåfører. Brevet ble sendt til Finansdepartementet 3. juni, og fredag 10. juni kom det nok et nei fra finansminister, Trygve Slagsvold Vedum.
Videre har det blitt formidlet fra SPs mann i finanskomiteen, Geir Pollestad, at de skal ta saken opp igjen til vurdering i statsbudsjettet for 2023.
Dette får NLF til å reagere sterkt, og forbundet synes ikke det er mulig å ta dette utspillet seriøst.
– På få dager har vi to nye prisrekorder på diesel. Aldri før har dieselen vært så dyr i Norge. Så voldsomme økninger på kort tid fører til at bedriftene ikke får kompensert dette hos sine kunder – og de som er verst å forhandle med er det offentlige selv. SVV og andre offentlige aktører nekter å kompensere transportbedriftene, samtidig som staten selv håver inn milliarder, kommenterer administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.
Denne prisøkningen rammer næringstransport hardt.
– Vi trenger målrettede tiltak for å unngå at norske arbeidsplasser forsvinner og at transporten stopper opp, slik NLF, sammen med mange andre organisasjoner har krevd, fortsetter Mo.
– Er på bristepunktet
– Regjeringen, med finansminister Vedum i spissen, har lenge sagt de skal vurdere situasjonen og sette inn tiltak hvis det blir verre. Nå er det ikke bare verre, nå er det på bristepunktet! Norge har for tiden enorme ekstrainntekter og noe av dette forventer vi at brukes på å redde en næring rammet av konsekvenser langt utenfor vår kontroll. Land etter land setter inn tiltak, sist ute var Tyskland, som denne uken satte ned avgiftene til minimumsnivået slik det er definert av EU. I Norge frykter en renteøkning dersom dieselprisen blir satt ned til det den var ved årsskiftet. Det henger ikke på greip, understreker Mo.
Vurderer aksjoner
Han forteller videre at NLFs medlemsbedrifter er frustrerte, og at man frykter konkurser dersom ikke regjeringen trår til.
– Dersom små og mellomstore bedrifter rundt om i kongeriket ikke kommer seg gjennom denne krisen, frykter vi på sikt negative konsekvenser for bosettingsmønsteret slik vi kjenner det. Vi får også stadig flere signaler om bedrifter som vurderer aksjoner mot det de oppfatter som myndighetenes manglende vilje til å ta realitetene inn over seg, sier Mo.
NLF-direktøren påpeker at transportbransjen er en internasjonal næring, og at dersom konkurrentene i omkringliggende land nyter godt av ulike lettelser som gir lavere drivstoffpris enn i Norge, vil dette føre til skjevhet i konkurransen, siden disse også opererer i det norske markedet.
– Situasjonen eskalerer, landet flommer over av ekstra inntekter – mens Vedum og regjeringen toer sine hender og hevder vi ikke har råd. Det står rett og slett ikke til troende, avslutter Mo.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth NodlandJournalistMarked og kommunikasjonsavdeling
Tel:991 55 949en@lastebil.noBilder

Om Norges Lastebileier-Forbund
Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Ny direktør i Norges Lastebileier-Forbund er på plass13.9.2023 18:30:00 CEST | Pressemelding
– I dag kan forbundsstyret komme med den gode nyheten om at NLF har fått ansatt ny administrerende direktør. Han er allerede et kjent fjes for mange og vi er trygge på at han vil gjøre et solid stykke arbeid for å styre skuta trygt videre, sier forbundsleder Tore Velten.
Lover byggestart for ny Oslofjordtunnel i 2024: – De kom oss i forkjøpet28.8.2023 14:36:18 CEST | Pressemelding
Dagen før NLF skal aksjonere for ny Oslofjordforbindelse, kom regjeringen med nyheten om at de setter av penger til Oslofjordtunnelen i statsbudsjettet for neste år. – Vi skal aksjonere som planlagt for kun halve jobben er gjort, men det blir også feiring med kake, sier NLFs regionsjef, J. Kristian Bjerke.
Transportnæringen aksjonerer - bli med i lastebil og dekk saken28.8.2023 11:48:42 CEST | Presseinvitasjon
Oslofjordforbindelsen er den viktigste ruta som binder øst og vest sammen og strekker seg fra Oslofjordtunnelen og videre til E134 Dagslett - E18 (Spikkestad til Lier i Asker kommune). Det er ikke så ofte transportnæringen bruker utestemmen, men nå er det på tide! Sammen med lokale næringsforeninger og Haukelivegen AS,arrangerer NLF 29. august om ettermiddagen en politisk markering med lastebilkonvoier.
Har ventet på ny Oslofjordforbindelse i 23 år - nå har transportnæringen fått nok25.8.2023 14:54:14 CEST | Pressemelding
Skal, skal ikke? Slik holder regjeringen på når de flytter på veiprosjekter inn og ut av NTP. I mellomtiden må transportnæringen benytte kronglete veier med store trafikale utfordringer hver dag på en av Norges viktigste hovedfartsårer. Nå går næringslivet og transportnæringen til aksjon.
– Endelig mer penger til vegvedlikehold11.5.2023 13:59:53 CEST | Pressemelding
– Det er gledelig og på tide at det endelig satses mer på vegvedlikehold i dette landet. Samtidig settes det ikke av noen midler til flere døgnhvileplasser eller andre formål som sikrer anstendige arbeidsforhold langs norske veier, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom