Reitan Convenience vant internasjonal pris for sin satsning på verdens mest bærekraftige kiosk
I går ble den prestisjetunge prisen «NACS European Convenience Retail Sustainability Award» utdelt i Berlin. NACS er en internasjonal bransjeorganisasjon for convenience og retailaktører fra 50 land. Prisen tildeles et selskap om har utmerket seg med sitt arbeid innen bærekraft, på en måte som gir verdi for både kunden, bransjen og samfunnet generelt.
- PBX er vår viktigste investering noensinne. Det var med stor ydmykhet vi satte oss det ambisiøse målet om å skape verdens mest bærekraftige kiosk. Denne prisen er en viktig anerkjennelse på at vi har startet noe viktig. Med PBX ønsker vi å skape en forretningsmodell med et positivt avtrykk både sosialt, økonomisk og ikke minst miljømessig, sier Mariette Kristenson, CEO i Reitan Convenience.
Juryen var samstemt i at Reitan Convenience Sverige sitt initiativ med PBX er unikt. Med utgangspunkt i ett enkelt butikkeksperiment jobber selskapet med å identifisere muligheter som potensielt kan implementeres i 400 butikker i Sverige og videre i 2000 totalt i Reitan Convenience i Norden og Baltikum. Reitan Convenience kaller derfor PBX for deres «living lab» hvor de tester og forsker på hvordan fremtidens convenience skal se ut.
- Det betyr utrolig mye for oss at initiativene vi tar innen bærekraft får oppmerksomhet. Prisen føles som en kvittering på at vi gjør de riktige tingene. Det ligger et enormt engasjement, arbeid og stolthet bak arbeidet med PBX. Dels internt i vår organisasjon, men også blant alle leverandørene og samarbeidspartnere vi har med oss. Vi er på en endringsreise, og det er med stor ydmykhet og besluttsomhet vi fortsetter å ta viktige steg fremover, sier Malin Eklund, Sustainability Director i Reitan Convenience.
PBX er en del av Reitan Convenience i Sverige sin bærekraftstrategi, som ble utviklet i 2019 i samarbeid med Prosperous Planet. Tolv mål ble vedtatt og tydelige milepæler ble satt for hvordan arbeidet skal gjennomføres i praksis. Blant annet ble det besluttet at produktene og tjenestene som selges skal produseres på en måte som beskytter økosystemene og sikrer en bærekraftig utvikling på alle områder.
- Det europeiske convenience-markedet er i forkant av bærekraftige innovasjoner som driver utviklingen fremover. Reitan Convenience i Sverige er et godt eksempel på hvordan tiltakene de tar nå vil være banebrytende for langsiktige forretningsmodeller, sier Henry O. Armour, President og CEO, NACS.
NACS Convenience Summit Europe er en viktig årlig møteplass for ledere innen convenience og retail i Europa. Årets begivenhet fant sted i Berlin fra 31. mai til 2. juni 2022. For mer informasjon se: convenience.org
Kontakter
Marit Sælid JohannessenKommunikasjon og HR-direktørReitan Convenience AS
msj@reitanconvenience.noBilder
Om Reitan Convenience
Reitan Convenience har en sterk posisjon i kiosk- og convenience-markedet i Norden og Baltikum, og driver kjente merkevarer som Narvesen, Pressbyrån, 7-Eleven, R-kioski, Lietuvos Spauda, Northland, Caffeine og PBX. Totalt er vi 2.000 butikker og 12.000 mennesker i 7 land.
Reitan Convenience er et selskap i Reitan Retail. Sammen gjør vi hverdagen litt enklere og verden litt bedre. Gjennom sterke verdier, effektiv drift og lokalt eierskap skal vi skape de beste handleopplevelsene. Vi skal være nære og deltagende i kundenes liv og synlige i lokalsamfunnet. Vi vil være en forutsigbar samarbeidspartner og en trygg og god arbeidsgiver. Hos oss lager vi ikke kompliserte løsninger for å imponere andre. Vi har fokus på de riktige tingene og kutter unødvendigheter.
Følg pressemeldinger fra Reitan Convenience
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Convenience på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Reitan Convenience
Narvesen åpner testlab for gode valg på farten4.6.2024 18:57:42 CEST | Pressemelding
Tirsdag 4. juni åpnet Narvesen offisielt dørene til sin nye testlab på Jernbanetorget i Oslo. Den nyoppussede konseptbutikken er en pilot for bærekraftig utvikling av kjeden og tiltak som skal gjøre det enklere for kunden å ta gode valg på farten.
Narvesen lanserer gjenbrukskopp med kafferabatt31.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
Narvesen lanserer gjenbrukskopp med fargerike illustrasjoner av Anette Moi. I tillegg gir kioskkjeden 5 kr avslag til alle kunder som tar med egen kopp når de kjøper kaffe eller varm drikke på Narvesen.
Narvesen markerer Pressefrihetens dag ved å hedre de som har ofret livet for pressefriheten29.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
De siste ti årene har over 800 journalister mistet livet for sitt arbeid. Fredag 3. mai markerer Narvesen den internasjonale dagen for pressefrihet, sammen med Nobels Fredssenter og Reporters Without Borders Sweden, ved å fortelle historier til journalister som har ofret livet for pressefriheten.
Årets kjøpmann i Narvesen og 7-Eleven15.2.2024 09:37:35 CET | Pressemelding
Øyvind Thorsell og Eva Thorslund Aadland er kåret til årets kjøpmann i Narvesen og 7-Eleven.
Reitan Convenience Norway åpner nytt serveringskonsept på Stortorvet i Oslo: - Ønsker å skape en ny standard for kaffe- og matentusiaster i storbyen31.1.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
I morgen, torsdag 1. februar, åpner dørene til Northland Stortorvet – en ny kaffe- og matbar i hjertet av Oslo. Northland har frem til nå vært en baguette-spesialist lokalisert på norske flyplasser, men når konseptet åpner i storbyen skal kundene bli møtt av dyktige baristaer og et bredt utvalg matretter av høy kvalitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom