Norsk Bærekraftbarometer 2022: Nordmenn mener Sporveien Trikken er best på bærekraft

I over tjue år har forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. I 2022 har forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer for tredje gang også målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted.
5331 norske forbrukere har sagt sin mening om totalt 158 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer i årets undersøkelse. Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.
Vinner etter to år på pallen
For første gang går Sporveien Trikken helt til topps og vinner Bærekraftprisen 2022, etter å ha ligget som nummer to i undersøkelsen to år på rad. Trikken oppnår en score på 79,7 poeng, etterfulgt av strømleverandøren Tibber (78,9) og Finn.no (78 poeng).
– Sporveien Trikken lykkes svært godt med sin posisjonering og merkevarebygging på dette området. De har over tid vektlagt klar og tydelig kommunikasjon til forbrukerne om hvordan de bidrar til et mer bærekraftig samfunn. Dette er noe kundene åpenbart har tatt til seg, sier Pål Silseth, prosjektleder for Norsk Bærekraftbarometer og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI.
På plassene bak følger lokalbankalliansen Eika (77,1), Apotek1 (76,3), medlemsorganisasjonen NAF (76,2), mens fjorårets hovedvinner Sporveien T-banen ender på en syvendeplass (75,8).
Telia klatrer
Som i fjor viser resultatene store forskjeller mellom ulike bransjer og mellom bedrifter i samme bransje. Bransjen «Kiosk» kommer dårligst ut med en score på 51,9 poeng og danner bunnsjiktet i bransjerangeringen sammen med «Strømmetjenester» og «Klær».
Helt i bunnen av listen over enkeltbedrifter finner vi også i år kleskjeden Hennes & Mauritz med en score på 44,3 poeng. På plassene over følger flyselskapet Norwegian (46,1) og HBO (47,6)
Årets klatrer er helt klart Telia som stiger 9,2 poeng både i bransjekategorien «TV» og «Bredbånd». Det ser endelig ut til at den negative bagasjen de fikk med seg når de tok over disse tjenestene fra Get begynner å avta. Resultatene begynner nå å nærme seg scoren Telia har i bransjen mobiltelefoni som er marginalt endret fra forrige undersøkelse.
OBOS og Hafslund stuper
I den mindre populære kategorien «største fall» finner vi Hafslund strøm som går ned over 10 poeng. Det samme gjør medlemsorganisasjonen OBOS som nå ser konsekvensene av medlemsopprøret sommeren 2021.
Strømpriskrisen påvirker flere av landets strømleverandører og fire av dem er blant de åtte bedriftene med størst fall. Den samme tendensen observerte man også i årets Norsk Kundebarometer.
Situasjonen er imidlertid ikke helt mørk for hele bransjen. Nord Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE) forbedrer sitt resultat fra i fjor og oppnår en svært respektabel score på 71,1 poeng. Nykommeren Tibber inntar likegodt andreplass i hele undersøkelsen. Det er sjelden å oppleve så stor avstand mellom bedriftene i samme bransje som vi nå ser blant strømleverandørene.
– Bedrifter som ikke følger med i timen risikerer å bli valgt bort av kundene. Jo enklere det blir å sammenligne bedrifter på bærekraft, jo raskere vil forbrukerne endre sin atferd i en mer bærekraftig retning, sier Silseth.
Kriser gjør bærekraftarbeidet vanskeligere
De siste to årene har vært krevende for bedrifter som ønsker å spre budskap rundt hva de gjør innen bærekraft. Pandemien har naturligvis fått mye oppmerksomhet, før fokuset har blitt dreiet mot strømpriskrise, rentehevinger, uro på børsene, forsyningskrise og krig i Europa.
Dette gir også utslag på årets undersøkelse. Andelen kunder som ikke klarte å svare på noen av spørsmålene som inngår i bærekraftindeksen økte dramatisk fra 2020 til 2021, og stiger også noe til 2022. 27% av kundene hadde ingen formening om hva bedriften de selv er kunde hos leverte på disse områdene.
– Det er en utfordring for oss å velge mer bærekraftige produkter og tjenester, hvis vi synes det er vanskelig å vite hvilke virksomheter som er best på bærekraft. Når dette er komplisert og uoversiktlig, blir bærekraft en nedprioritert egenskap i våre valg av produkter og leverandører, sier Silseth.
Han understreker at virksomheter har mye å vinne på å øke kunnskapsnivået hos sine egne kunder.
– Resultatene viser at mange virksomheter har en unik mulighet til å differensiere seg fra konkurrentene ved å ta grep rundt egen bærekraftkommunikasjon. Disse vil også oppleve en større effekt av egen bærekraftsatsning hvis de klarer å opplyse forbrukerne sine på en enkel og oversiktlig måte, sier Silseth.
Topp 10: Norsk Bærekraftbarometer 2022
Plassering |
Bedrift |
Score |
1 |
Sporveien Trikken |
79,7 |
2 |
Tibber |
78,9 |
3 |
Finn.no |
78,0 |
4 |
Eika |
77,1 |
5 |
Apotek 1 |
76,3 |
6 |
NAF |
76,2 |
7 |
Sporveien T-banen |
75,8 |
8 |
Ruter |
75,1 |
9 |
Handelsbanken |
75,0 |
10 |
Toyota |
73,3 |
Fakta om Norsk Bærekraftbarometer 2022
- Undersøkelsen er gjennomført av Norstat Norge og Barcode Intelligence i samarbeid med Handelshøyskolen BI
- Norstat har på oppdrag fra Norsk Bærekraftbarometer bedt 5331 forbrukere vurdere bedrifter de er kunde hos. Til sammen har disse gitt 16.003 bedriftsvurderinger
- Undersøkelsen omfatter til sammen 158 bedrifter som selger varer eller tjener som betyr mye for folks privatøkonomi
- Datainnsamlingsperioden var fra januar til mars 2022
- Fullstendige resultatlister er tilgjengelige på: https://www.bi.no/forskning/norsk-barekraftbarometer/
Nøkkelord
Kontakter
Kontaktinformasjon:
Prosjektleder Pål Rasmus Silseth,
Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI.
Tlf: 46 17 17 48
E-post: pal.r.silseth@bi.no
https://www.bi.no/forskning/norsk-barekraftbarometer/
Bilder

Om Handelshøyskolen BI
Handelshøyskolen BI er en selveiende stiftelse hvis formål ene og alene er undervisning og forskning. BI var den første norske handelshøyskolen med trippel internasjonal akkreditering. Med ca 21.000 studenter er BI en av de største handelshøyskolene i Europa.
Følg pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Handelshøyskolen BI på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
DNB vinner Prognoseprisen30.1.2025 17:30:00 CET | Pressemelding
Hvert år deler Samfunnsøkonomisk forening og BI-forsker Genaro Succarat ut Prognoseprisen til den eller de som avgir de mest presise prognosene av norsk økonomi. Årets vinner er DNB for prognosene deres for 2023. Samfunnsøkonomisk analyse (SØA) og Norges Bank kommer på henholdsvis andre og tredje plass.
Reitan Retail styrker student- og velferdsaktiviteter på BI7.1.2025 12:41:12 CET | Pressemelding
Handelshøyskolen BI, Reitan Retail og studentforeningen BISO inngår et strategisk partnerskap for å bidra til at studenter opplever fellesskap og økt sosial trygghet gjennom sosiale aktiviteter.
“MATIA sier…” prognosene i Nasjonalbudsjettet 2025 er realistiske7.10.2024 12:41:13 CEST | Pressemelding
Førsteamanuensis i økonometri ved BI Genaro Sucarrat har for sjette år på rad evaluert prognosene i Nasjonalbudsjettet.
Finlands President Alexander Stubb til BI1.10.2024 08:52:20 CEST | Presseinvitasjon
Onsdag 16. oktober 2024 kommer Finlands President Alexander Stubb til Handelshøyskolen BI for å holde foredrag for studenter og gjester fra norsk næringsliv. Temaet for Stubbs besøk er geopolitikk i Norden og forholdet mellom økonomi og sikkerhet. Presidenten ledsages av Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon. Seminaret arrangeres i samarbeid med Finlands ambassade i Norge.
BI mottar første ERC Advanced Grant2.9.2024 13:19:43 CEST | Pressemelding
Andreas Moxnes skal studere hvordan arbeidsdeling innad i og mellom land påvirker lønn, vekst, spesialisering og ulikhet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom