Avinor og Indra inngår kontrakt om digitalisering av norsk luftrom – gir økt effektivitet og sikkerhet

Systemet er utviklet i allianse med flere andre europeiske land. Avinors partnere er britiske NATS, tyske DFS, spanske ENAIRE, nederlandske LVNL, polske PANSA og litauiske Oro Navigacija. Systemet vil gi Avinor tilgang til topp moderne teknologi på en felleseuropeisk plattform. Dette vil øke kapasiteten til å håndtere fremtidig trafikkvekst og sikre en fortsatt god punktlighet i norsk luftrom.
Det nye systemet, også kjent som Future Air Traffic Management system (FAS-iTEC), vil automatisere mange oppgaver for norske flygeledere, muliggjøre økt effektivitet i luftrommet og øke forutsigbarheten for flyselskapene. Økt forutsigbarhet vil kunne redusere drivstoffbruket, og dermed føre til lavere CO2-utslipp og drivstoffkostnader for flyselskapene.
«Det nye trafikkstyringssystemet er et kvantesprang i teknologiutviklingen ved kontrollsentralene til Avinor. Systemet vil bistå flygelederne med å organisere flytrafikken slik at de kan fly mest mulig sømløst gjennom luftrommet. Teknologien vil være felles for store deler av Europa, og dermed muliggjøre mye lengre planleggingshorisont og større kapasitet enn dagens løsning. Systemet vil oppdage potensielle konflikter mellom fly som er planlagt inn i luftrommet, og kan foreslå løsninger som flygeledere kan akseptere og formidle til pilotene vi datakommunikasjon. Dette vil både øke kapasitet og sikkerheten i luftrommet», sier Abraham Foss, konsernsjef i Avinor.
«Denne avtalen representerer enda et steg fremover i det langsiktige samarbeidet mellom Avinor og Indra. FAS-iTEC systemet vil øke digitaliseringen innenfor Avinor sin lufttrafikktjeneste. Det vil støtte oppbyggingen Digital European Sky, med topp moderne teknologi, i samarbeid med de øvrige samarbeidspartnerne i iTEC-alliansen. Systemet vil optimalisere flyten av flytrafikk på tvers av Europa, redusere forsinkelser og føre til mer bærekraftig flytrafikk», sier Javier Ruano, programdirektør for ATM i Indra.
Anskaffelsen er et viktig skritt i Avinors langsiktige satsing på digitalisering i hele konsernet. Systemet er avgjørende for at Norge skal oppfylle flere regulatoriske krav knyttet til felleseuropeisk luftrom i årene som kommer, og vil danne en plattform for videre utvikling av luftromsstyring på lik linje med resten av Europa. Planen er at nytt system skal tas i bruk i løpet av 2025 ved kontrollsentralene i Sør-Norge.
Faktaboks:
- Øke sikkerheten – Det nye systemet vil sikre økt utveksling av informasjon om flyginger med tilsvarende systemer i resten av Europa og med lufthavner. Avinors flygeledere vil gjennom det nye systemet få automatisk beskjed lang tid i forveien dersom fly kan komme nærmere hverandre enn gjeldende minsteavstand. I tillegg vil systemet foreslå løsninger for å løse slike konflikter i trafikkbildet.
- Øke kapasiteten i luftrommet gjennom å redusere manuelle rutineoppgaver for flygelederne. Flygelederne vil i større grad overvåke trafikkbildet i stedet for å gjøre manuelle vurderinger.
Single European Sky er det felleseuropeiske programmet for standardisering og modernisering av lufttrafikkstyringen i Europa. Programmet forplikter medlemsstatene gjennom EUs lovverk og gjøres gjeldende for norsk luftfart gjennom EØS-avtalen. - Digital European Sky utnytter den nyeste digitale teknologien. Dette med mål om å transformere europeisk luftfart slik at man kan håndtere fremtidig trafikkvekst og forskjellige typer lufttrafikk på en sikker og effektiv måte, samtidig som man reduserer de klimamessige innvirkningene. Denne transformasjonen bygger på teknologier som øker automatiseringen, sørger for sikker deling av cyber-data og bedrer forbindelsen til lufttrafikktjenesten.
- Bærekraft – Systemet vil kunne redusere omveier rundt komplekse eller travle luftrom, samt redusere forsinkelser gjennom økt kapasitet. Dette vil kunne redusere flytid, drivstoffbruk og CO2 utslipp.
Nøkkelord
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder

Om Avinor
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Påskestemning på Bergen lufthavn, Flesland11.4.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn 213.000 mennesker skal til eller fra Bergen lufthavn, Flesland i løpet av påsken. De høyeste trafikktallene ser vi torsdag og fredag før palmehelgen da rundt 22.000 reisende per dag skal gjennom landets nest største flyplass. Det er nesten like mange på retur mandag 21. april.
Tre nye flytårn overføres til Bodø10.4.2025 13:46:34 CEST | Pressemelding
Denne uken ble tårndriften ved lufthavnene i Molde, Leknes, og Sandnessjøen overført til Avinors tårnsenter i Bodø.
Sterke tal: 7 prosent fleire reisande på Avinor sine lufthamner i mars10.4.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
I mars nytta 4,2 millionar reisande Avinor sine lufthamner. Dette er ein auke på sju prosent samanlikna med mars i 2024.
Venter storinnrykk før påsken9.4.2025 11:53:12 CEST | Pressemelding
I overkant av 1,6 millioner passasjerer skal reise gjennom en av Avinors lufthavner i løpet av påsken. Dette er det høyeste antallet påskepassasjerer siden før pandemien.
Avinor inngår avtaler om levering av elflyladere til Stavanger og Bergen31.3.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
DRiiV Solutions AS i Grimstad og Skagerak Mobil Energi AS i Porsgrunn skal levere henholdsvis lader til installasjon på Stavanger lufthavn, Sola og mobil ladeløsning til Bergen lufthavn, Flesland.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom