Avinor og Indra inngår kontrakt om digitalisering av norsk luftrom – gir økt effektivitet og sikkerhet

Systemet er utviklet i allianse med flere andre europeiske land. Avinors partnere er britiske NATS, tyske DFS, spanske ENAIRE, nederlandske LVNL, polske PANSA og litauiske Oro Navigacija. Systemet vil gi Avinor tilgang til topp moderne teknologi på en felleseuropeisk plattform. Dette vil øke kapasiteten til å håndtere fremtidig trafikkvekst og sikre en fortsatt god punktlighet i norsk luftrom.
Det nye systemet, også kjent som Future Air Traffic Management system (FAS-iTEC), vil automatisere mange oppgaver for norske flygeledere, muliggjøre økt effektivitet i luftrommet og øke forutsigbarheten for flyselskapene. Økt forutsigbarhet vil kunne redusere drivstoffbruket, og dermed føre til lavere CO2-utslipp og drivstoffkostnader for flyselskapene.
«Det nye trafikkstyringssystemet er et kvantesprang i teknologiutviklingen ved kontrollsentralene til Avinor. Systemet vil bistå flygelederne med å organisere flytrafikken slik at de kan fly mest mulig sømløst gjennom luftrommet. Teknologien vil være felles for store deler av Europa, og dermed muliggjøre mye lengre planleggingshorisont og større kapasitet enn dagens løsning. Systemet vil oppdage potensielle konflikter mellom fly som er planlagt inn i luftrommet, og kan foreslå løsninger som flygeledere kan akseptere og formidle til pilotene vi datakommunikasjon. Dette vil både øke kapasitet og sikkerheten i luftrommet», sier Abraham Foss, konsernsjef i Avinor.
«Denne avtalen representerer enda et steg fremover i det langsiktige samarbeidet mellom Avinor og Indra. FAS-iTEC systemet vil øke digitaliseringen innenfor Avinor sin lufttrafikktjeneste. Det vil støtte oppbyggingen Digital European Sky, med topp moderne teknologi, i samarbeid med de øvrige samarbeidspartnerne i iTEC-alliansen. Systemet vil optimalisere flyten av flytrafikk på tvers av Europa, redusere forsinkelser og føre til mer bærekraftig flytrafikk», sier Javier Ruano, programdirektør for ATM i Indra.
Anskaffelsen er et viktig skritt i Avinors langsiktige satsing på digitalisering i hele konsernet. Systemet er avgjørende for at Norge skal oppfylle flere regulatoriske krav knyttet til felleseuropeisk luftrom i årene som kommer, og vil danne en plattform for videre utvikling av luftromsstyring på lik linje med resten av Europa. Planen er at nytt system skal tas i bruk i løpet av 2025 ved kontrollsentralene i Sør-Norge.
Faktaboks:
- Øke sikkerheten – Det nye systemet vil sikre økt utveksling av informasjon om flyginger med tilsvarende systemer i resten av Europa og med lufthavner. Avinors flygeledere vil gjennom det nye systemet få automatisk beskjed lang tid i forveien dersom fly kan komme nærmere hverandre enn gjeldende minsteavstand. I tillegg vil systemet foreslå løsninger for å løse slike konflikter i trafikkbildet.
- Øke kapasiteten i luftrommet gjennom å redusere manuelle rutineoppgaver for flygelederne. Flygelederne vil i større grad overvåke trafikkbildet i stedet for å gjøre manuelle vurderinger.
Single European Sky er det felleseuropeiske programmet for standardisering og modernisering av lufttrafikkstyringen i Europa. Programmet forplikter medlemsstatene gjennom EUs lovverk og gjøres gjeldende for norsk luftfart gjennom EØS-avtalen. - Digital European Sky utnytter den nyeste digitale teknologien. Dette med mål om å transformere europeisk luftfart slik at man kan håndtere fremtidig trafikkvekst og forskjellige typer lufttrafikk på en sikker og effektiv måte, samtidig som man reduserer de klimamessige innvirkningene. Denne transformasjonen bygger på teknologier som øker automatiseringen, sørger for sikker deling av cyber-data og bedrer forbindelsen til lufttrafikktjenesten.
- Bærekraft – Systemet vil kunne redusere omveier rundt komplekse eller travle luftrom, samt redusere forsinkelser gjennom økt kapasitet. Dette vil kunne redusere flytid, drivstoffbruk og CO2 utslipp.
Nøkkelord
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder

Om Avinor
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Fleire passasjerar i august og rekord på Bergen lufthamn11.9.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
Nær 5 millionar passasjerar reiste gjennom norske lufthamner i august. Dette er ein auke på 4 prosent samanlikna med august i 2024.
Ny direkterute styrker norsk lakseeksport til Sørøst-Asia10.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Ethiopian Airlines åpnet lørdag 6. september en ny fraktrute fra Oslo lufthavn til Hanoi, med videreforbindelse til Bangkok. Første fly fraktet fersk norsk laks direkte til Vietnam, og åpningen ble markert med tradisjonell vannportal ved avgang.
Testrute med elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen gjennomført for første gang4.9.2025 14:30:25 CEST | Pressemelding
I dag ble ruteflygningen mellom Stavanger og Bergen med det elektriske flyet ALIA, produsert av BETA Technologies, gjennomført i sin helhet for første gang. Ruta representerer det første testprosjektet i Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart.
Nå står over 2400 meter med nyasfaltert rullebane klar4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Etter tre måneder med nattarbeid, asfaltlukt og midnattssol er reasfalteringen på Tromsø lufthavn ferdig. Fra og med 4. september er hele rullebanen tilbake i full drift – klar for både vinterstormer og økende trafikk i årene som kommer. – Vi har holdt oss til tidsplanen, og nå kan vi endelig ønske reisende velkommen til en rullebane som er så god som ny. Det er ikke hver dag man får helt fersk asfalt på en flyplass, så dette er veldig bra, sier lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen.
Utvikling av Hervakrysset: - Et tilbud nærområdet mangler3.9.2025 10:48:33 CEST | Pressemelding
Avinor ønsker å etablere et bedre tilbud for reisende og næringsdrivende med bil på Oslo lufthavn. Med seg på laget får de MER, Burger King og Norgesgruppen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom