Korrigert dato: LO Kommune varsler kraftig opptrapping i kommuneoppgjøret

Fagforbundene i LO Kommune varsler en kraftig opptrapping av en mulig streik i kommunesektoren. Opptrappingen omfatter i alt 18 807 nye medlemmer i 143 kommuner.

I alt vil dermed 27 780 av LO Kommunes medlemmer være i konflikt fra 30. Mai, dersom det blir streik for LO-medlemmene i kommunesektoren, unntatt Oslo, som er et eget tariffområde med egne forhandlinger.

Oppgjøret er nå til mekling med frist til midnatt natt til 24. Mai. Under mekling er det bare riksmekleren som uttaler seg om meklingen.

LO-kommune består av Fagforbundet, FO, Skolenes landsforbund, EL og IT forbundet, Norsk Sjøoffisersforbund og Creo og organiserer om lag 190 000 medlemmer.

Fagforbundet krever bedre pensjonsvilkår for sliterne og kvinner15.12.2023 11:51:12 CET | Pressemelding

Forslaget til endringer i pensjonssystemet sikrer og styrker rettighetene for de uføre og de med minsteytelser langt bedre enn i dag. Fagforbundet krever at det blir enda bedre vilkår for sliterne og kvinnene i arbeidslivet. – Kvinner tar mange tunge løft i et langt arbeidsliv. Det er de som i stor grad passer på våre barn, eldre og syke. Det sliter på kroppen fysisk, men det er også de som står i de mest emosjonelt krevende jobbene, og kombinasjonen gjør at det er vanskelig å stå løpet ut, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.