– Utdanning, forskning og arbeidsliv er en enhet

55-åringen opprinnelig fra Stokke, lot seg lokke til Kristiania på grunn av dette store universitetsprosjektet. Det å få lov til å være med på å lage noe stort og nytt: Bygge et framtidig arbeidslivsuniversitet.
– Nå har jeg vært her i tre år og jeg har jobbet med det på forskjellige måter, og det er jo bare så inspirerende å se alt vi har fått til her, sier Barland.
Han er mediemannen som etter 20 år i bransjen tok doktorgrad ved Universitetet i Oslo (UiO). Der studerte han medieinnovasjon i VG og Aftonbladet, dette skjæringspunktet mellom journalistikk, kommers og teknologi. Dette ble også overgangen til akademia, der han har vært siden 2012.
– Akkurat det med ‘arbeidslivet’ har liksom vært mitt kjennetegn hele tiden. Jeg tok med meg disse mediebransjerelasjonene inn i forskningen min, inn i arbeidet med studentene – på oppgaver og i praksis. Så når Kristiania skal bli et arbeidslivsuniversitet er det for meg å være “slik jeg er”.
Det tredje samfunnsoppdraget
Framover skal han helt spesifikt konsentrere seg om det som kalles for det tredje samfunnsoppdraget.
– Det er forenklet sagt relasjonene og samfunnseffektene av utdanningene og forskningen vår. Med Kristianias profil spisser vi samfunnseffekter inn til involvering med arbeidslivet. Studentene skal få en smak på arbeidslivet. Og både forskningen og studentene våre skal være relevante for arbeidslivet.
For Kristiania har idealet alltid vært å gjøre utdanning lett tilgjengelig. Prorektor for arbeidsliv og innovasjon har også ansvar for fleksibel og livslang læring, der Kristiania er Norges største aktør innen nettstudier. Høyskolen utvikler også stadig med aktivitet innen videreutdanning som er spesielt tilpasset bransjer og virksomheter. Videre er Kristiania ofte på tilbudssiden for å utføre oppdragsforskning for aktørene i arbeidslivet.
Forrige uke lanserte HK-dir sin «Tilstandsrapport for høyere utdanning 2022». Der sto det å lese at nettbaserte studietilbud i fjor hadde vekst på 18 prosent i sektoren, og at Høyskolen Kristiania sto for hele to tredjedeler av den samlede økningen i studenter.
– Vi står i en trend der stadig flere vender tilbake til studier som voksne senere i livet. Jeg er slik selv; to bachelorgrader i 20-årene, mastergrad i 30-årene og doktorgrad i i 40-årene. Så trenden med å studere og jobbe om hverandre, den er jeg en del av selv.
Læring der folk er
Barland mener Kristiania svarer på dette økende behovet i samfunnet på to måter: For det første ved å være store på nettstudier inkludert det å tilpasse læringen til der folk er. Og også ved å tilby bedrifter, sektorer eller bransjeforeninger skreddersydde løsninger hvor høyskolen bruker deres lokaler som klasserom for å undervise ansatte. Han understreker at Kristiania har høye ambisjoner om å satse enda mer på dette.
Påtroppende rektor, professor Trine Johansen Meza, er fornøyd med å ha tilbudt Barland et åremål på fire år. Hun opplever det som en stor styrke å ha en med i ledergruppa som har det hun kaller for et praktisk bein og et teoretisk bein.
– Det at Barland har erfaring både fra mediebransjen og fra akademia er en stor styrke for det området han vil ha et spesielt ansvar for. Jeg ser frem til å fortsette samarbeidet med ham i rektoratet. Av natur er han fremoverlent og har en egen driv mot nye mål.
Når det kommer til prorektorjobben, og til det store prosjektet om å bli et arbeidslivsuniversitet, kan Barland personifisere seg med begge deler og sier at han med sin bakgrunn representere dette sammenvevde:
– Utdanning, forskning og arbeidsliv er én enhet: Jeg har jobbet i media, forsket på media, undervist i media. Så når arbeidslivskoblingen problematiseres, skjønner jeg ikke problemstillingen. Nå blir det min oppgave å overføre denne erfaringen til alle de fagområder og sektorer Kristiania er involvert med, sier Barland.
Kontakter
Lene Torjul ReutzPresseansvarlig
Tel:+47 916 191 65lenetorjul.reutz@kristiania.noBilder

Om Høyskolen Kristiania
Følg pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Høyskolen Kristiania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Kunstig intelligens endrer selgerens rolle27.11.2023 10:51:14 CET | Pressemelding
– Kunstig intelligens (KI) vil gjøre anbudsprosesser enklere og i stor grad forandre måten selgere jobber på, sier Erik Mehl, førsteamanuensis ved Institutt for markedsføring på Høyskolen Kristiania.
På tide at universitetskravene endres21.11.2023 11:05:54 CET | Pressemelding
- De eksisterende universitetskravene er foreldet. De er verken tilpasset dagens samfunnsbehov eller sektorens utvikling. Regjeringens forslag om å oppdatere regelverket for å bli universitet er rett vei å gå, sier rektor Trine J. Meza ved Høyskolen Kristiania.
Vil løse Vestlandets kompetansebehov28.3.2023 17:21:07 CEST | Pressemelding
Bergen Næringsråd inngår hovedsamarbeidspartneravtale med Høyskolen Kristiania.
Kristiania styrker merkevaren7.11.2022 14:11:12 CET | Pressemelding
Etter flere år med forskjellige logoer samles Kristiania under én logo. Målet er å styrke posisjonen mot å bli Norges første arbeidslivsuniversitet.
Kristiania kobler bedrift og student direkte28.10.2022 09:54:31 CEST | Pressemelding
Karrieresenteret på Kristiania har lansert en ny, gratis stillingsportal for bedrifter som ønsker å ansette studenter til små eller store oppdrag. I løpet av et par måneder har over 200 bedrifter laget seg en konto her inne, og det uten noen som helst markedsføringshjelp.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom