NAF

Like viktig å prøvekjøre elsykkelen som bilen

Del
Salget av elsykler og elektriske lastesykler øker, spesielt i byene der flere ser på elsykkel som alternativ til bilen. - Vårt råd er å prøvekjøre lastesykkel før du kjøper, akkurat som du ville gjort med en bil, sier Janne Pedersen, senior forbrukerrådgiver i NAF.
El-lastesykkel kan være en fin måte å frakte barn og varer på (Foto: NAF)
El-lastesykkel kan være en fin måte å frakte barn og varer på (Foto: NAF)

NAF har testkjørt ni ulike elektriske lastesykler og avdekket store forskjeller i egenskapene både når du sitter på sykkelsetet, og når du håndterer sykkelen.

- Vi har vurdert kjøreegenskapene med og uten last, trekkraft og flere andre faktorer som er viktig for daglig bruk. Det er store forskjeller på hvor stabile syklene er, og de største lastesyklene krever styrke og teknikk for å håndtere, sier Pedersen.

Tungt lastet sykkel krever øvelse

Både trehjulinger, tohjulinger med kasse foran og tohjuling med lastemulighet bak, såkalt longtail, er prøvekjørt av NAF. Alle typene egner seg til å frakte varer og barn, men kjøreegenskapene varierer.

- Spesielt trehjulinger og tohjulinger med kasse foran, krever øvelse før du tar dem ut i trafikken, sier Pedersen.

- Også tohjulinger av typen longtail krever tilvenning for å manøvrere trygt. Det er også store forskjeller fra merke til merke, fordi syklene har ulik vekt og endrer egenskaper ettersom hvor tung last du har med, sier Pedersen.

Husk å prøvetrille sykkelen

Med en trehjuling blir du stødig i trafikken, men de takler ikke svinger og høy fart like godt som en tohjuling. Tohjuling med kasse foran egner seg bedre til fart og lange distanser enn trehjulingen. Dette er sykler med mye sjarm, og mange synes det er kjekt å se barna foran seg når de sykler.

- Det du må være oppmerksom på er at dette er sykler som er tunge å håndtere, spesielt når du skal trille dem. Så disse må du både prøvesykle og prøvetrille, sier Pedersen.

Krever plass å lagre

Om valget faller på en longtail bør du gjøre deg kjent med hvordan det føles å balansere sykkelen og holde eller trille den med mye last. Syklene NAF har testet endrer også egenskaper om du laster mye foran på styret, og styret kan oppleves vinglete eller skjelvende.

- Lastesykkel kan være et godt alternativ til bil, om du velger rett. Så her må man prøve seg frem til en modell som passer sitt bruk og som du lett kan håndtere både med og uten last. Tenk også på hvor stor plass du har til å lagre sykkelen. Det er kjedelig å få sykkelen stjålet om du ikke kan lagre den trygt, sier Pedersen.

Fakta: Dette er de ulike lastesyklene

Trehjulingen – tar mest plass på veien

NAF testet en trehjuling med kasse foran fra Butchers & Bicycles. Sykkelen fremstår som sikker og komfortabel for barna, og med tre hjul blir du stødig på veien. Dette er en trehjuling med krengefunksjon, og med litt øvelse klarte vi å ta ganske krappe svinger, men med en trehjuling tar du opp mye plass i sykkelfeltet.

Tohjuling med kasse foran – overraskende enkel å manøvrere

NAF testet tohjulinger fra Bullitt og fra Riese & Muller. Her får du en ganske lang sykkel med stor avstand mellom bakhjulet og forhjulet. Det er uvant å svinge, men flertallet i testpanelet opplevde tohjulingen enkel å håndtere med litt øvelse. Det er krevende med balansen akkurat idet du skal tråkke sykkelen i gang, men så oppleves den som stabil når du får satt deg i setet.

Midtail eller longtail – kjøreegenskaper som en vanlig sykkel

Vi testet seks varianter av disse lastesyklene. Riese & Muller, Veloe Multi,, Hercules, Bennoe Boost, Yuba Spice Curry og Tern.

I utgangspunktet en vanlig sykkel med solid ramme, et solid bagasjebrett bak (og kanskje foran) og med sterk motor. De likner en vanlig sykkel, og de krever mindre tilvenning og øvelse. Men med last endrer kjøreegenskapene seg, og det kan være krevende å balansere sykkelen og holde eller trille den med mye last.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

El-lastesykkel kan være en fin måte å frakte barn og varer på (Foto: NAF)
El-lastesykkel kan være en fin måte å frakte barn og varer på (Foto: NAF)
Last ned bilde

Lenker

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye