Strømprisene bremser elbilinteressen
![Når det fortsatt lønner seg med elbil når strømprisene er rekordhøye, lønner det seg enda mer når strømprisene blir mer normale igjen. (Foto: NAF)](/data/images/00170/73ebe8ec-a3e1-4475-8289-efa3b0e8f364-w_720.jpg)
- Det er ingen tvil om at det koster mindre å kjøre elbil enn andre biler. Lader du elbilen hjemme slipper du unna med om lag en tredjedel av drivstoffkostnadene til en bensin- eller dieselbileier i året, sier Sødal.
Likevel svarer én av fire at de har mindre interessert i å eie elbil på grunn av strømprisene. Undersøkelsen er gjennomført av Norstat på vegne av NAF.
El fortsatt billigst
NAF har regnet på ulike bilmodellers drivstoffkostnader, basert på drivstofftype og forbruk. Eksempel-elbilene som er brukt i utregningene spenner fra store Audi e-tron, med høyt strømforbruk, til den lille folkebilen Nissan Leaf 40.
Den bilen som kom billigst ut er Volkswagen ID.4. Den har bare 26 prosent av drivstoffkostnadene til en gjennomsnittlig dieselbil.
- Dette viser at selv med økte strømpriser slipper du fortsatt billigere unna om du kjører elbil, mener Sødal.
Beregningene til NAF bygger på siste tilgjengelige priser på strøm- og drivstoffstatistikk fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Drivstoffprisene er fra gjennomsnittet i februar for hele landet. Dette er noe lavere enn de aller høyeste toppene i mars. Strømprisene er gjennomsnittet for de siste tre månedene i 2021, inkludert nettleie, avgifter og strømstøtte.
- Når det fortsatt lønner seg så mye med elbil når strømprisene er rekordhøye, lønner det seg enda mer når strømprisene blir mer normale igjen. Husk at bilen du kjøper skal du ha i ganske mange år, sier Sødal.
I dagens situasjon er det store variasjoner mellom nord og sør i landet.
- Det har aldri vært mer lønnsomt enn nå å velge elbil i Nord-Norge, der bensin og diesel vanligvis er dyrest og strømmen fortsatt er billig, slår NAF-rådgiveren fast.
Selv om undersøkelsen NAF har gjort viser at en av fire har lavere interesse for elbil på grunn av de høye strømprisene, viser ikke dette seg i registreringsstatistikken.
- Elbiler dominerer nybilsalget mer og mer. Så langt i år er fem av seks nye biler en elbil, og nylig rullet elbil nummer 500 000 ut på norske veier, avslutter Nils Sødal.
Fakta:
Regneeksempler:
Bensin- og dieselbil
Årlig kjørelengde | Pris per liter i februar 2022 | Drivstofforbruk per kilometer | Totalkostnad per år | |
Dieslbil | 12 000 | 18,23 kr | 0,065 liter | 14 219 kr |
Bensinbil | 12000 | 19,28 kr | 0,065 liter | 15 038 kr |
Elbiler
Totalkostnad per år (100% lading hjemme) | Andel av utgiftene for en gjennomsnittlig dieselbil | Andel av utgiftene til en gjennomsnittlig bensinbil | |
Volkswagen ID.4 | 3964 kr | 28 % | 26 % |
Audi e-tron 55 | 5205 kr | 37 % | 35 % |
Nissan Leaf 40 kWt | 4487 kr | 32 % | 30 % |
Regnestykkene under er med en årlig kjørelengde på 12 000 kilometer. For elbilene som er brukt som eksempel er det regnet med en snittpris for fjerde kvartal 2021 som var på 164,8 øre per kilowattime inkludert nettleie, avgifter og strømstøtte. For bensin- og dieselbil er utregningen gjort basert på gjennomsnittlig forbruk per kilometer.
Har de høye strømprisene gjort at interessen din for å eie elbil har sunket?
Kjønn | |||
Total | Mann | Kvinne | |
Ja | 26 % | 26 % | 26 % |
Nei | 50 % | 53 % | 46 % |
Vet ikke /ingen mening | 25 % | 21 % | 28 % |
Landsrepresentativ undersøkelse med 1000 respondenter gjennomført av Norstat for NAF i mars 2022
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder
![Når det fortsatt lønner seg med elbil når strømprisene er rekordhøye, lønner det seg enda mer når strømprisene blir mer normale igjen. (Foto: NAF)](/data/images/00170/73ebe8ec-a3e1-4475-8289-efa3b0e8f364-w_240.jpg)
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Spar penger og minsk stresset på årets bilferie25.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Å kjøre økonomisk har flere gevinster enn kun at du sparer drivstoff og penger. - Du kjører sikrere, stresser mindre og ikke minst kommer du mer uthvilt frem til målet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF advarer: Så fort blir det glovarmt inne i bilen23.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Varmen stiger fortere enn du aner når bilen står parkert i sommervarmen. – Vi har testet hvor fort det blir farlig varmt inne i bilen. I løpet av en liten halvtime ble det 44 grader. Derfor må du aldri forlate barn eller kjæledyr i en parkert bil, selv ikke en kort stund, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Så enkelt forhindrer du biltrøbbel i sommer18.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flatt batteri, punktering og motorstopp er topp tre grunner til at nordmenn trenger veihjelp i ferien. - Sommeren er alltid en travel tid hvor mange trenger veihjelp. Noen enkle tips kan spare deg for en uventet stopp, sier Handagard.
Kilometerfellen som kan bli rådyr16.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bilferien kan by på overraskelser i ettertid om du glemmer å sjekke kjørelengden på bilen. Sjekk at du er innenfor avtalt kjørelengde, både på bilforsikringen og dersom du leier bil. Kjører du lengre enn avtalt, kan det gå ut over både garanti og erstatning om uhellet er ute.
NAF: Ikke la førerassistenter bil en sovepute i sommertrafikken11.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Økt komfort og sikkerhet er hovedoppgaven til førerassistenter. Nå advarer NAF mot at systemene skal bli en sovepute og oppfordrer feriebilister til å konsentrere seg om det å kjøre bil. 1.juli kom nye EU-krav om førerstøtte i bil.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom