Amedia

Amedia etablerer nytt vekstinitiativ

Del
Ole-Martin Brekke (35) er ansatt som direktør for det nyopprettede området Amedia strategi og vekst.
Ole-Martin Brekke, direktør strategi og vekst i Amedia. Foto Ihne Pedersen / Amedia
Ole-Martin Brekke, direktør strategi og vekst i Amedia. Foto Ihne Pedersen / Amedia

Amedia har tatt posisjonen som ledende og innovativt digitalt mediekonsern. 

–Vi er nå landets største utgiver av redaktørstyrte medier, og våre sterke nasjonale og lokale posisjoner når over to  millioner lesere med nyheter, nytte og underholdning hver dag. Vi har skapt høyere etterspørsel etter journalistikken i lesermarkedet, og positiv vekst i det digitale annonsemarkedet. Det naturlige neste steget er å styrker satsingen på ny redaksjonell og kommersiell vekst, for å utvikle nye inntektsområder slik at vi kan levere enda bedre innhold til hele Norge. sier Gisle Torheim, visekonsernsjef og konserndirektør økonomi og finans. 

Torheim trekker særlig frem potensialet i totalabonnementet +Alt, og Amedias dokumenterte evne til å realisere nettverkseffekter.

– Gjennom +Alt har Amedia etablert en ledende nasjonal plattform for redaksjonelt innhold, som har tatt en sterk posisjon med kraftfull abonnementsutvikling på kort tid. En helhet som er større enn summen av våre enkelte posisjoner åpner nye vekstmuligheter. Vi styrker derfor vekstområdet med ambisjon om å utvikle nye redaksjonelle og kommersielle tjenester på ryggen av våre unike styrker, med distribusjonskraften og lokalkunnskapen vår, fortsetter Torheim. 

Organisatorisk grep 

Amedia gjør en organisatorisk endring og etablerer avdelingen for strategi og vekst med utgangspunkt i den eksisterende enheten for strategi og forretningsutvikling. Ole-Martin Brekke er ansatt som direktør for det nye området. 

Brekke har de siste årene hatt flere roller i Telenor Norge. Han har blant vært  leder for enheter som analyse, digitale kanaler, salgsstøtte og markedsfunksjoner. Han kommer fra rollen som direktør for strategi og prosjekter i Telenor Norges fastnett og TV-virksomhet. 

– Ole-Martin har solide lederegenskaper, et skarpt strategisk hode og erfaring fra arbeid med innsikt, strategi og digitalisering av innhold, salg og kundebetjening. Jeg er sikker på at han vil utvikle området Amedia strategi og vekst, sammen med det kompetente teamet vårt, som også skal utvides i tiden fremover, sier Torheim. 

Brekke vil rapportere til Gisle Torheim, som vil har overordnet ansvar for satsingen.

– Det er en imponerende og helhetlig digital transformasjon som Amedia har levert de siste årene. I kombinasjon med sterke lokale posisjoner og distribusjon, har Amedia et veldig godt utgangspunkt for videre vekst. Jeg ser frem til å bli kjent med selskapet og ta fatt på denne oppgaven, sier Ole-Martin Brekke

Brekke er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole og Vanderbilt University. Han har også bakgrunn fra konsulentselskapet McKinsey. 



Kontakter

Gisle Torheim, visekonsernsjef og konserndirektør økonomi, finans og strategi - tlf 40 28 02 08


Ole-Martin Brekke, direktør strategi og vekst - tlf 404 14 709 

Bilder

Ole-Martin Brekke, direktør strategi og vekst i Amedia. Foto Ihne Pedersen / Amedia
Ole-Martin Brekke, direktør strategi og vekst i Amedia. Foto Ihne Pedersen / Amedia
Last ned bilde
le-Martin Brekke, direktør strategi og vekst i Amedia. Foto Ihne Pedersen / Amedia
le-Martin Brekke, direktør strategi og vekst i Amedia. Foto Ihne Pedersen / Amedia
Last ned bilde
Gisle Torheim, visekonsernsjef og konserndirektør økonomi, finans og strategi i Amedia. Foto: Ihne Pedersen / Amedia
Gisle Torheim, visekonsernsjef og konserndirektør økonomi, finans og strategi i Amedia. Foto: Ihne Pedersen / Amedia
Last ned bilde

Om Amedia

Amedia
Amedia
Schweigaards gate 15
0191 Oslo

22 00 90 00http://www.amedia.no

Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold. 

Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk. 

Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører. 

Vårt redaksjonelle nettverk omfatter  nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap. 

Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag. 

I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.

I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet  Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye