
7 av 10 nordmenn mener at næringslivet spiller en sentral rolle for å løse klimakrisen
I en undersøkelse utført av YouGov på vegne av teknologiselskapet Tietoevry kommer det frem at 7 av 10 nordmenn mener det er viktig at næringslivet bidrar til å løse klimakrisen. Likevel svarer et fåtall av nordmenn at de stoler på bedrifters kommunikasjon om egen innsats rundt bærekraft.
– I en tid hvor alle virksomheter forteller om lokalt samfunnsengasjement og eget bidrag i klimakampen, burde det være en varsellampe at nordmenn flest ikke har tillit til det som kommuniseres. Skal vi nå FNs bærekraftsmål er det helt essensielt at næringslivet bidrar, og at folket har tillit til at bedriftene følger opp tiltakene de snakker om, sier Ulrika Lagerqvist von Unge, senior bærekraftsjef i Tietoevry.
Undersøkelsen viser videre at 2 av 3 nordmenn ønsker at virksomheter har et bevisst forhold til egne klimatiltak, og 1 av 3 oppgir bærekraft og klimatiltak som en viktig faktor for hvorvidt de velger å handle hos en virksomhet.
Tydeligere og strengere lovverk
FNs klimarapporter, EUs taksonomi og den kommende åpenhetsloven vil alle ha stor og direkte innvirkning på driften av norske virksomheter fremover.
– Vi ser nå et tydeligere og strengere lovverk enn tidligere, parallelt med at samfunnet stiller større krav til kvalitet og holdbarhet, virksomheters utslippskutt og transparens i verdikjedene. For næringslivet vil en økt innsats på disse områdene være helt nødvendig, ikke minst for å få næringslivet med for å skape endring og fremgang, sier Ulrika Lagerqvist von Unge. Hun utdyper:
– Dette krever riktignok grundig og presis innsikt i virksomhetens aktiviteter og beslutninger, og hvorvidt disse bidrar til en bærekraftig utvikling.
Strukturert data gir sammenligningsgrunnlag
Hun påpeker at mange virksomheter allerede har gode rutiner, men ikke alltid klarer å strukturere tiltakene på en organisert måte, noe som gjør det vanskelig å måle og sammenligne effekt. Tietoevry utvikler teknologi for å bistå bedrifter og virksomheter med dette.
– Teknologi som klarer å rapportere presise bærekraftdata vil være viktige hjelpemidler i kampen for 2030-målene. Slik rapportering vil ikke bare bidra til å bevisstgjøre næringslivsledere, men også konkretisere overfor publikum hva bedrifter faktisk bidrar med, avslutter hun.
Øvrige funn fra undersøkelsen:
- Svensker og finner (33 prosent og 34 prosent) synes det er viktigere enn nordmenn (20 prosent) at virksomheter lager produkter som bidrar til å begrense klimaendringene.
- Særlig menn er skeptiske til bedrifters bærekraftskommunikasjon (40 prosent mot kvinner 29 prosent).
- Unge (alder 18-29) mener virksomheters viktigste klimatiltak er å øke ansattbevissthet rundt bærekraft og å påvirke eksterne interessenter (24 prosent). Aldersgruppen 60+ mener det er viktigere å redusere avfallsmengde (55 prosent).
- Unge (18-29) synes det er lett å finne bærekraftsinformasjon om produkter og tjenester (32 prosent), men bare 9 prosent blant de over 50 synes det.
- Uavhengig av aldersgruppe ønsker forbrukere informasjon om hvordan å vedlikeholde og reparere produkter. Unge (18-29) ønsker i noe større grad også informasjon om mangfoldsinitiativ i bedriften (19 prosent mot 13 prosent blant resten).
- Mer enn 50 prosent av personer over 50 ønsker fjerning av moms på bruktvarer.
- 45 prosent av unge (18-29) synes det er viktig å kunne påvirke bedrifters bærekraftsarbeid.
- 1 av 3 oppgir bærekraft og klimatiltak som en sentral del av en kjøpsbeslutning.
For mer informasjon, kontakt:
Renate Morken, senior kommunikasjonsjef, Tietoevry
Mob 476 03 968 / renate.morken@tietoevry.com
Ulrika Lagerqvist von Unge, senior bærekraftsjef, Tietoevry
Mob +46 76 174 63 41 / ulrika.lagerqvistvonunge@tietoevry.com
Fakta om undersøkelsen:
Undersøkelsen ble gjennomført av YouGov på vegne av Tietoevry 8.-13. desember 2021. Totalt ble 1006 nordmenn over 18 år intervjuet.
Kontakter
Renate MorkenSenior Communications ManagerTietoevry
Tel:47603968renate.morken@tietoevry.comOm Tietoevry
Om Tietoevry
Tietoevry skaper meningsfull teknologi som bidrar til å gjøre verden bedre. Vi er et ledende teknologiselskap med en solid nordisk arv og global kapasitet. Basert på våre kjerneverdier åpenhet, troverdighet og mangfold, jobber vi sammen med våre kunder for å utvikle digitale fremtider hvor virksomheter, samfunn og mennesker kan vokse.
Våre 24 000 eksperter globalt er spesialisert innen sky, data og programvare, og betjener tusenvis av kunder innen næringsliv og offentlig sektor i mer enn 90 land. Tietoevrys årlige omsetning er på rundt 3 MRD Euro og selskapet er børsnotert på NASDAQ i Helsinki og Stockholm, i tillegg til Oslo Børs. www.tietoevry.com
Følg pressemeldinger fra Tietoevry
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Tietoevry på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Tietoevry
Nordmenn kobler seg på jobb i ferien uten å bekymre seg for datasikkerhet14.7.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
7 av 10 nordmenn kobler seg på og sjekker jobb-epost eller logger på jobbserveren når de er på ferie. Få bekymrer seg for risikoen det utsetter arbeidsgiver for.
Frykter å bli hacket under julehandelen19.12.2022 08:09:58 CET | Pressemelding
Siste innspurt av julegavehandelen er i full gang. Samtidig sier 4 av 10 nordmenn i en fersk undersøkelse at de er bekymret for at deres persondata kan bli hacket når de handler på nett.